تاریخ: ۱۲ آبان ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۷:۳۰
بازدید: ۱۹۲
کد خبر: ۲۱۷۵۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
سه اهرم چرخش بورس

دیده‌بان بورس شنبه (12 آبان)

می متالز - در پایان هفته گذشته نشانه‌های عقب‌نشینی دولت ترامپ در زمینه تحریم‌های ایران و جنگ تجاری با چین منجر به ایجاد موج خوش‌بینی به بورس تهران شده است. در این میان نزدیک بودن قیمت سهام به ارزش ذاتی آنها می‌تواند اهرم سومی در جهت اقبال بیشتر بورس‌بازان از این بازار باشد.
دیده‌بان بورس شنبه (12 آبان)

به گزارش می متالز، هفته گذشته در حالی با رشد 1.3 درصدی به پایان رسید که آخرین روز معاملاتی در جدال عرضه و تقاضا نوسان بسیاری محدودی را در قیمت سهام شاهد بودیم. این در حالی است که رویدادهای پایان هفته امیدهای تازه‌ای را در بازار سهام ایجاد کرده است.

امیدواری کارشناسان بورسی: در این راستا نظرسنجی این هفته «دنیای بورس» نشان می‌دهد نزدیک به 90 درصد کارشناسان نسبت به صعودی شدن شاخص کل امیدوارند و دلایلی همچون معافیت 8 کشور در خرید نفت از ایران و سیگنال تخفیف در تنش تجاری میان آمریکا چین عنوان می‌کنند.

پیام معافیت نفتی به بازار سهام: در حالی آمریکا اعلام کرد تمامی تحریم‌های یک‌جانبه خود علیه کشورمان را از روز دوشنبه برمی‌گرداند، اما هم‌زمان به هشت کشور برای خرید نفت از ایران معافیت داد. البته این معافیت موقت بوده و کشورها باید به تدریج خرید نفت ایران را با نفت‌های دیگر جایگزین کنند. فارغ از انگیزه‌های سیاسی-اقتصادی دولت ترامپ، این اقدام عقب‌نشینی محسوسی نسبت به اعمال تحریم‌های حداکثری علیه کشورمان محسوب می‌شود. با توجه به آنکه شواهد نشان می‌داد عمده سهامداران سناریوی بدبینانه‌ای را نسبت به تحریم‌ها مد نظر خود قرار داده بودند این عقب‌نشینی می‌تواند نشانه‌ای مثبت برای چرخش اقبال به سمت بورس باشد. در واقع، بازار سهام این بار با اهرم انتظارات می‌تواند روند صعودی را تجربه کند که البته برای تداوم این روند نیاز به همراهی سایر متغیرها دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر، گزارش واکنش احتمالی بورس به معافیت نفتی را مطالعه کنید.

آتش‌بس آمریکا-چین؟ طی ماه‌های گذشته نگرانی‌ها از آینده اقتصاد جهانی به دنبال جنگ تجاری میان دو غول اقتصاد جهان باعث ضعف بازارها به ویژه کامودیتی‌ها شده بود. اعمال تعرفه‌های سنگین بر کالاهای چینی و آمریکایی در رفتاری متقابل از سوی این کشورها باعث شده بود نگرانی جدی درباره تقاضای کالاها به وجود آید. اما پایان هفته گذشته ترامپ مذاکرات خود را در حاشیه نشست گروه 20 در آرژانتین با شی، رییس جمهور چین رضایت‌بخش عنوان کرد و از احتمال دستیابی به توافق خبر داد. همین مساله کافی بود تا قیمت‌ها در بازار کالایی صعودی شوند. در این میان، مس توانست به بالای 6300 دلار صعود کند و سرب فراتر از 2000 دلار قرار گرفت. باید دید این خشنودی ترامپ تا چه حد با واقعیت هماهنگ می‌شود و جنگ تعرفه‌ای که بسیاری از تحلیل‌گران آن را رقابتی فرسایشی و بلندمدت میان پکن و واشنگتن می‌دانستند به پایان می‌رسد یا خیر.  

