تاریخ: ۱۱ آذر ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۹:۲۷
بازدید: ۲۳۲
کد خبر: ۲۳۷۴۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
بازیگران بورس (10 آذرماه)

تشدید حمایت حقوقی‌های بازار از بورس / « فولاد » و « کگل » سر لیست خریدها

می متالز - تغییر مالکیت‌ها نه تنها برای پنجمین روز متوالی در زمین سهامداران عمده حفظ، بلکه با شدت بیشتری این حمایت‌ها دنبال شد. به‌طوری‌که در نخستین روز کاری هفته بیش از 200میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی سهامداران عمده افزوده شود.
تشدید حمایت حقوقی‌های بازار از بورس / « فولاد » و « کگل » سر لیست خریدها

به گزارش می متالز، بررسی روند تغییرمالکیت‌های صورت گرفته در معاملات روز شنبه 10 آذر، نشان از آن دارد که بیشترین خرید حقوقی‌ها در حمایت از نمادهای فولاد مبارکه و گل‌گهر بوده است. به‌طوری‌که خالص خرید حقوقی‌های «فولاد» به بیش از 19میلیارد تومان رسید. این روند در نماد «کگل» نیز با جابجایی 16میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی دنبال شد. در این میان 500هزار سهم «کگل» از سوی گروه توسعه مالی مهرآیندگان به عنوان سهامدار 3.11درصدی این نماد معدنی خریداری شد.

در دیگر نماد معدنی یعنی چادرملو نیز خرید 32میلیون سهم از سوی صندوق سرمایه‌گذاری گنجینه زرین شهر به ثبت رسید.

الف) بانک‌ها و موسسه‌های اعتباری: رصد جابجایی‌های انجام شده در نمادهای بانکی نیز نشان از حمایت حقوقی‌ها دارد. در این میان یک میلیون و 200هزار سهم بانک خاورمیانه از سوی شرکت سرمایه‌گذاری سمند خریداری شد. صندوق سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت کوثریکم بهمراه صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی ملت نیز در مجموع 7میلیون سهم بانک ملت را جمع‌آوری کردند.

روندی مشابه در نماد بانک پارسیان با خرید از سوی دو حقوقی دنبال شد. بر این اساس جمع‌آوری 2میلیون سهم از سوی شرکت سرمایه‌گذاری تدبیر و 2.5میلیون سهم از سوی گروه مالی بانک پارسیان از جمله خریدهای صورت گرفته در این نماد بود.

اما روند خریدها در دو نماد بانک صادرات و تجارت به مراتب سنگین‌تر بود. بر این اساس حدود 70میلیون سهم «وتجارت» توسط صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی تجارت ایران خریداری شد. این روند در نماد «وبصادر» با جمع‌آوری 72میلیون سهم توسط گروه مالی سپهرصادرات دنبال شد.

ب) شرکت‌های پالایشی: رصد دیگر جابه‌جایی‌ها مهم در بازار روز شنبه نشان از تمایل حقوقی‌ها به جمع‌آوری سهام پالایشی دارد. بر این اساس حدود 40میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی سهامداران عمده این گروه منتقل شد. در این میان پالایش نفت اصفهان با خالص خرید 13.5میلیارد تومانی، بیشترین میزان جابجایی را به خود اختصاص داد. در این میان 1.2میلیون سهم «شپنا» از سوی سهامدار عمده یعنی گروه توسعه مالی مهرآیندگان خریداری شد.

پالایش نفت بندرعباس نیز با تداوم خرید از سوی سهامدار عمده روبرو شد. به‌طوری‌که روز شنبه نیز صندوق سرمایه‌گذاری گنجینه زرین شهر به حمایت‌های خود از این نماد ادامه داد و بیش از 26میلیون سهم را به پرتفوی خود افزود. این حقوقی در نماد پالایش نفت تهران نیز به حمایت از سهم پرداخت و حدود 8میلیون سهم را جمع‌آوری کرد. در نماد پالایش نفت تبریز نیز شاهد خرید حدود 3میلیون سهمی توسط شرکت سرمایه‌گذاری هامون سپاهان بودیم.

ج) شرکت‌های شیمیایی: گروه شیمیایی نیز از دیگر صنایع مورد توجه حقوقی‌ها در بازار روز شنبه بود. اما در این میان گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان، بر خلاف روند روزهای قبل، با عرضه سهم از سوی سهامدار عمده مواجه شد. به‌طوری‌که حدود 200میلیون سهم از سوی شرکت مدیریت توسعه سرمایه گروه پتروشیمی ایرانی عرضه شد. شرکت سرمایه‌گذاری مدبران اقتصاد نیز دیگر حقوقی فعال در «پترول» بود که اقدام به عرضه 82میلیون سهم مزبور کرد.

در این میان گسترش نفت و گاز پارسیان با خرید از سوی سهامدار عمده روبرو شد. به‌طوری‌که سرمایه‌گذاری غدیر به خریدهای خود در این نماد ادامه داد و روز شنبه 10 آذر 1397، نیز 2میلیون سهم دیگر را به پرتفوی خود افزود. در این گروه سرمایه‌گذاری صنایع ‌شیمیایی ‌ایران نیز با خرید از سوی دو سهامدار عمده روبرو شد؛ خرید 3.5میلیون سهم از سوی گروه سرمایه‌گذاری آتیه دماوند و بیش از 200هزار سهم از سوی شرکت بازرگانی وخدمات بندری ایران از جمله این خریدها بود.

حقیقی‌ها چه خریدند؟

بررسی روند خریدهای صورت گرفته از سوی سهامداران خرد نشان از آن دارد که حقیقی‌ها بیشترین خرید را در نماد سایپا داشتند. به‌طوری‌که حدود یک میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی سهامداران خرد «خساپا» منتقل شد.

سیمان دورود و بانک خاورمیانه نیز از دیگر نمادهای مورد توجه سهامداران خرد در بازار روز شنبه بودند که هر کدام با تغییر مالکیتی در حدود یک میلیارد تومان در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی روبرو شدند.

عناوین برگزیده