تاریخ: ۲۳ آبان ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۲:۴۷
بازدید: ۸۳
کد خبر: ۲۳۶۲۸۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

زنگ مرگ نیروگاه‌های زغال‌سنگ در اجلاس گلاسکو به صدا درآمد

‌می‌متالز - نخست وزیر انگلیس که حساب ویژه‌ای روی اجلاس آب و هوایی گلاسکو باز کرده و امیدوار بود که توافقی بهتر و با ضمانت اجرایی جدی‌تری به نسبت اجلاس پاریس به دست آورد مدعی شد که توافق حاصله، زنگ مرگ نیروگاه‌های زغال‌سنگ را به‌صدا درآورد.

به گزارش می‌متالز، بوریس جانسون عنوان کرد که هرچند کشور‌ها فقط با "کاهش تدریجی" به جای "خروج تدریجی" زغال سنگ موافقت کردند، اما این یک دستاورد فوق العاده برای کاهش خطر تغییرات اقلیمی است.

جانسون که در کنفرانس خبری داونینگ استریت صحبت می‌کرد، اذعان کرد که به‌رغم دستاورد‌های این اجلاس، واکنش او به توافق حاصل شده "مملو از ناامیدی" است. او گفت کشور‌های شرکت کننده به ویژه آن‌هایی که تغییر اقلیم برای آن‌ها مساله مرگ و زندگی است، خواستار سطح بالایی از بلندپروازی بودند، اما «در نهایت این تصمیم آنهاست و باید به آن پایبند بود.»

جانسون همچنین عنوان که از نظر او زبان ضعیف در مورد زغال سنگ «تفاوت زیادی ایجاد نمی‌کند» و ادامه مسیر «تغییر نکرده است». این درحالیست که الوک شارما، رئیس اجلاس گلاسکو که در کنار نخست‌وزیر صحبت می‌کرد، اظهار کرد که در مرحله‌ای از مذاکرات ترسید که توافق‌نهایی حاصل نشود.

شارما گفت: «می توانم به شما بگویم که یک ساعت آخر اجلاس واقعاً پرتنش بود و وزن دنیا را روی شانه هایم احساس کردم... توافق به خطر افتاده بود و ما به خط پایان رساندیم.» او با این حال تکرار کرد که توافق به دست آمده باید به عنوان یک کل حفظ شود.

کشور‌های جهان دیشب (شنبه) در پایان بیست‌وششمین اجلاس آب وهوایی سازمان ملل متحد در گلاسکو، به توافقی دست یافتند که قصد دارد تا مصرف زغال را به‌عنوان بدترین عامل گاز‌های گلخانه‌ای کاهش دهد. در این توافق همچنین بر کاهش سریع‌تر انتشار آلاینده‌ها تصریح شده و به کشور‌های درحال توسعه وعده کمک‌های مالی بیشتری را برای سازگاری با آثار تغییرات اقلیمی داده شده است.

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل هشدار داد که با وجود دستیابی به این توافق فاجعه اقلیمی همچنان پابرجاست. وی در بیانیه‌ای اعلام کرد که کنفرانس اقلیمی جهان با گام‌های خوشایند رو به جلو پایان یافت، اما کافی نبود.

دبیرکل سازمان ملل در صفحه رسمی توئیتر خود نوشت: نتیجه بیست و ششمین نشست آب و هوایی یک مصالحه است که منافع، تضاد‌ها و وضعیت اراده سیاسی در جهان امروز را منعکس می‌کند. وی با اشاره به اینکه این اقدامات کافی نبوده، تاکید کرد: زمان رفتن به حالت اضطراری است. نبرد اقلیمی، نبرد برای زندگی‌های ماست و این مبارزه باید با پیروزی پشت سر گذاشته شود.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)

عناوین برگزیده
کاش نمی‌دیدمت!
یادداشت علیرضا مخبر دزفولی قائم‌مقام مدیرعامل در امور ستادی و مسوولیت‌های اجتماعی شرکت فولاد خوزستان

کاش نمی‌دیدمت!