رویدادهای داخلی از نگاه «دنیای بورس»

الف) کلان:  بلومبرگ در گزارشی از معافیت آمریکا به 8 کشور برای ادامه خرید نفت از ایران خبر داده‌ است. البته عبدالناصر همتی؛ رییس بانک مرکزی و علی کاردر؛ معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران هم این موضوع را تایید کرده‌اند. دولت آمریکا البته از بازگشت تمامی تحریم‌ها علیه ایران که در چارچوب برجام لغو شده بود و وزارت خزانه‌داری آمریکا از افزوده شدن ۷۰۰ نفر به فهرست سیاه تحریم‌های این کشور خبر دادند. همسو با این رویدادها، خبرهای رسمی حکایت از این دارد مکانیزم جدید مالی اروپا با ایران هفته آینده انجام می‌شود؛ ایران تاکید دارد برجام را بدون آمریکا دنبال می‌کند و در تازه‌ترین توافق‌ها با اروپا قصد دارد فصل جدید از روابط خود را اعمال کند. ایالات متحده قصد دارد دور دوم تحریم‌ها را از دوشنبه هفته جاری آغاز کند.

در داخل نیز شورای نگهبان در خصوص انتشار برخی شایعه‌ها در خصوص رد برخی لوایح FATF  تاکید کرد: همچنان تصمیم نهایی درباره لایحه مبارزه با تامین مالی تروریسم (CFT) نگرفته و به گفته سخنگوی این شورا تصمیم نهایی در اوایل هفته آینده گرفته می‌شود.

ب) صنایع: شرکت‌های سیمانی با وجود اینکه افزایش قیمتی را تجربه کردند اما رییس هیات مدیره انجمن سیمان در این باره می‌گوید مشکل صنعت سیمان با وجود افزایش ۱۲ درصد قیمتی مدنظر سازمان حمایت برطرف نخواهد شد.

در حالی که گزارش‌های میدانی و گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد افزایش قیمت لبنیات از میانگین تورم سبقت گرفته، وزیر جهاد کشاورزی تاکید دارد قیمت شیر در دامداری‌ها افزایش نیافته است. به نظر می‌رسد با دستور محمود حجتی قیمت لبنی‌ها دوباره در دستور کار برای بررسی قرار گرفته است.

همچنین براساس تصویب دولت بودجه طرح سبد غذایی از محل مابه‌التفاوت تسعیر قیمت خوراک کارخانه‌های پتروشیمی و و پالایشگاه‌ها نسبت به متوسط نرخ سامانه نیما و تغییر قیمت گاز مصرفی کارخانه‌های فولاد تامین می‌شود.

بر مبنای گزارش بانک مرکزی درآمد مالیاتی دولت در 5 ماه ابتدایی سال جاری در بخش خودرو از سه معبر واردات خودرو، نقل و انتقال و شماره‌گذاری صورت می‌گیرد که بیش از یک هزار و 750 میلیارد تومان برآورد شد.

ج) شرکت‌ها: ایران خودرو در تدارک پیش‌فروش‌های جدید با هدف تامین نیاز بازار است. به گفته مصطفی خان کرمی؛ معاون مدیرعامل در بازاریابی و فروش ایران‌خودرو اعلام کرد: عرضه خودروهای این شرکت با هدف تامین نیاز بازار ادامه خواهد داشت. همچنین گروه صنعتی بارز موفق شد در ممیزی ASES رنو پارس که در کارخانه کرمان گروه صنعتی بارز برگزار شد، پس از ۶ماه کار فشرده، گرید B در پنل تامین‌کنندگان جهانی رنو-نیسان را دریافت کند.

در همین حال برخی از منابع غیررسمی و تایید نشده از افزایش نرخ خدمات توسط تایدواتر خاورمیانه خبر داده است. سهامداران تایدواتر خاورمیانه هم البته آن را تایید کرده‌اند.

عناوین برگزیده