تاریخ: ۰۹ آبان ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۲:۱۹
بازدید: ۳۳۲
کد خبر: ۲۳۴۲۵۲
سرویس خبر : آهن و فولاد

حرکت به سمت تکنولوژی روز دنیا، مبنای تحول در زنجیره فولاد

‌می‌متالز - محمدیاسر طیب نیا مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه در هشتمین کنفرانس بین‌المللی استیل پرایس اظهار داشت: عدم توازن در داخل منجر به حذف شرکت‌ها خواهد شد و شرکت‌های فولادی باید برای این موضوع چاره‌اندیشی کنند.

به گزارش می‌متالز، وی همچنین افزود: در حوزه اکتشاف در دهه‌های اخیر گرچه اقداماتی انجام شده، اما قابل ملاحظه نبوده و نیازمند تحویل در این بخش هستیم از این رو مبارکه در حوزه اکتشاف ورود کرده است. در‌صورتی که شرکت داخلی توانمند نداریم می‌توانیم از شرکت‌های خارجی توانمند در این عرصه استفاده کنیم.
طیب نیا در ادامه پیشنهاد داد: باید یک نهضت اکتشافی راه بیاندازیم و متولی این بخش شرکت‌های معدنی هستند. شرکت‌های معدنی رسالتشان را در چند سال گذشته انجام ندادند البته انتقاداتی نیز به حاکمیت در این بخش وارد است.
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه، درباره کیفیت استخراج و تولید در کشور ابراز داشت: به غیر از چند شرکت بزرگ به ویژه در معادن کوچک و متوسط در بحث استخراج علمی و اصولی معادن دارای ضعف هستیم و رعایت اهلیت در واگذاری‌ها صورت نمی‌گیرد در نتیجه از ذخایر بهره‌برداری خوبی انجام نخواهد شد. بهره‌وری و کیفیت پایین کارخانه‌های کنسانتره‌سازی و کمبود سنگ‌آهن مورد نیاز این شرکت‌ها، از سویی کیفیت پایین گندله تولید شده در واحد‌های گندله‌سازی کشور و کمبود کنسانتره مورد نیاز آن‌ها از دیگر چالش‌های زنجیره فولاد است.
وی با ورود به مبحث مدیریت در حوزه فولاد گفت: ضعف مدیریت مصرف آب و انرژی در واحد‌های احیا مستقیم از دیگر نقاط ضعف ما است. اگر چه به لحاظ تولید فولاد در رتبه دهمین تولیدکننده فولاد قرار داریم، اما در مدیریت سبد محصولات فولادی دارای ضعف هستیم.
طیب‌نیا در خاتمه تاکید کرد: اگر بخواهیم تحولی در زنجیره داشته باشیم ناچاریم به سمت استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا برویم در غیر این صورت توان رقابت در عرصه‌های بین‌المللی را نخواهیم داشت.

منبع: انجمن سنگ آهن ایران

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده