تاریخ: ۱۳ آذر ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۲:۱۹
بازدید: ۱۱۱
کد خبر: ۲۳۹۱۸
سرویس خبر : آهن و فولاد
معاون فروش ذوب‌آهن:

کمیته تخصصی تنظیم بازار، فضا را برای ورود تجار تسهیل خواهد کرد

می متالز - جلسه کمیته تخصصی تنظیم بازار فولاد که با حضور معاون معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرکل تنظیم بازار این وزارتخانه، سازمان حمایت، سندیکای لوله و پروفیل، انجمن فولاد، اتحادیه آهن‌فروشان، بورس کالا و ایمیدرو برگزار شد با هدف بازگشت آرامش به بازار و برداشتن محدودیت‌های پیش روی تقاضای محصولات فولادی تصمیماتی را اتخاذ کرد که در انتظار تائید برای اجراست.
کمیته تخصصی تنظیم بازار، فضا را برای ورود تجار تسهیل خواهد کرد

به گزارش می متالز، تعیین فرمول پایه‌ برای عرضه محصولات فولادی در بورس با همکاری انجمن فولاد، بورس کالا، معاونین معدنی و امور اقتصادی و بازرگانی وزارت صمت و سازمان حمایت، افزایش تناژ سبدهای فروش در بورس کالا و اصلاح قیمت پایه از خروجی‌های این جلسه برای عملیاتی شدن است.

مهندس محسنی، معاون فروش ذوب‌آهن تعلل در تائید این مصوبه را نقد کرد و تشریح کرد: زمانی که صدور یک بخش‌نامه جدید، خلق‌الساعه و فوری صورت می‌گیرد در اصلاح آن نیز باید فوریت باشد. این در حالی است که طی سه جلسه متمادی شرایط حساس فعلی تشریح شده و ریزش قیمت‌های جهانی و نزدیک شدن به فصل سرما و به‌تبع آن رکود در بازار را اعلام کردیم و خواهان تسریع درنتیجه بودیم، چراکه این شرایط درنهایت سبب بروز مشکل در تأمین نقدینگی خواهد شد.

وی افزود: این موضوع از سوی ذوب‌آهن و فولاد مبارکه پیگیری نیز شده اما با توجه به اینکه دکتر رحمانی به‌عنوان متولی وزارت صنعت، معدن و تجارت هنوز حکم امضایش را دریافت نکرده است، باید همچنان منتظر باشیم.

معاون فروش ذوب‌آهن در ادامه خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های اخیر را با هدف کنترل قیمت‌ها به نفع مصرف‌کنندگان نهایی ابلاغ کرده‌اند اما متأسفانه این اتفاق نیفتاده و این رویکرد فقط موجب وارد آمدن فشار بر واحدهای فولادی عرضه‌کننده در بورس کالا شده و تجار را از عرصه دور کرده، کمیته تخصصی برای تنظیم بازار کمک خواهد کرد تا شرایط را به مکانیزم های تعریف‌شده در بورس نزدیک کرده و فضا برای ورود تجار تسهیل شود، چراکه مصرف‌کننده‌ها نیز به دلیل رانت بین قیمت بورس و بازار تمایل به خرید داشتند و تسویه قیمتی بین این دو بخش این تمایل را هم از بین برده است. به همین خاطر امیدواریم به‌واسطه کمیته تخصصی تنظیم بازار، نظم و اصول تجاری تا حدودی به بازار برگردد.

محسنی افزود: با توجه به اینکه بازار زنده و پویاست باید حرکت‌ها و تصمیمات در آن به‌روز باشد، این در حالی است که انتظار برای تائید نتیجه جلسه‌ها پروسه حداقل یک ماه و نیمه را پشت سر می‌گذارد و درگیر بروکراسی‌های زمان‌بر می‌شود اما بازار نیازهای جدید با تصمیمات به‌روز و جدید را می‌طلبد.

محسنی در نقد عرضه 22 تنی در خاتمه افزود: عرضه 22 تنی یعنی تجار در بازار نباشند درحالی‌که تجار واسطه تأمین نقدینگی برای واحدهای تولید هستند.

عناوین برگزیده