تاریخ: ۱۹ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۳:۵۶
بازدید: ۲۶۰
کد خبر: ۲۴۳۹۹۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

تامین مالی زنجیره‌ای استفاده از منابع موجود را ۳۰ درصد افزایش می‌دهد

‌می‌متالز - با تامین مالی زنجیره‌ای سبب افزایش حداقل ۳۰ درصد تامین مالی با استفاده از همین منابع موجود خواهد شد، در عین حال که رصد این فعالیت به صورت ثبت فاکتور‌های خرید و فروش در سامانه جامع تجارت انجام می‌شود و پرداخت‌های بانکی به ازای فاکتور‌های صادره برای حلقه بعدی صورت می‌گیرد.

به گزارش می‌متالز، سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت در نشست هم‌اندیشی با فعالان اقتصادی حوزه نساجی، پوشاک، کفش و چرم با بیان این مطلب افزود: صنعت نساجی و پوشاک ظرفیت‌های بسیار بالایی برای تحقق اهداف اشتغال و صادرات دارد. وی با اشاره به ظرفیت‌های ساختار جدید وزارت صنعت برای کمک به عرصه تولید تصریح کرد: در ساختار جدید این وزارتخانه همه کسب و کار‌های درون یک رشته فعالیت اعم از تولید، تجارت خارجی، مواد اولیه، قاچاق و … در قالب صنف و صنعت تحت یک دفتر مدیریت می‌شوند.

فاطمی امین در خصوص مدیران این ساختار هم گفت: مدیران وزارتخانه در ساختار جدید، خود، موضوعات مرتبط با کسب و کار‌ها را لمس کرده اند و در این حوزه فعالیت داشته‌اند. وی همچنین به موضوع تامین مالی زنجیره‌ای را با هفت بانک عامل شروع کرده ایم و تا پایان سال به سرعت توسعه خواهیم داد، شفافیت، عدم انحراف از منابع، تزریق درست نقدینگی و پایین آوردن هزینه‌ها در طول زنجیره را از مزایای این روش دانست. وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه با اشاره به اینکه ثبت قیمت تولیدکننده را در زنجیره پوشاک، کفش و چرم در سامانه جامع تجارت عملیاتی می‌کنیم، به دیگر اولویت‌های این وزارتخانه در دوره جدید اشاره کرد و گفت: جریان شفاف کالا را برای مبارزه حداکثری با قاچاق ورودی و مداخله حداقلی در قیمت گذاری و مدیریت بازار در دستور کار داریم و به دنبال این هستیم که با شناسه دار کردن کالا، فرایند گردش کالا در طول زنجیره را رصد کنیم و در مدیریت بازار مداخله حداقلی داشته باشیم.

وی با تاکید بر ضرورت هم اندیشی با فعالان بخش خصوصی و کسب نظرات آن‌ها گفت: نشست‌های هم اندیشی با فعالان اقتصادی به صورت منظم هر فصل تداوم خواهد یافت. دراین نشست فعالان اقتصادی حوزه نساجی، پوشاک، کفش و چرم پیشنهاداتی از جمله توجه به توسعه برندینگ، مبارزه حداکثری با قاچاق کالا، تامین سرمایه در گردش واحد‌های تولیدی، ارایه مشوق‌های صادراتی برای حضور در بازار‌های جهانی، ساماندهی واردات و صادرات با دخیل دادن عوامل صنعت و توسعه زیر ساخت‌های فعالیتی را مطرح کردند.

نگاه و توجه ویژه به بخش خصوصی در تصمیمات اتخاذ شده، برگزاری جلسات تخصصی برای حوزه چرم، ایجاد پنجره واحد برای تعامل با دستگاه‌های مرتبط از جمله محیط زیست، بروکراسی‌های زمان بر اداری و مدیریت و بازبینی تعرفه‌های ورودی از دیگر پیشنهادات مطرح شده دراین نشست بود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین دیروز در نشست هم اندیشی با فعالان اقتصادی حوزه صنایع حمل و نقل گفت: برای بهبود و ارتقای مدیریت، معاونتی مستقل با عنوان صنایع حمل و نقل در ساختار جدید وزارت صنعت ایجاد شده است. سیدرضا فاطمی امین با اشاره به اینکه برنامه اصلاحی صنعت خودرو در ۹ محور تدوین شده است که با اجرایی شدن آن ارتقای این صنعت کلید خواهد خورد، اظهار داشت: دراین راستا، ثبت معاملات حوزه خودرو تا پایان سال در سامانه جامع تجارت راه اندازی می‌شود.

وی همچنین با بیان اینکه دفتر ماشین آلات کشاورزی، راه‌سازی و معدنی در ساختار جدید وزارت صمت ایجاد شده است، گفت: برنامه نوسازی ناوگان سنگین تا پایان سال یا سال آینده اجرایی خواهد شد.

وزیر صنعت با اظهار اینکه برای تحقق اهداف چشم انداز افق ۱۴۰۴ باید در چند حوزه از جمله صنایع حمل و نقل سرآمد شویم، افزود: طرح تامین مالی زنجیره‌ای و پروژه جریان شفاف کالا، ظرفیت‌های مناسبی برای فعالان تولید از جمله صنایع حمل و نقل ایجاد می‌کند.

وی با بیان اینکه در ساختار جدید وزارت صنعت، دفتر صنایع ریلی و دریایی ایجاد شده است، گفت: هر سه ماه یکبار مسایل رشته فعالیت‌ها در نشست هم‌اندیشی با فعالان آن حوزه بررسی و تحلیل می‌شود.

فاطمی‌امین همچنین با اعلام اینکه در تامین مواد اولیه اقدامات خوبی انجام گرفته است، از متعادل شدن قیمت‌ها در حوزه فولاد و سیمان خبر داد و در ادامه یکی از مزایای ثبت فاکتور در سامانه جامع تجارت را جلوگیری از تخلف و قاچاق دانست و تصریح‌کرد: ثبت فاکتور‌ها مبنای مالیات و ارایه پرداخت‌های بانکی است. وی افزود: با واردات لکوموتیو مخالفیم و نمی‌گذاریم جایی که ظرفیت تولید داریم، واردات انجام شود.

منبع: شاتانیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده