تاریخ: ۰۷ مهر ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۵:۳۷
بازدید: ۱۰۶
کد خبر: ۲۲۹۸۵۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
استاندار زنجان:

مشکل گون و توسعه معادن استان پیگیری می‌شود

‌می‌متالز - استاندار زنجان گفت: مشکل گون و توسعه معادن استان پیگیری می‌شود.

به گزارش می‌متالز، فتح‌الله حقیقی ظهر امروز (۷ مهرماه) در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی، اظهار کرد: وقتی دستگاه‌های های‌تک و مدرن نباشد، بازار‌های رقابتی از بین می‌رود، ولی در چرخه سنگ‌های تزئینی چرخه کامل است و سئوال پیش می‌آید که چرا در چرخه مدرن دستگاه فرسوده وجود دارد و سازمان صمت استان باید در این رابطه گزارشی ارائه کند و جمع‌بندی کلی از همه شرکت‌های دخیل در تولید سنگ‌های تزئینی استان ارائه شود.

وی افزود: بیش از یک سال است که وضعیت صادراتی استان مناسب است و سال گذشته صادرات استان از آنچه که پیش‌بینی شده بود ۲۱ درصد افزایش داشت و در پنج ماهه ابتدایی ۱۴۶ درصد تحقق صادرات داریم. ورود موقت در سال گذشته ۴۳ درصد افزایش داشت و این در حالی بود که سه ماه ابتدایی سال مرز ترکیه بسته بود.

این مسوول با بیان اینکه در پنج ماهه ابتدایی امسال ورود موقت نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۳۳ درصد افزایش یافته است، ادامه داد: گمرک در رابطه با ورود موقت عملکرد مناسبی دارد و جایگاه گمرک در کشور نیز ارتقا یافته است.

استاندار زنجان با اشاره به مشکلات عنوان‌شده توسط فعالان بخش خصوصی، تصریح کرد: معاون عمرانی جلسه‌ای در رابطه با حل مشکل منابع‌طبیعی با معادن برگزار و مشکلات را پیگیری کند و مانع گون نیز همچنان در حال پیگیری است.

نماینده عالی دولت در استان زنجان در رابطه با پیشنهاد ارائه شده برای استفاده از سنگ‌های تزئینی تولید داخل در استان برای پروژه‌ها، یادآور شد: علاوه بر شهرداران در طرح مسکن ملی در امر پیاده‌رو‌ها می‌توان از این سنگ‌ها استفاده کرد و اولویت خرید در شرایط مساوی با تولیدکننده بومی است و این مهم نیز پیگیری شود.

حقیقی با بیان اینکه باید در رابطه با تعامل با بازار هدف مطالعات کاملی انجام شود، عنوان کرد: بازار‌های بین‌المللی با سهوی از دست می‌رود و بهتر است گروه کارشناسی برای ورود به بازار‌ها تشکیل شود تا پایداری بیشتری در بازار‌ها داشته باشیم.

وی با اشاره به منطقه ویژه اقتصادی، عنوان کرد: زنجیره فولاد، نساجی و سنگ‌های تزئینی در استان زنجان تکمیل شده و استقرار آن در منطقه ویژه در حال پیگیری است و برای استفاده از ظرفیت آن برای استان استفاده خواهد شد. از هفته آینده فرآیند اجرایی منطقه ویژه اقتصادی شروع به کار خواهد کرد و اولویت با بخش‌هایی است که چرخه کاملی دارد.

این مسوول خاطرنشان کرد: معادن و پتانسیل‌های استان به خوبی تبلیغ نشده و این مسئله باید مورد توجه قرار گیرد. همچنین از تشکیل انجمن تخصصی در رابطه با معدن برای احیای آن حمایت می‌شود، زیرا در آینده شاهد فعالیت ۸۰ معدن و پهنه‌های جدید در استان خواهیم بود.

منبع: ایسنا

عناوین برگزیده