تاریخ: ۳۰ فروردين ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۲:۳۱
بازدید: ۱۳۵
کد خبر: ۲۰۶۷۲۸
سرویس خبر : آهن و فولاد

نقاط کمبود و مازاد تولید در زنجیره فولاد کدامند؟

‌می‌متالز - بر اساس طرح مطالعاتی که در حوزه زنجیره فولاد صورت گرفته که منجر به طرح جامع فولاد شده، در زنجیره فولاد در تمامی بخش‌ها تولید به تعادل نسبی رسیده، اما همچنان در بخش آهن اسفنجی با کمبود مواجه هستیم واین در حالیست که در تولید گندله مازاد داریم.

به گزارش می‌متالز، در سال گذشته میزان تولید کنسانتره سنگ آهن در کشور معادل ۶۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تن و در بخش گندله نیز میزان تولید ۶۶ میلیون و ۷۵۰ هزار تن بود، این در حالیست که میزان تولید آهن اسفنجی ۳۷ میلیون و ۱۸۰ هزار تن ثبت شد و میزان ظرفیت در فولاد سازی نیز ۴۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن بوده که از این میزان ۳۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تن شمش فولادی تولید شده است.

بر اساس طرح‌های توسعه‌ای واحد‌های صنعتی تا سال ۱۴۰۴ در تولید آهن اسفنجی و سنگ آهن با کمبود جدی مواجه خواهیم بود و در سایر بخش‌های زنجیره وضعیت بهتری را داریم و باید سیاست گذاری‌ها در این حوزه طوری باشد که سرمایه گذاران رغبت به سرمایه گذاری در عرصه معادن داشته باشند و این خلا پر شود و گرنه برای رسیدن به افق ۱۴۰۴ که در آن تولید فولاد ۵۵ میلیون تنی ترسیم شده در حوزه تامین ماده اولیه سنگ آهن و آهن اسفنجی در زنجیره با مشکل مواجه خواهیم شد.

بر اساس اطلاعات در خصوص طرح‌های در دست اجرای در حوزه زنجیره فولاد تا سال ۱۴۰۴ میزان برداشت از ذخیره معدنی سنگ آهن ۱۴۰ میلیون تن خواهد رسید این در حالیست که برای رسیدن به تولید ۵۵ میلیون تنی نیاز به استخراج ۱۶۲ میلیون تن سنگ آهن هست و در ادامه زنجیره نیز بر اساس طرح‌های در دست اجرا میزان تولید کنسانتره سنگ آهن در سال ۱۴۰۴ به ۸۳ میلیون تن خواهد رسید این در حالیست که میزان هدف گذاری ۸۰ میلیون تن ترسیم شده و حاکی از مازاد ۳ میلیون تنی است.

در بخش تولید گندله نیز هدف گذاری برای سال ۱۴۰۴ به میزان ۷۶ میلیون تن تعیین شده و طبق برنامه‌ها ۷۷ میلیون تن محقق خواهد شد.
در ادامه زنجیره هدف گذاری برای تولید آهن اسفنجی ۵۳ میلیون تن است، اما در این خصوص طرح‌های در دست اجرا تا سال ۱۴۰۴ تنها منجر به تولید ۴۷ میلیون تن خواهد شد.

در خصوص فولاد خام نیز هدف گذاری ۵۵ میلیون تنی صورت گرفته و خوشبختانه ۵۵ میلیون تن تولید خواهد شد، اما باید به این نکته توجه شود که زیر ساخت اولیه برای تامین خوراک فولاد سازان مهیا نیست و ۲۲ میلیون تن سنگ آهن کمبود خواهیم داشت و باید اکتشاف و استخراج در این خصوص افزایش یابد.

در ابتدای زنجیره باید به نحوی تدابیری اتخاذ شود که خلا‌های تولید به پایان زنجیره منعکس نشود و گرنه باز هم درپایان زنجیره شاهد ظرفیت‌های خالی هستیم

منبع: شرکت ملی فولاد ایران

عناوین برگزیده