تاریخ: ۰۸ آبان ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۳:۱۶
بازدید: ۱۲۸
کد خبر: ۲۳۴۰۶۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

بخش معدن در همدان ۲۵۰۰ شغل ایجاد کرد

‌می‌متالز - رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان با اشاره به فعالیت ۱۸۰ معدن در همدان گفت: بخش معدن ۲ هزار و پانصد شغل در همدان محقق کرده است.

به گزارش می‌متالز، حمیدرضا متین در جمع خبرنگاران با بیان اینکه وضعیت همدان در بخش معادن رتبه ۱۲ تا ۱۶ کشور را دارد اظهار کرد: در حال حاضر ۲۹۸ معدن در استان دارای پروانه بهره‌برداری است به طوری که از بین ۶۸ نوع ماده معدنی شناسایی شده در کشور ۳۲ ماده در همدان وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه از نظر زمین‌شناسان همدان بهشت زمین‌شناسی محسوب می‌شود افزود: همدان دارای تنوع سنگ‌ها و مواد معدنی است به نحوی که انواع سنگ‌های موجود در زمین در همدان یافت می‌شود.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت همدان خاطرنشان کرد: چرخه فولادی در استان با یک حلقه گمشده تکمیل می‌شود از همین رو استان پیشرفت قابل توجهی در این راستا داشته ضمن اینکه در حوزه کانی‌های صنعتی، چون سیلیس با خلوص بسیار بالا، فلدسپات، آندالوزیت و دولومیت نیز حرف برای گفتن داریم.

وی در ادامه به سنگ‌های تزیینی اشاره کرد و گفت: سنگ مشکی تویسرکان به عنوان یک سنگ بی‌نظیر در دنیا است بنابراین به دنبال ثبت این سنگ هستیم و اقداماتی در این راستا صورت گرفته است.

احمدی در بخش دیگری از سخنانش با تأکید بر اینکه باید با کمک بخش‌های مختلف از جمله رسانه‌ها در زمینه فرهنگسازی و اهمیت معادن گام موثری برداریم چراکه در حوزه معارضان محلی و منابع طبیعی معدنکاران با مشکلات جدی مواجه هستند تصریح کرد: اهمیت سرمایه‌گذاری در بخش معادن بر هیچکس پوشیده نیست لذا ورود در این حوزه به عنوان صنایع پایین دستی ضروری به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه در راستای اخذ حقوق دولتی بیان کرد: میزان حقوق دولتی اخذ شده در ۶ ماه اول سال جاری ۳۶ میلیارد تومان است که این رقم در سال گذشته ۲ میلیارد تومان و در سال ۹۸، ۸ میلیارد جذب شده که این مقایسه نشان از رشد خوب معادن دارد.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت همدان با بیان اینکه امروز ۱۸۰ معدن در همدان با اشتغال ۲ هزار و ۵۰۰ نفر فعال است یادآور شد: در حال حاضر تعدادی از معدن با توجه به مشکلاتی اعم از معارضان محلی، نبود بازار و مسائل منابع طبیعی در تعطیلی به سر می‌برند.

وی در بخش دیگری از سخنانش به لزوم احداث شهرک صنعتی سنگ‍بری در استان اشاره کرد و گفت: با سرمایه‌گذاری در این حوزه از خروج سنگ از استان جلوگیری می‌شود بنابراین همراهی و همکاری دستگاه‌های ذیربط در این رابطه بسیار ضروری است.

احمدی افزود: ۸۰ درصد مواد معدنی در استان فرآوری می‌شود و اندک مواردی در بخش سنگ‌های تزیینی خام‌فروشی می‌شود چراکه در این زمینه نیازمند سرمایه‌گذاری جدید و ایجاد تکنولوژی به روز هستیم.

وی با تأکید بر اینکه ۶۰ مورد از معادن تعطیل، اخطار دریافت کرده‌اند اضافه کرد: اقداماتی در راستای بازگشت معادن تعطیل به چرخه تولید صورت گرفته که امیدواریم در اسرع وقت این ۶۰ معدن با حل مشکلات احتمالی به فضای تولید بازگردند.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت همدان تصریح کرد: در ۶ ماه نخست سال جاری ۹ مورد پروانه اکتشاف معادن، دو فقره گواهی اکتشاف و پنج مورد پروانه بهره‌برداری صادر شده است.

وی در پایان در حوزه نیروی انسانی در بخش معادن بیان کرد: متاسفانه فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در رشته معادن اطلاعات عملی و کاربردی چندانی ندارند لذا در این راستا نیازمند آموزش و کارآموزی دانشگاهیان هستیم.

منبع: شاتانیوز

عناوین برگزیده