تاریخ: ۰۸ خرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۲:۴۴
بازدید: ۲۰۹
کد خبر: ۲۱۲۶۸۱
سرویس خبر : انرژی

گام‌های نهایی ارتقای کیفیت گازوئیل تولیدی پالایشگاه اصفهان

‌می‌متالز - گام‌های نهایی بهبود فرآیند‌های عملیاتی و افزایش کیفیت سوخت‌های تولیدی با هدف کاهش گوگرد گازوئیل از ۱۰ هزار پی. پی. ام به ۵۰ پی. پی. ام در پالایشگاه اصفهان برداشته می‌شود.

به گزارش می‌متالز، طرحی از سال ۹۳ در پالایشگاه اصفهان با هدف حذف ترکیبات سولفوری از سوخت تولیدی کلید خورده تا میزان گوگرد در ۱۰۰ هزار بشکه در روز گازوئیل تولیدی این پالایشگاه را از ۱۰ هزار پی. پی. ام به ۵۰ پی. پی. ام برساند.

در حال حاضر با برداشتن گام‌های نهایی در تکمیل این پروژه مهم از بعد زیست محیطی، پیش راه اندازی این طرح آغاز شده است.

این اقدام که با سرمایه گذاری ۵۴۰ میلیون یورویی و ۳۷ هزار میلیارد تومانی در حال انجام است، سبب می‌شود تا روزانه ۳۰۰ تن گوگرد آلاینده از ۱۰۰ هزار بشکه گازوئیل تولیدی این پالایشگاه حذف شود.

همچنین با افزایش کیفیت گازوئیل تولیدی، حجم تولید گازوئیل یورو ۵ در این پالایشگاه از ۲ تا سه میلیون لیتر در روز به ۱۸ تا ۲۰ میلیون لیتر افزایش خواهد یافت.

علاوه بر آن ۱۰ واحد فرآیندی نیز در پالایشگاه اصفهان تعریف شده که با موافقت محیط زیست، نفت کوره تولیدی را به محصولات سبک‌تر تبدیل خواهد کرد. با بهره‌برداری از این طرح، تولید نفت کوره در پالایشگاه اصفهان که سهمی ۱۸ درصدی در سبد تولیدات این پالایشگاه دارد به صفر خواهد رسید

علی محمد یسلیانی؛ رئیس برنامه ریزی و کنترل پروژه‌های شرکت پالایش نفت اصفهان در جمع خبرنگاران گفت: پیش‌راه‌اندازی طرح زیست محیطی تصفیه گازوئیل پالایشگاه اصفهان با سرمایه‌گذاری ۵۴۰ میلیون یورو و ۳۷ هزار میلیارد ریال، با هدف کاهش میزان گوگرد تا زیر ۵۰ppm درحال انجام است که این اقدام سبب می‌شود تا روزانه ۳۰۰ تن گوگرد آلاینده از ۱۰۰ هزار بشکه گازوئیل تولیدی این پالایشگاه حذف شود.

وی افزود: طرح جامع بهبود فرآیند و بهینه سازی شرکت پالایش نفت اصفهان نیز دارای ۵ پروژه است که در مجموع هزینه‌های این پنج بسته ۵ هزار میلیارد ریال و ۲۵۳۷ میلیون یورو برآورد شده است

این مدیرمسوول با بیان اینکه یکی از بسته‌ها متعلق به واحد بنزین سازی است که سال ۸۵ شروع و سال ۹۲ پایان یافته است، گفت: بسته دیگری شامل پروژه تقطیر سوم و گاز مایع بوده که در سال ۱۳۹۸ بهره برداری شده و هم اکنون با ظرفیت کامل در سرویس است.

وی ادامه داد: پروژه تصفیه هیدروژنی ته مانده برج تقطیر نیز در سال ۹۸ شروع شده و سال ۱۴۰۴ به پایان می‌رسد.

یسلیانی اذعان داشت: طرح گوگرد زدایی از ته مانده برج تقطیر از دیگر طرح‌های زیرمجموعه پروژه بهبود است که هدف از اجرای آن این است که ته مانده تولید شده در برج‌های تقطیر پالایشگاه به میزان ۸۱ هزار بشکه در روز تصفیه می‌شود؛ بودجه پیش بینی شده ۱۵ هزار و ۸۷۷ میلیارد ریال و ۶۸۳ میلیون یورو در نظر گرفته شده است

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده