تاریخ: ۰۸ فروردين ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۱:۲۰
بازدید: ۴۶۰
کد خبر: ۲۰۳۵۳۹
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

فولاد نباشد، تولید قطعه و خودرو می‌خوابد

‌می‌متالز - دبیر انجمن قطعه سازان گفت: عرضه فولاد با مشکل مواجه شده و اگر این کالا تامین نشود، قطعه‌ای تولید نخواهد شد.

به گزارش می‌متالز، مازیار بیگلو دبیر انجمن قطعه سازان با اشاره به مشکلات تامین قطعات برای خودرو، گفت: یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی که داریم مربوط به فولاد است. فولادی‌ها قیمت این کالا را بر مبنای دلار محاسبه کردند و عملا قیمت این کالا با افزایش دلار، ۸۰ درصد گران شد.

او بیان کرد: پیش از این فولاد را ۱۸ هزار تومان می‌خریدیم، اما به دلیل اینکه در بورس عرضه شد، قیمت به ۲۱ هزار تومان رسید و این کار باعث شد عرضه کم شود. اکنون در کشور توان تولید ۲۵ میلیون تن فولاد را داریم که کل صنعت خودرو نیاز به ۸ میلیون تن دارد، اما باز با این وجود عرضه را کم کردند.

دبیر انجمن قطعه سازان تشریح کرد: وزارت صمت برای سر و سامان دادن به این بازار، گفت برای خرید فولاد باید ثبت نام کنید و مقداری را برای تولیدکننده و مقداری را هم برای تجار در نظر گرفتند. این کار عرضه فولاد را به هم ریخت، چرا که این سهمیه بندی تولیدکنندگان را دچار مشکل کرد.

بیگلو گفت: یکی از شرایط عرضه فولاد، بر اساس صورت مالی بود. ابتدا وزارت صمت صورت مالی سال ۹۷ و ۹۸ را بررسی کرد و قرار شد میانگین مصرفی را در نظر بگیرند که همین کار مشکلاتی را ایجاد کرد. چرا که امسال ۶۰ درصد افزایش تولید داشتیم و اینکه میانگین تولید سال‌های قبل را در نظر بگیرند مشکل ساز شد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

عناوین برگزیده