تاریخ: ۲۱ آذر ۱۳۹۷ ، ساعت ۲۲:۴۶
بازدید: ۳۷۰
کد خبر: ۲۴۴۸۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
بازیگران بورس (20 آذر)

گروه فلزات اساسی در کانون توجه سهامداران عمده / خریدهای پرحجم حقوقی‌های بازار در نماد « فولاد »

می متالز - دیروز 20 آذر 1397، معامله‌گران عمده برای سومین روز متوالی خالص اختیار معاملات را در دست گرفتند و به این ترتیب در روز سه‌شنبه بیش از 15 میلیارد و 400 میلیون تومان نقدینگی را به پرتفوی خود منتقل کردند.
گروه فلزات اساسی در کانون توجه سهامداران عمده / خریدهای پرحجم حقوقی‌های بازار در نماد « فولاد »

به گزارش می متالز، جزییات جابه‌جایی‌های صورت گرفته نشان از آن دارد که بیشترین خالص خرید توسط سهامداران عمده در نمادهای زیرمجموعه گروه فلزات اساسی و همچنین پتروشیمی‌ها بود. به این ترتیب خالص تغییر مالکیت حقوقی‌ها در میان نمادهای فلزی به 8 میلیارد و 600 میلیون تومان رسید. پتروشیمی‌ها نیز در روز سه شنبه 20 آذر، شاهد تغییر مالکیت 5  میلیارد و 400 میلیون تومانی به نفع معامله‌گران حقوقی بودند. در صدر خرید معامله‌گران حقوقی، تمایل به جمع‌آوری سهام فولاد مبارکه قرار داشت. خالص خرید این معامله‌گران در نماد مزبور به حدود 3 میلیارد و 500 میلیون تومان رسید.

الف) گروه فلزات اساسی: همانطور که عنوان شد بیشترین خرید حقوقی‌ها در بازار روز سه شنبه در نماد «فولاد» بود. در این نماد صندوق سرمایه‌گذاری گنجینه زرین شهر به خریدهای خود برای دومین روز پیاپی ادامه داد و دیروز (سه شنبه 20 آذر) نیز بیش از 2میلیون و 600هزار سهم را خریداری کرد. این حقوقی به عنوان سهامدار عمده در فولاد خوزستان نیز به حمایت از سهم پرداخت. بر این اساس 400هزار سهم «فخوز» را جمع‌آوری کرد.

 نماد معاملاتی شرکت ملی مس ایران نیز در روز سه شنبه شاهد جابه‌جایی حدود 6 میلیون و 700 هزار سهم به ارزش 2 میلیارد و 600 میلیون تومانی در مسیر پرتفوی حقیقی به حقوقی بود.

ب) شرکت‌های محصول‌های غذایی: در آنسوی بازار اما نمادهای زیرمجموعه گروه محصول‌های غذایی مورد توجه معامله‌گران خرد قرار گرفتند و خالص خرید 5 میلیارد و 200 میلیون تومانی را ثبت کردند. به‌طوری‌که تقاضای بالای خرید در نماد توسعه‌ صنایع‌ بهشهر سبب شد تا سهامداران عمده به عرضه سهم بپردازند. بر این اساس  10میلیون سهم «وبشهر» از سوی سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی به عنوان سهامدار عمده و مالک 43.31درصدی عرضه شد. همچنین در روز سه شنبه 20 آذر، سرمایه‌گذاری گروه صنایع بهشهرایران نیز اقدام به عرضه یک میلیون سهم «وبشهر» کرد. البته با وجود عرضه‌های صورت گرفته توسط این دو حقوقی، همچنان صف خرید سنگین بیش از 27میلیون سهمی برای «وبشهر» در بازار باقی ماند.

در نهایت در میان شرکت‌های بورسی نیز نماد معاملاتی توسعه صنایع بهشهر بیشترین تقاضای حقیقی‌ها را به دنبال داشت. به طوری که خالص خرید این گروه از معامله‌گران در «وبشهر» بالغ بر 4 میلیارد و 300 میلیون تومان رسید.

روندی مشابه در نماد مارگارین با عرضه سهم از سوی دو حقوقی دنبال شد؛ گروه توسعه اقتصادی رستا و شرکت سرمایه‌گذاری وخدمات مدیریت صندوق بازنشستگی در مجموع حدود یک میلیون سهم «غمارگ» را به فروش رساندند.

ج) شرکت‌های معدنی: رصد تغییرمالکیت‌های صورت گرفته در نمادهای معدنی نیز نشان از آن دارد که باما خرید 150هزار سهم از سوی گروه مالی سپهرصادرات را تجربه کرد. این روند در نماد چادرملو با تداوم خرید از سوی صندوق سرمایه‌گذاری گنجینه زرین شهر دنبال شد. به‌طوری‌که این صندوق روز سه شنبه 20 آذر نیز 800هزار سهم «کچاد» را به پرتفوی خود افزود. البته این صندوق به عنوان حقوقی فعال در نماد گل‌گهر نیز اقدام به خرید 700هزار سهم کرد. در همین راستا توسعه معدنی و صنعتی صبانور نیز خرید 400هزار سهم از سوی صندوق سرمایه‌گذاری بانک گردشگری را تجربه کرد.

عناوین برگزیده