تاریخ: ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۱:۰۰
بازدید: ۱۰۷۱
کد خبر: ۲۲۱۲۶۲
سرویس خبر : انرژی

ضعف در فرایند قیمت‌گذاری قیر صادراتی ایران

‌می‌متالز - یکی از مشکلات اساسی در قیمتگذاری قیر صادراتی ایران اینست که مشتریان خارجی، "قیمت قیر" را بصورت مستقیم و بدون لحاظ نمودن هیچگونه پارامتر دیگری با "قیمت وکیوم باتوم" مرتبط می‌نمایند. بدین معنا که خریداران خارجی از آنجاکه تسلط کاملی بر فرایند‌های قیمتگذاری وکیوم باتوم و نحوه عرضه آن در بورس کالا دارند و همچنین با آشنایی کامل از مکانیزم‌های تعیین قیمت تولیدکنندگان قیر که عمدتا بر اساس بهای تمام شده می‌باشد، قیمت مورد نظر خود را به عرضه کنندگان تحمیل می‌نمایند.

به گزارش می‌متالز، یکی از مشکلات اساسی در قیمتگذاری قیر صادراتی ایران اینست که مشتریان خارجی، “قیمت قیر” را بصورت مستقیم و بدون لحاظ نمودن هیچگونه پارامتر دیگری با “قیمت وکیوم باتوم” مرتبط می‌نمایند. بدین معنا که خریداران خارجی از آنجاکه تسلط کاملی بر فرایند‌های قیمت گذاری وکیوم باتوم و نحوه عرضه آن در بورس کالا دارند و همچنین با آشنایی کامل از مکانیزم‌های تعیین قیمت تولیدکنندگان قیر که عمدتا بر اساس بهای تمام شده می‌باشد، قیمت مورد نظر خود را به عرضه کنندگان تحمیل می‌نمایند.

این اتفاق ناخوشایند در محصول قیر صادراتی ایران در شرایطی اتفاق می‌افتد که در بازار‌های دیگر، بخش عمده قیمت تابع میزان عرضه و تقاضا و سایر عوامل اثرگذار دیگری غیر از مواد اولیه می‌باشد.

از سویی دیگر افزایش نرخ تسعیر ارز نیز عامل دیگری است که به این موضوع دامن زده و باعث می‌شود قدرت چانه زنی مشتریان خارجی در مذاکره با فروشندگان ایرانی افزایش یابد.

همچنین وجود رقابت‌های فزاینده در فروش بین صادرکنندگان قیر ایران نیز باعث ایجاد فرصت‌های مذاکره بیشتر برای خریداران خارجی می‌گردد.

شایان ذکر است وجود انحصار در ناوگان لجستیک دریایی حمل قیر به مقاصد صادراتی که در اختیار تعداد بسیار معدودی از افراد می‌باشد نیز به این موضوع دامن زده است؛ لذا شایسته است در این شرایط فروشندگان قیر صادراتی ایران با درک اهمیت موضوع و آگاهی از فرصت کسب “سود بیشتر” در صورت تغییر فضای مذاکره با مشتریان، زمینه را برای ارتقای سطح عمومی قیمت قیر ایران فراهم آورند.

منبع: بورس امروز

عناوین برگزیده