تاریخ: ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۷:۵۸
بازدید: ۲۳۹
کد خبر: ۲۰۷۵۵۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

رشد ۸۰ درصدی صادرات

‌می‌متالز - وزیر صنعت,‏ معدن و تجارت گفت: با وجود تحریم‌ها و شیوع کرونا، صادرات کشور فروردین امسال در مقایسه با فروردین سال گذشته رشد ۸۰ درصدی داشت.

به گزارش می‌متالز، آقای علیرضا رزم حسینی در مراسم امضای تفاهم‌نامه تامین مالی طرح‌های اولویت‌دار وزارت صمت (تام) افزود: این میزان رشد صادرات نشان از فعال بودن صنعت و صنایع معدنی ما دارد، از این رو حمایت از تولید صادرات‌محور در دستور کار ما قرار دارد یعنی حتی اگر تحریم‌ها هم برداشته شوند از تولید داخل حمایت می‌کنیم و بر اساس برنامه‌های از پیش تعیین شده به تولید ادامه خواهیم داد.
وزیر صمت با بیان اینکه سال گذشته بیش از ۷۲۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی به بخش تولید ارائه شده است اضافه کرد: اقتصاد ایران ظرفیت تولید بیش از ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار میلیارد تومان کالا را دارد و ما وظیفه بسترسازی و ایجاد زمینه برای تولید را بر عهده داریم یعنی زمینه برای جذب نقدینگی برای واحد‌های تولیدی باید فراهم شود.
وی گفت: باید روز به روز دنبال رشد و ترقی باشیم و همان طور که می‌بینید رشد صنعتی ۸ درصدی را در اوج کرونا و تحریم در داخل کشور داشتیم ضمن اینکه ۱۴۶ میلیون تن کالا صادرات و واردات داشتیم که نشان می‌دهد سال گذشته از این بحران‌ها عبور کردیم.
رزم حسینی افزود: این توفیقات در حالی به دست آمده که در آغاز شیوع کرونا در اقلام مقابله با این ویروس با کمبود مواجه بودیم، اما امروز دستگاه ونتیلاتور اکسیژن صادر می‌کنیم و ۸۲ میلیون ماسک در انبار‌های ما موجود است و در مورد این کالا صادرات محور شده‌ایم.
رزم حسینی درباره تامین مالی طرح‌های اولویت دار وزارت صمت (تام) گفت: طرح تام به منابع وزارت صمت مربوط است. مبالغ قابل ملاحظه‌ای به صورت مالی و اعتباری در نظر گرفته شده است که باید از مسیری با همراهی تولیدکنندگان برتر و موفق خلق پول را به سمت تولید هدایت کنیم ضمن اینکه واحد‌های مناطق کمتر برخوردار را با تامین مالی به سمت گسترش تولید هدایت خواهیم کرد.
همچنین رضا دولت آبادی مدیر عامل بانک تجارت در این مراسم گفت: در راستای این تفاهم‌نامه قرار است که از محل جذب منابع واحد‌های اصلی سازمان‌های تابعه (ایمیدرو) ۱۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات در اختیار واحد‌ها و طرح‌های اولویت‌دار از طریق بانک تجارت به عنوان بانک عامل قرار گیرد.
وی در خصوص پرداخت این تسهیلات از طریق بانک تجارت، افزود: نرخ سود تسهیلات پرداختی از محل این منابع و تفاهم نامه‌ها بر اساس نرخ مصوب شورای پول و اعتبار خواهد بود و از منابع ایجاد شده حداقل حدود ۳۰ درصد برای سرمایه ثابت و تکمیل و راه‌اندازی طرح‌ها و رشد سرمایه‌گذاری در کشور و ۷۰ درصد نیز برای تامین سرمایه در گردش واحد‌ها اختصاص خواهد یافت.
وجیه الله جعفری، رئیس هیات عامل ایمیدرو هم در این مراسم گفت: اعتبار طرح تام توسط ایمیدرو در ۳ مرحله و در مدت ۲ سال پرداخت خواهد شد که امیدواریم در رشد و توسعه صنعتی و معدنی مثمرثمر واقع شود.
وی با اشاره به تفاهم‌نامه دیگری که در راستای (طرح تام) سال گذشته توسط ایمیدرو منعقد شده است، افزود: در راستای این تفاهم‌نامه ایمیدرو به عنوان یک سازمان توسعه‌ای با بانک صنعت و معدن تفاهم‌نامه‌ای به ارزش ۱۲ هزار میلیارد تومان منعقد نموده است که در این راستا تاکنون یک هزار میلیارد تومان تامین مالی انجام داده‌ایم و تا ۴ هزار میلیارد تومان نیز می‌توانیم پرداخت نماییم.
جعفری همچنین گفت: هدف‌گذاری برای تامین حداقل ۵۰ هزار میلیارد تومان از طریق تامین مالی واحد‌ها و طرح‌های دارای اولویت (طرح تام) در دستور کار است که تحقق این هدف با کمک مجموعه‌های وزارت صمت و همکاری شبکه بانکی دور از دسترس نیست.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده