تاریخ: ۱۳ آبان ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۸:۴۵
بازدید: ۳۷۳
کد خبر: ۲۱۸۳۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
بازیگران بورس (شنبه 12 آبان)

تمایل سهامداران عمده به خرید سهام « فولاد » / حقیقی‌های بازار در تلاش برای جمع‌آوری « وتجارت »

می متالز - معاملات روز شنبه با تغییر مالکیت در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی آغاز شد. به این ترتیب در این روز بیش از 81میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی بازیگران عمده منتقل شد.
تمایل سهامداران عمده به خرید سهام « فولاد » / حقیقی‌های بازار در تلاش برای جمع‌آوری « وتجارت »

به گزارش می متالز، در آغاز هفته در حالی حقوقی‌ها تمایل زیادی به جمع‌آوری سهام فولاد مبارکه داشتند که این روند با خالص خرید 6.5 میلیارد تومانی حقوقی‌های این نماد دنبال شد. در مقابل سهامداران خرد با خریدهای پرحجم خود در نماد بانک تجارت، 1.5 میلیارد تومان از سهام مزبور را به پرتفوی خود منتقل کردند.

الف) بانک‌ها و موسسه‌های اعتباری: رصد جابه‌جایی‌های صورت گرفته در نمادهای بانکی نشان از آن دارد بانک ملت با تداوم عرضه از سوی صندوق سرمایه‌گذاری یکم کارگزاری بانک کشاورزی مواجه شد. این حقوقی با احتساب عرضه 4میلیون سهمی در بازار این روز، میزان واگذاری‌های خود در نماد «وبملت» را در 3روز اخیر به حدود 20میلیون سهم رساند. در مقابل صندوق سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت کوثریکم به عنوان دیگر حقوقی فعال در بانک ملت، خرید 3.5میلیون سهم در بازار امروز را به ثبت رساند.

اما بانک صادرات جمع‌آوری سهم از سوی دو سهامدار عمده را تجربه کرد؛ در این روز خرید حدود 10میلیون سهم از سوی گروه مالی سپهرصادرات و 100هزار سهم توسط صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی سپهرصادرات در نماد «وبصادر» شکل گرفت.

سرمایه‌گذاری تامین آتیه مسکن نیز به عنوان سهامدار عمده در نماد بانک خاورمیانه به خریدهای خود ادامه داد و در این روز نیز بیش از 4میلیون سهم دیگر را به پرتفوی خود افزود. این حقوقی در معاملات روز چهارشنبه نیز اقدام به جمع‌آوری 5میلیون سهم «وخاور» کرده بود.

تحرکات مزبور در نمادهای بانکی سبب شد تا در نهایت حقوقی‌ها خالص خرید مثبتی در این گروه داشته باشند. به‌طوری‌که 3.3میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی حقیقی به حقوقی در صنعت بانکداری جابجا شد.

ب) شرکت‌های معدنی: در میان نمادهای معدنی نیز گل‌گهر شاهد عرضه از سوی سهامدار  عمده بود. بر این اساس سرمایه‌گذاری وتوسعه گل گهر به عنوان سهامدار یک درصدی «کگل» ، اقدام به عرضه بیش از 40هزار سهم کرد. این در حالی است که معادن ‌منگنز ایران‌ با خرید سهم، هر چند با حجم اندک از سوی سهامدار عمده روبرو شد. به‌طوری‌که 30هزار سهم مزبور را شرکت گسترش سرمایه گذاری ایرانیان به پرتفوی خود افزود.

در همین راستا توسعه‌ معادن ‌و فلزات‌ جابه‌جایی بلوکی میان سهامداران عمده را تجربه کرد؛ در حالی سرمایه‌گذاری صباتامین اقدام به واگذاری 341 میلیون سهم معادل بلوک یک درصدی «ومعادن» کرد که در مقابل این میزان سهم از سوی سرمایه‌گذاری صدرتامین خریداری شد.

ج) شرکت‌های پالایشی: رصد  تغییرمالکیت‌های صورت گرفته در نمادهای پالایشی نیز نشان از خرید و حمایت سهامداران عمده در این گروه دارد؛ به‌طوری‌که صندوق سرمایه‌گذاری گنجینه زرین شهر اقدام به خرید یک میلیون سهم در نماد پالایش نفت بندرعباس کرد.

این روند در نماد پالایش نفت اصفهان با جمع‌آوری 600هزار سهم از سوی گروه توسعه مالی مهرآیندگان دنبال شد. البته این حقوقی در معاملات روز چهارشنبه نیز 3میلیون سهم «شپنا» را خریداری کرده بود.

د) شرکت‌های رایانه‌ای: گروه رایانه نیز از دیگر صنایع مورد توجه سهامداران عمده بودند. به‌طوری‌که خریدهای قابل‌توجهی را در نمادهای این گروه از سوی حقوقی‌ها شاهد بودیم. در این میان کارت اعتباری ایران کیش نه تنها با جمع‌آوری 50هزار سهم از سوی شرکت سرمایه‌گذاری ایرانیان روبرو شد، بلکه سهامدار حقیقی بالای یک درصدی آن نیز به خرید 300هزار سهم پرداخت.

این روند در نماد پرداخت الکترونیک سامان کیش با حمایت حقوقی و خرید از سوی 3سهامدار عمده ادامه یافت؛ خرید 500هزار سهم از سوی بیمه سامان ، 50هزار سهم از سوی بانک سامان و بیش از 42هزار سهم توسط گروه توسعه مالی واقتصادی سامان از جمله این خریدها بود.

در نماد همکاران سیستم نیز روندی مشابه با خرید حدود 4میلیون سهم از سوی سهامدار عمده یعنی FIN Gif Spc دنبال شد. این حقوقی در حال حاضر سهامدار 2.26درصدی «سیستم» است.

ه) گروه محصول‌های شیمیایی: در میان نمادهای گروه شیمیایی نیز گسترش نفت و گاز پارسیان با عرضه 100هزار سهم از سوی شرکت سرمایه‌گذاری غدیر مواجه شد. اما پاکسان شاهد خرید بیش از 100هزار سهم از سوی سهامدار عمده یعنی شرکت مدیریت صنعت شوینده توسعه صنایع بهشهر بود.

همچنین در این صنعت نماد گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان نیز از حمایت سهامدارعمده برخوردار شد. بر این اساس 1.5 میلیون سهم «پترول» توسط مدیریت توسعه سرمایه گروه پتروشیمی ایرانی خریداری شد.

عناوین برگزیده