تاریخ: ۰۳ مهر ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۴:۱۹
بازدید: ۱۸۷
کد خبر: ۲۲۹۱۵۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

سرمایه خارجی ابزار کارای کنترل نرخ تورم

‌می‌متالز - مدیر سرمایه‌گذاری هلدینگ کاوه پارس در خصوص عدم کارایی ابزار بازار آزاد در شرایط کنونی گفت: باتوجه به شرایط کنونی سرمایه‌گذاری، جذابیتی برای افراد خارجی ندارد لذا تا زمانی که شرایط سیاسی کشور بهبود نیابد امکان استفاده از این ابزار برای کنترل نرخ بهره و تورم ممکن نیست.

به گزارش می‌متالز، مهرداد فرهمند زاده با اشاره به اینکه ریاست جدید بانک مرکزی امکان فعالیت مستقل از دولت را نخواهد داشت، گفت: هیچ کس انتظار عملکرد مستقل بانک مرکزی نسبت به دولت را ندارد؛ زیرا سیاست‌ها در راستای برنامه‌های کلان دولت خواهد بود.

وی با بیان اینکه اولویت دولت نگه داشتن اقتصاد در شرایط فعلی است، افزود: تحقق بهبود اقتصاد در شرایط اجرایی کنونی میسر نیست. این احتمال وجود دارد که اولویت حفظ شرایط فعلی اقتصاد و در ادامه نگه داشتن نقدینگی در بانک‌ها باشد. آن‌ها منتظر مشخص شدن آینده سیاسی کشور هستند تا به این وسیله گره بسیاری از مسائل حل شود؛ زیرا عملاً کار دیگری نمی‌توانند انجام دهند.

مدیر سرمایه‌گذاری هلدینگ کاوه پارس با تأکید بر اینکه رفع مشکل نرخ بهره بدون ورود سرمایه جاری ممکن نیست، گفت: باتوجه به وضعیت اقتصادی و سیاسی کنونی به نظر می‌رسد که کسی حاضر به سرمایه‌گذاری با نرخ دلار ۳۰ هزار تومانی در کشور نباشد. در شرایط فعلی نیز این امکان استفاده از این ابزار دور از ذهن است.

وی در مقایسه کنترل نرخ بهره از سوی اروپا و ایران، گفت: اگرچه این کشور‌ها گذشته مطلوبی در کنترل نرخ بهره و بهبود وضعیت اقتصادی داشتند، اما روابط بین المللی ما مانند این کشور‌ها نیست.

مدیر سرمایه‌گذاری هلدینگ کاوه پارس اظهار داشت: در صورتی که از ابزار بازار سرمایه برای کنترل بهره و تورم استفاده نماییم این یک سیاست کوتاه مدت خواهد بود؛ لذا جلوگیری از سرریز سرمایه به سایر بازار‌ها و در نتیجه افزایش تورم غیرقابل اجتناب است.

فرهمند زاده با بیان اینکه در کوتاه مدت نمی‌توان حرکت مطلوبی در سهام بزرگ بازار مشاهده کرد، گفت: در صورتی که نوسان و رشدی در بازار رخ دهد مربوط به سهام کوچک خواهد بود. در نتیجه سهام بزرگ به دلیل رخداد‌های مهم اقتصادی احتمالاً با کاهش دیگری نیز رو به رو شوند.

مدیر سرمایه‌گذاری هلدینگ کاوه پارس در پایان با اظهار امیدواری از بهبود شرایط آتی بازار سرمایه، گفت: امیدواریم در بلندمدت یعنی ۲ تا ۴ سال آینده به دلیل بروز نشانه‌های تورمی شاهد رشد و ورود نقدینگی به بازار سرمایه باشیم.

منبع: بورس امروز

عناوین برگزیده