تاریخ: ۱۳ آذر ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۱:۴۱
بازدید: ۲۵۶
کد خبر: ۲۳۹۰۰
سرویس خبر : آهن و فولاد

کسب رکورد کاهش زمان آماده سازی کوره های قوس و رکورد کاهش هزینه های تولید در کوره پاتیلی در فولاد هرمزگان

می متالز - با تلاش تیم‌های تولید و تعمیرات و واحد جمع‌آوری سرباره در زمان آماده‌سازی کوره‌های قوس به ازای هر ذوب 2.1 دقیقه کاهش توقف ایجادشده که در طول سال حدود 405 ذوب معادل 48000 تن مذاب به ظرفیت تولید کوره‌های قوس افزوده گردیده است رکورد کمترین زمان آماده‌سازی کوره قوس در مهر 97 و به میزان 7.2 دقیقه به ازای هر ذوب ثبت شد.
کسب رکورد کاهش زمان آماده سازی کوره های قوس و رکورد کاهش هزینه های تولید در کوره پاتیلی در فولاد هرمزگان

به گزارش می متالز، رئیس واحد ذوب فولاد هرمزگان از کسب رکورد زمان آماده‌سازی کوره‌های قوس و رکورد کاهش مصارف سرباره سازها در کوره پاتیلی در راستای تحقق اهداف استراتژیک فولاد هرمزگان در ماه‌های اخیر خبر داد. حامد جمشیدی نیا اعلام کرد در ابتدای سال 97 در راستای تحقق دو هدف استراتژیک “افزایش بهره‌وری” و “کاهش هزینه‌های تولید اسلب” دو پروژه بهبود تحت عنوان “ کاهش زمان آماده‌سازی کوره قوس” و “کاهش مصارف سرباره سازها در کوره پاتیلی” تعریف گردید و در قالب کارگروهی و با برگزاری جلسات منظم نهایتاً اهداف محقق شد و در شش‌ماهه اول سال به نتایج مطلوبی دست‌یافتیم.

محمدحسین سعادتی، کارشناس کوره‌های قوس در تکمیل این سخنان افزود: زمان آماده‌سازی کوره قوس یکی از زمان‌های تأثیرگذار در زمان تخلیه تا تخلیه هر ذوب (tap to tap) بوده که با کاهش آن بهره‌وری و سرعت تولید کوره‌های قوس افزایش می‌یابد. مدت‌زمان آماده‌سازی کوره‌های قوس در زمان طراحی 13 دقیقه به ازای هر ذوب در نظر گرفته‌شده است. در راستای افزایش بهره‌وری به‌عنوان یکی از اهداف تعیین‌شده در سازمان، پروژه بهبود تعریف و با سعی و تلاش تیم‌های تولید و تعمیرات و واحد جمع‌آوری سرباره، موفقیت‌های بسیاری در این زمینه حاصل شد به‌گونه‌ای که در پایان سال 96 این مقدار به 10.3 دقیقه به ازای هر ذوب رسید و در شش‌ماهه نخست سال 97 به 8.2 دقیقه به ازای هر ذوب رسید و با اقدامات در حال انجام تیم تعمیرات واحد ذوب، ادامه روند کاهشی، در شش‌ماهه دوم سال ادامه خواهد داشت. لازم به ذکر است رکورد کمترین زمان آماده‌سازی مربوط مهرماه به میزان 7.2 دقیقه به ازای هر ذوب می‌باشد.

در کل با کاهش زمان آماده‌سازی به ازای هر ذوب 2.1 دقیقه کاهش توقف ایجاد گردیده که در طول سال حدود 405 ذوب معادل 48000 تن مذاب به ظرفیت تولید کوره‌های قوس افزوده گردید.

حیدر جاوید، کارشناس کوره‌های پاتیلی نیز از کاهش هزینه‌های سرباره سازها در کوره پاتیلی خبر داد و گفت: به‌منظور کاهش مصارف سرباره سازها در کوره پاتیلی و در پی آن کاهش هزینه تمام‌شده و افزایش سودآوری برای مجموعه فولاد هرمزگان، با همکاری و همفکری اعضای پروژه ازجمله تیم‌های تولید، تعمیرات و نسوز، موفق به تثبیت شرایط سرباره ورودی به کوره پاتیلی شدیم که علاوه بر کاهش مصارف، مدت‌زمان آماده‌سازی ذوب را نیز کاهش داد. با موفقیت در این پروژه شرایط ریخته‌گری نیز تثبیت‌شده است که تأثیر زیادی در بهبود کیفیت و کاهش عیوب اسلب تولیدی گذاشته است. مقدار مصرف اکسیژن زدا در این پروژه از 0.71 کیلوگرم به ازای هر تن اسلب در سال 96 به 0.6 در شش‌ماهه اول سال 97 کاهش یافت که رکورد کاهش مصرف مربوط به خردادماه به میزان 0.23 می‌باشد. با ادامه روند کاهشی این پروژه در نیمه دوم سال 97، میانگین مصرف اکسیژن زدا به 0.25 کیلوگرم به ازای تن اسلب کاهش خواهد یافت و حدود 2 میلیارد تومان صرفه‌جویی در هزینه‌های سالیانه فولاد هرمزگان ایجاد خواهد شد.

عناوین برگزیده