تاریخ: ۱۲ آبان ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۷:۳۴
بازدید: ۱۶۰
کد خبر: ۲۱۷۵۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
در نظرسنجی «دنیای بورس» عنوان شد

امید به صعود ادامه‌دار سهام

می متالز - معاملات بورس در هفته گذشته با رشد 1.3 درصدی شاخص کل به پایان رسید. این امر در شرایطی رخ داد که غالب سهامداران و کارشناسان شرکت‌کننده در نظرسنجی این هفته سایت تحلیلی «دنیای بورس» رشد قیمت سهام را طی هفته جاری ادامه‌دار پیش‌بینی می‌کنند.
امید به صعود ادامه‌دار سهام

به گزارش می متالز، معافیت خرید نفت از سوی 8 کشور که بخش قابل توجهی از صادرات نفت کشور به آنها اختصاص دارد، در کنار سیگنال از بهبود رابطه تجاری اقتصادهای بزرگ جهان (خوشبینی به کاهش تب جنگ تجاری) مهمترین دلیل ارزیابی کارشناسان و سهامداران از صعود قیمت سهام به شمار می‌رود.

 صعودی: 89 درصد کارشناسان معتقدند که در هفته جاری شاخص سهام به روند صعودی خود ادامه می‌دهد. به اعتقاد این دسته از کارشناسان انتشار خبر معافیت 8 کشور در زمینه  خرید نفت از ایران که در فروکش کردن هیجان بازار ارز و سکه  نیز منعکس شد، مهمترین عامل تقویت تقاضای سهام خواهد شد خاصه آنکه افت و خیزهای اخیر نرخ‌ها در بازارهای موازی جذابیت سرمایه‌گذاری در این بازار‌ها را کاهش داده است و  از این رو باز هم می‌توان به ورود نقدینگی به بازار سهام امیدوار بود. از سویی با خبر معافیت خرید نفتی، نگرانی‌ها از 13 آبان ماه نیز چندان در معاملات جلوه‌گر نخواهد بود چرا که مساله تحریم‌ها موضوع چندان جدیدی برای اهالی سهام نیست. موضوع دیگر اثرگذار بر وضعیت سهام طی این هفته می‌تواند سیگنال پایان جنگ تجاری بین آمریکا و چین است. جایی که خبر‌ها از یک توافق بین رییس جمهور امریکا و چین را در یک گفتگوی تلفنی حکایت دارند. این موضوع می‌تواند به رشد قیمت‌ها در بازارهای جهانی منتج شود تا بازار سهام کشور در بخش کالایی از این منظر بتواند با حمایت یک عامل بنیادی شاهد افزایش تقاضای سهام باشد.

نزولی: 11 درصد از کارشناسان روند شاخص سهام در هفته جاری را نزولی عنوان می‌کنند. این افراد معتقدند نزدیک شدن به 13 آبان و بی‌عملی اروپا نسبت به وعده‌ها در مورد حل مساله برجام، آمریکا برای چند کشور در زمینه خرید نفت می‌تواند محرک بهبود وضعیت سهام باشد با این حال به نظر می‌رسد این تصمیم آمریکا تنها برای کنترل قیمت نفت باشد و فشار تحریم‌ها در دیگر بخش‌ها شدت خواهد یافت. جزییات و شروط این معافیت‌ها مشخص نیست و بازار نسبت به این امر اعتماد چندانی نخواهند داشت. از این رو طبیعی است که طی هفته جاری به خصوص تا پایان معاملات روز دوشنبه مصادف با دور جدید تحریم‌ها علیه ایران سهامداران شاهد افت قیمت سهام باشند هرچند ممکن است مانند بسیاری از برهه‌ها وورد نقدینگی از سوی برخی نهادها مانع از بروز افت قیمت‌ها شود. در مجموع به اعتقاد این کارشناسان هنوز هم نمی‌توان به توافق میان چین و آمریکا و یا اخبار معافیت‌های نفتی برخی کشور‌ها از خرید نفت دل بست. به عبارتی همه این موارد همچنان در حد خبر است و ممکن است باز هم بی‌تعهدی ترامپ را در این موضوعات یا اعمال  شروط عجیب و غریب از سوی وی را شاهد باشیم.

سهامداران

صعودی: 64 درصد سهامداران معتقدند روند شاخص سهام در هفته جاری صعودی خواهد بود. خبر‌ها در مورد تحریم‌های نفتی ایران و معافیت چند کشور از خرید نفت و همچنین ثبات نسبی در بازارهای موازی مهمترین دلایل صعود سهام به شمار می‌روند.

کم‌نوسان: 22 درصد سهامداران روند قیمت سهام در هفته جاری را کم‌نوسان ارزیابی می‌کنند. این افراد معتقدند قبل از 13 آبان سهامداران نگاه به وضعیت سهام و بازبینی رویه در قبال سرمایه‌گذاری را بیش از پیش انجام می‌دهند و هر چند در این مورد اخبار مناسبی هم به گوش برسد، با این همه به دلیل عدم اطمینان بازار بعید است که تحرکاتی در سمت خرید سهام رخ دهد. هر چند خبر‌های مساعد نیز مانع از فروش سهام خواهد شد. در این فضا سیطره احتیاط بر معاملات سهام  تا روشن‌تر شدن ابعاد تحریم‌ها و معافیت‌ها محتمل‌ترین سناریو مطرح‌شده از سوی این سهامداران است.

نزولی: 14 درصد سهامداران روند شاخص سهام را نزولی عنوان می‌کنند. این کارشناسان معتقدند نگرانی سهامداران از وضعیت اقتصادی کشور پس از 13 آبان اعمال تحریم‌ها زمینه افزایش فروش سهام و خروج از سهامداری را حداقل تا زمان دریافت یک خبر یا اقدام جدید پیش پای سهامداران قرار خواهد داد.

عناوین برگزیده