تاریخ: ۰۲ آبان ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۴:۵۱
بازدید: ۳۸۰
کد خبر: ۲۱۲۵۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
محمدی در گفت و گو با می متالز خبر داد:

با مدیریت آینده نگرانه توانسته ایم با بحران و مشکلی مواجه نشویم

می متالز - دکتر محسن محمدی - مدیر تامین و تدارک شرکت معدنی و صنعتی گل گهر - در گفت و گو با "می متالز" گفت: تدابیر مناسب و سناریوهای جامعی برای حصول اطمینان از تامین قطعات و نیازمندی های گل گهر در صورت تشدید تحریم اندیشیده شده است.
با مدیریت آینده نگرانه  توانسته ایم با بحران و مشکلی مواجه نشویم

دکتر محسن محمدی - مدیر تامین و تدارک شرکت معدنی و صنعتی گل گهر - در حاشیه نمایشگاه آیمت iMat 2018 و ماینکس Minex 2018 در گفت و گوی اختصاصی با می متالز به تشریح وضعیت تامین و تدارک شرکت معدنی و صنعتی گل گهر پرداخت که مصاحبه با ایشان را در ادامه می خوانید:

آقای محمدی آخرین وضعیت گل گهر در خرید داخلی را می فرمایید؟

مانند بسیاری از کسب و کارها اتفاقی که در مورد خرید داخلی افتاده باعث شده قیمت های تمام شده به شدت تحت شعاع قرار گرفته و بالا برود. به همین دلیل بسیاری از شرکت ها در تامین مواد اولیه خود با مشکل مواجه هستند. در واقع  این وضعیت اجتماعی و کلی کشور ما است. 

نگاه گل گهر همواره نگاه حمایتی از تولیدات داخلی است و نهایت تلاشش را جهت حمایت و استفاده از محصولات داخلی می کند و این مساله همواره مد نظر گل گهر بوده است. اما این یک واقعیت است که تمام شرکت های در بازار قیمت های تمام شده بالاتری دارند.

با توجه به اینکه شرکت ما قواعدی را برای این مساله دارد و این قواعد آیین نامه ای در قراردادهای ما وجود دارد طبیعی است که شرکت های خارجی نتوانند عرض اندام کنند.

خرید های خارجی مدتی است که به دلیل مشکلات ارز، تامین و جابه جایی آن و نقل و انتقالات مالی و قیمت گذاری دچار محدودیت های زیادی برای تمامی شرکت های ایرانی شده است. ما حتی الامکان سعی نموده ایم همواره سفارشات و تامین نیازها را به روز نگه داریم  و تا به امروز نیز با مشکلی مواجه نشده ایم. آینده نگری نموده و با مشکلی مواجه نشده ایم.

در واقع این بدین معنی است که  شرکت گل گهر توانسته به خوبی مدیریت بحران کرده و هرگونه شرایط را در نظر گرفته است؟

بله. همانظور که مستحضرید نیاز به خرید برخی از قطعات فوری و آنی است و برخی نیز دوره نیاز طولانی تری دارند. برخی از قطعات دوره تولید کوتاه و برخی دیگر دوره تولید طولانی تری دارند. به عنوان مثال دوره تولید گیربکس 1 سال است و ما باید به طور آینده نگرانه به موضوع تامین قطعات آن بیندیشیم.

ما باید به نحوی برنامه ریزی نماییم که طی یک یا دو سال آینده با مشکل مواجه نشویم. اما طبیعی است وقتی وضعیتی بر اقتصاد کشور و تولیدکنندگان به طور کلی حاکم می شود تاثیرات خود را بر همه شرکت ها خواهد گذارد. اما ما توانسته ایم با مدیریت آینده نگرانه با بحران و مشکلی مواجه نشویم . بحرانی را نیز پیش بینی نمی کنیم.

آقای مهندس آیا شرکت های تابعه شما به طور مستقل برای خرید های خارجی اقدام می کنند؟ آیا در نمایشگاه ماینکس شرکت های تامین کننده جدیدی یافته و با آنها مذاکره نموده اید؟

یکی از اقدامات بسیار خوبی که ما انجام می دهیم تفویض اختیارات و تقسیم وظیفه بوده که از دید مدیریتی این کار در واقع تحکیم قدرت می باشد. به جای به عهده گرفتن همه وظایف توسط یک نهاد مرکزی ، شرکت های تابعه بخشی از قطعات مصرفی و برخی از تجهیزات خود را به طور مستقل تامین می نمایند. با این تقسیم وظیفه توانسته ایم در بخش تامین قطعات قدرتمند عمل کنیم.

بخشی از قطعات را پیمانکاران راساً خریداری نموده و بعدا در محاسبات مالی پروژه با  آنها تصفیه می نماییم و این نیز کار بسیار خوبی است که گل گهر انجام می دهد.

در مورد شرکت های جدید باید بگویم در تامین طبیعی است که ما همواره به دنبال شرکت های جدید باشیم. اکثر شرکت هایی که در نمایشگاه حضور داشتند را می شناختیم با این حال همکاران من توانمندی جدید این شرکت ها را مورد بررسی قرار دادند تا بتوانیم در آینده از آن بهره مند شویم.

در مورد مشکلات خود در زمینه تامین و نقل و انتقالات مالی توضیح دهید ؟

در شرکت ما نوع مدیریت به نحوی است که در مورد سرمایه گذاری بر روی موضوعات کاری مربوط به خود علاقمند بوده و توانسته ایم موفق عمل کنیم. این موضوع کاملا از میزان ارزش سهام ما در بازار قابل مشاهده است. اما بهر حال شرکت ها باید به نحوی با یکدیگر در تعامل باشند تا فشارهایی که به آنها وارد می شود دفع گردد.

در انتها در مورد قرارداد طرح های توسعه خود توضیح می دهید؟

ببینید اگر قراداد های توسعه به طور مناسب بسته شوند تامین بخشی از قطعات را پوشش می دهند. باید تامین قطعات در گارانتی و وارانتی در نظر گرفته شده باشد. ما این موضوع را در طرح های توسعه خود در نظر گرفته ایم و به همین علت در تامین قطعات در کوتاه مدت مشکلی نداریم. در مورد تامین بلند مدت نیز با مهندسی معکوس و ساخت قطعات می توانیم از عهده تامین بر آییم. بعد ازآن نیز بر اساس مدل های جاری برای پروژه ها بعد از راه اندازی تامین قطعات خواهیم کرد.

گفت و گو از علیرضا جعفری نژاد

منبع: می متالز
عناوین برگزیده