تاریخ: ۰۸ آذر ۱۳۹۷ ، ساعت ۲۳:۱۸
بازدید: ۲۱۱
کد خبر: ۲۳۵۷۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
بازیگران بورس (چهارشنبه 7 آذرماه)

پایان هفته در دست سهامداران حقوقی‌ / حقوقی‌های بازار سهام بانکی را جمع کردند

می متالز - معاملات روز پایانی هفته جاری در حالی برای چهارمین روز متوالی به دست سهامداران عمده بود که به این ترتیب هفته‌ای با خرید مثبت در کارنامه حقوقی‌ها ثبت شد. این خریدها سبب شد در این هفته بیش از 250میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی سهامداران عمده افزوده شود.
پایان هفته در دست سهامداران حقوقی‌ / حقوقی‌های بازار سهام بانکی را جمع کردند

به گزارش می متالز، بررسی روند تغییرمالکیت‌های صورت گرفته در معاملات روز چهارشنبه نشان از آن دارد که بیشترین خرید حقوقی‌ها در حمایت از نمادهای بانکی بوده است. به‌طوری‌که حدود 20میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی صنعت بانکی جابجا شد. در این میان 13.5میلیارد تومان نقدینگی، مربوط به خالص خرید حقوقی‌ها در نماد بانک تجارت بود.  در این میان صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی تجارت ایران اقدام به جمع‌آوری بیش از 70میلیون سهم «وتجارت» کرد.

همچنین در این گروه بانک ملت نیز با حمایت‌های گسترده حقوقی‌ها روبرو شد. به‌طوری‌که بیش از 4میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی حقوقی‌های «وبملت» افزوده شد. صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی ملت با خرید 5میلیون سهم و صندوق سرمایه‌گذاری بادرآمدثابت کوثریکم با خرید 3میلیون سهم ، بیشترین خرید را در نماد «وبملت» داشتند.

در همین راستا سرمایه‌گذاری تامین آتیه مسکن و شرکت سرمایه‌گذاری سمند نیز در مجموع 1.5 میلیون سهم بانک خاورمیانه را خریداری کردند. روندی مشابه در نماد بانک صادرات با خرید 3میلیون سهم از سوی گروه مالی سپهرصادرات و 100هزار سهم از سوی صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی سپهرصادرات تشکیل شد.

الف) شرکت‌‌های پالایشی: رصد دیگر جابجایی‌ها مهم در بازار روز چهارشنبه نشان از تمایل حقوقی‌ها به جمع‌آوری سهام پالایشی دارد. بر این اساس حدود 8میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی سهامداران عمده این گروه منتقل شد. در این میان پالایش نفت تبریز و پالایش نفت بندرعباس بیشترین خرید را در بین دیگر نمادها تجربه کردند. به‌طوری‌که خالص خرید حقوقی‌ها در هر کدام از این دو نماد به بیش از 2میلیارد تومان رسید.

پالایش نفت تهران نیز از دیگر نمادهای مورد توجه حقوقی‌ها در روز چهارشنبه بود که با جابجایی بیش از 1.5میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی روبرو شد.

در این نمادها بیشترین خرید از سوی صندوق سرمایه‌گذاری گنجینه زرین شهر صورت گرفت. به‌طوری‌که این صندوق بیش از یک میلیون و 200هزار سهم «شبندر» و 1.5میلیون سهم «شتران» را خریداری کرد.

ب) شرکت‌های شیمیایی: گروه شیمیایی نیز از دیگر صنایع مورد توجه حقوقی‌ها در بازار روز چهارشنبه بود. بر این اساس حدود 7میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی معامله‌گران حقوقی این صنعت منتقل شد. در این میان گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان ، خرید قابل‌توجه بیش از 350میلیون سهمی را از سوی شرکت مدیریت توسعه سرمایه گروه پتروشیمی ایرانی تجربه کرد. شرکت سرمایه‌گذاری مدبران اقتصاد نیز دیگر حقوقی فعال در «پترول» بود که اقدام به خرید حدود 2میلیون سهم مزبور کرد.

در همین راستا گسترش نفت و گاز پارسیان نیز با جمع‌آوری 600هزار سهم از سوی شرکت سرمایه‌گذاری غدیر روبرو شد. در این میان خود نماد «وغدیر» نیز شاهد خرید یک میلیون سهم از سوی شرکت سرمایه‌گذاری ملی ایران بود.

حقیقی‌ها چه خریدند؟

بررسی روند خریدهای صورت گرفته از سوی سهامداران خرد نشان از آن دارد که حقیقی‌ها بیشترین خرید را در نماد لیزینگ رایان سایپا داشتند. به‌طوری‌که 1.6میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی سهامداران خرد «ولساپا» منتقل شد.

همچنین در این روز حقیقی‌ها به جمع‌آوری سهام صنعتی‌ بهشهر نیز تمایل نشان داده و در مجموع بیش از 1.5میلیارد تومان نقدینگی به سبد سهامداران حقیقی «غبشهر» منتقل شد.

عناوین برگزیده