تاریخ: ۰۷ آبان ۱۳۹۷ ، ساعت ۲۱:۵۴
بازدید: ۳۲۲
کد خبر: ۲۱۵۱۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
بورس در اختیار نوسان‌گیران

نقشه نیمروز بورس ‌دوشنبه (7 آبان)

می متالز - معاملات امروز با قدرت‌نمایی متقاضیان سهام آغاز شد و شاخص را برای دومین روز متوالی با رشد همراه کرد. از نکات مهم دادوستدهای امروز افزایش متناسب قیمت در تمامی صنایع بورسی است. اگر چه ارزش معاملات نسبتا پایین است اما اصلاح قیمت در تمامی گروه‌ها بر جذابیت خرید افزوده است و در این بین، سهامی که اصلاح بیشتری را تجربه کرده‌اند، بیشتر مورد توجه بازار هستند.
نقشه نیمروز بورس ‌دوشنبه (7 آبان)

به گزارش می متالز، شاخص کل به لطف رشد قیمت در بیش از 80 درصد تعداد نمادهای مورد معامله برای دومین روز پیاپی مثبت شد. تقریبا شاخص تمام گروه‌ها در جریان معاملات امروز سبزپوش است. اما شاید بارزترین وجه معاملات امروز حرکت قدرتمند تقاضا در سهامی است که طی سه هفته اخیر تحت فشارهای عرضه اصلاح چشمگیری را ثبت کرده‌اند. سهام کالایی و بزرگ بازار و به‌طور کلی، سهامی که عملکرد قابل‌قبولی را در 7 ماه اخیر تجربه کرده‌اند، پیش و پس از رونمایی از عملکرد خود رشد محسوسی را از سر گذراندند و در تعادل جدیدی قرار گرفتند. در نقطه مقابل، بنگاه‌های که عملکرد ضعیف‌تر از انتظار خود را در معرض دید سرمایه‌گذاران و بورس‌بازان قرار دادند، بهانه خروج معامله‌گران را فراهم کردند تا روند اصلاحی قیمت سهام آنها تا ابتدای این هفته ادامه یابد. خودروسازان و گروه‌هایی نظیر غذایی‌ها و قندی‌ها جزو این دسته بودند. بانک‌ها نیز جزو سهامی بودند که به گواهی گزارش‌های 6 ماهه انتظار بازار را برآورده نکردند و در تلاطمی شدید بخش عمده‌ای از ارزش خود را از دست دادند. اما از روز گذشته و به خصوص از ساعات پایانی معاملات دیروز شاهد چرخش روندها هستیم. در این بین، حضور چشمگیر متقاضیان در صف خرید سهام بانکی و خودرویی جالب توجه بود.

 

خودروسازان چشم‌انتظار تغییر

 

با تغییر آرایش در کابینه و جابه‌جایی وزرای اقتصادی زمزمه‌های تغییر در سطوح مختلف مجددا تقویت شده است و مساله تعدیل قیمت‌های خودرو نیز از این قاعده مستثنا نیست. خودروسازان همچنان منتظر مجوز اصلاح قیمت‌ها متناسب با تحولات صورت گرفته در ماه ‌های اخیر هستند. تقریبا تمامی صنایع مجوز افزایش قیمت را با افت روزافزون ارزش ریال گرفته‌اند اما صنعت خودرو محروم از این جریان جمعی تعدیل قیمت‌ها شده‌اند. اما انتظار بازار بر این است که مساله قیمت‌گذاری خودرو از دالان‌های تودرتوی شورای رقابت و سازمان حمایت از مصرف‌کننده عبور کند. و حال که آرایش اقتصادی دولت تغییر کرده است زمزمه‌های تغییر قوت گرفته است. البته باید به اصلاح چشمگیر شاخص قیمت خودرو هم اشاره کرد که ریزش 30 درصدی را از اوج خود در هشتم مهرماه تجربه کرده است. از این منظر، اگر چه خودروسازان بورسی گزارش‌های عملکرد نیمه نخست خود را با شناسایی زیان راهی کدال کردند اما همچنان این امید در بین سهامداران وجود دارد که با تعدیل قیمت خودرو خونی تازه در شریان‌های مالی این صنعت جاری شود.

حضور پررنگ بورس‌بازان در سمت خرید سهام خودرو و رشد دسته‌جمعی قیمت‌ها در این گروه که از ساعات پایانی روز گذشته آغاز شد را از این دیدگاه می‌توان تفسیر کرد. هرچند در این میان واکنش‌های تکنیکالی اصلی‌ترین نقش را در این بازگشت قیمتی ایفا می‌کنند و نباید به خبرهای منتشر شده در این خصوص مبنی بر بهبود عملکرد شرکت‌های خودرویی وزن چندان زیادی داد. امروز نماد «خساپا» با صف خرید طولانی کار خود را آغاز کرد و اشتیاق متقاضیان در این نماد، رشد دسته‌جمعی دیگر نمادها را به دنبال داشت. حتی عرضه صف خرید در میانه معاملات نتوانست از قدرت تقاضا در این سهم بکاهد.



بازار در دست اصلاح‌شدگان

 

در معاملات این روزهای بازار سهام، نماد شرکت‌هایی که بیشترین اصلاح را داشته‌اند در اولویت خرید سرمایه‌گذاران قرار گرفته‌اند و عدم تشکیل صف‌های خرید سنگین و فشار فروش بالا در محدوده‌های سقف رزانه حاکی از دید بسیار کوتاه‌مدت سهامداران در این فضاست. این اتفاق در بازارهای بلاتکلیف و صرفا با هدف نوسان‌گیری انجام می‌گیرد و نشان‌دهنده این است که کلیت بورس فعلا توان و میلی برای تجربه یک رشد قدرتمند نخواهد داشت. هرچند تغییرات شاخص کل رشد بیشتری را نشان می‌دهد اما عمده دلیل بروز چنین رشدی را می‌توان به افت قابل توجه سمت عرضه نسبت داد که با پدید آمدن تقاضای نسبی به افزایش قیمت پایانی می‌انجامد. در گروه‌های اصلاح شده بازار، ساختمانی‌ها نیز با افت قابل توجه قیمت در سمت تقاضا تقویت شده‌اند اما معاملات سهام این گروه با ارزش بالایی همراه نیست و از این حیث رشدهای قیمتی قابلیت اتکای چندانی ندارد.


 

آرامش نسبی در معاملات بورس کالا

 

امروز در معاملات بورس کالا 3 هزار تن مس کاتد «فملی» در قیمت پایه 62.6 میلیون تومان به ازای هر تن عرضه شد که به دلیل حجم محدود تقاضا معامله این محصول در قیمت پایه صورت گرفت. تقاضا برای این محصول 240 تن بود. 

از دیگر محصولات شاخص عرضه شده در معاملات امروز بورس کالا می‌توان به عرضه‌ ورق‌های گرم فولاد مبارکه اشاره کرد. طی این جلسه 91300 تن ورق گرم B این شرکت در قیمت پایه 3937 تومان به ازای هر کیلوگرم عرضه شد که سقف قیمتی تقاضا برای این محصول در سطح 4529 تومان قرار گرفت. قیمت پایانی این معامله در نزدیکی 4400 تومان به ازای هر کیلو قرار گرفت. لازم به ذکر است قیمت پایانی این محصول در آخرین معاملات بورس کالا 4124 تومان به ازای هر کیلو بود.

ورق گرم C «فولاد» نیز در حجم 25520 تن و در قیمت پایه 2994 تومان عرضه شد که سقف قیمتی 3950 تومان را در جبهه تقاضا ملاقات کرد. تخمین قیمت پایانی معامله این محصول به داده‌های تکمیلی نیاز دارد. با این وجود برآوردهای اولیه نشان می‌دهد این عدد پایین‌تر 3750 تومان قرار خواهد گرفت. قیمت پایانی این محصول در جلسه پیشین نیز 3840 تومان بود. بورس کالا در گروه محصولات پتروشیمی امروز شاهد عرضه محصولات پلیمری خواهد بود و از شرکت‌های بورسی عرضه‌کننده می‌توان به پتروشیمی‌های شازند، جم و امیرکبیر اشاره کرد. در عین حال عرضه‌های پتروشیمی آریاساسول نیز بر معادلات پتروشیمی پارس اثرگذار خواهد بود.

عناوین برگزیده