تاریخ: ۲۵ بهمن ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۱:۵۷
بازدید: ۱۹۵
کد خبر: ۲۴۹۲۲۷
سرویس خبر : آهن و فولاد
در بحبوحه سقوط آتی سنگ آهن؛

قیمت کویل نورد گرم چین کاهش می‌یابد

‌می‌متالز - قیمت کویل نورد گرم داخلی چین در روز دوشنبه ۱۴ فوریه به دنبال سقوط قیمت در بازار سنگ آهن به شدت کاهش یافت، اما قیمت‌های صادراتی محصولات فولاد تخت چین در میان عرضه محدود و انتظار برای عرضه پیشنهادات بالاتر در نقاط دیگر به افزایش خود ادامه داد.

بازار داخلی

به گزارش می‌متالز، در شرق چین (شانگهای) قیمت کویل نورد گرم ۵۰۲۰ – ۵۰۵۰ یوان (۷۸۹ – ۷۹۴ دلار) در هر تن بود که کاهش ۹۰ – ۱۰۰ یوان در هر تن را تجربه کرد.

پرمعامله‌ترین قرارداد ماه مه کویل نورد گرم در بورس آتی شانگهای برای دومین روز معاملاتی متوالی، در روز دوشنبه به پایین‌ترین سطح یعنی ۴۹۱۰ یوان در هر تن رسید (پایین‌ترین قیمت از ۲۸ ژانویه).

یک تاجر مستقر در شانگهای گفت که این افت احتمالاً ناشی از سقوط در بازار سنگ آهن و نگرانی در مورد اینکه آیا تقاضا به همان شدتی که قبلاً انتظار می‌رفت افزایش می‌یابد یا خیر، بوده است.

در بورس کالای دالیان، پرمعامله‌ترین قرارداد سنگ آهن ماه مه در معاملات شبانه روز جمعه گذشته به پایین‌ترین حد خود یعنی ۷۶۱.۵۰ یوان در هر تن سقوط کرد. این کمترین قرارداد از ۲۷ ژانویه بوده است.

تنظیم کنندگان بازار چین به دنبال آخرین تلاش برای تثبیت قیمت سنگ آهن و جلوگیری از زیان‌های شدید هستند.

کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی چین (NDRC) و اداره دولتی تنظیم بازار قصد دارند یک تیم مشترک را به بورس کالا و بنادر کلیدی اعزام کنند تا بازار سنگ آهن را بررسی کنند.

رگولاتور‌ها گفتند که از نزدیک حرکت قیمت سنگ آهن و سایر کالا‌ها را زیر نظر دارند و متعهد شدند که اقداماتی را برای حفظ نظم در بازار انجام دهند.

بورس کالای دالیان اواخر روز جمعه اعلام کرد که کارمزد معاملات روزانه و غیر حضوری را برای قرارداد‌های سنگ آهن فوریه، مارس، آوریل و می‌را به ۰.۰۲ درصد از گردش معاملات فعلی افزایش می‌دهد.

در همان روز، انجمن آهن و فولاد چین گفت که به همکاری با دولت برای نظارت بر بازار و تقویت تحقیقات و تجزیه و تحلیل خود برای تسهیل توسعه متوازن صنعت و حفظ ثبات بازار سنگ آهن ادامه خواهد داد.

انجمن آهن و فولاد چین در آخر هفته گزارش داد که موجودی‌های لحظه‌ای برای کویل نورد گرم و ورق گرم در ۲۱ شهر چین در ۱۰ فوریه ۱.۹۵ میلیون تن بوده که ۲۴۰۰۰۰ تن (۱۴.۰ درصد) نسبت به ژانویه افزایش یافته است و همچنین ۳۶۰۰۰۰ تن (۲۲.۶ درصد) نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

بازار صادرات

شاخص صادرات کویل نورد گرم فولادی بندر اصلی فوب چین ۸۲۰.۶۴ دلار در هر تن بود که ۴.۲۴ دلار در هر تن افزایش داشته است.

با وجود کاهش شدید معاملات آتی کویل نورد گرم، چندین کارخانه پیشنهادات صادراتی کویل نورد گرم خود را در روز دوشنبه افزایش دادند.

در هفته منتهی به ۱۸ فوریه یک کارخانه بزرگ در شرق چین ۸۵۰ دلار در هر تن فوب چین درخواست کرد که نسبت به هفته قبل ۴۰ دلار در هر تن افزایش یافته است.

یک تاجر مستقر در هانگژو گفت که افزایش شدید قیمت کارخانه نشان می‌دهد که تمایل آن‌ها برای فروش کم است.

پیشنهادات کویل نورد گرم SS۴۰۰ از کارخانه‌ها و شرکت‌های بازرگانی، ۸۱۵ تا ۸۴۰ دلار در هر تن فوب چین، ثابت بود و اکثر کارخانه‌های بزرگ هنوز پیشنهادات خود را برای هفته آینده به‌روزرسانی نکرده‌اند.

خریداران بین ۸۰۰ تا ۸۱۰ دلار در هر تن فوب چین پیشنهاد داده بودند.

فعالان بازار انتظار ندارند کارخانه‌ها پیشنهادات صادراتی خود را در این هفته به دلیل ظهور پیشنهاد‌های بالاتر برای محموله‌های دیگر، عرضه محدود کارخانه‌ها، خوش‌بینی قوی در سراسر بازار و همچنین تعهد پکن برای ثابت نگه داشتن رشد اقتصادی کاهش دهند.

به گفته منابع، انتظار می‌رود پس از اعلام پیشنهاد Formosa Ha Tinh، پیشنهادات بیشتری از فولادسازان هند در بازار نقدی ظاهر شود.

شنیده‌های بازار

کارگزاری آتی Xinhu Futures در گزارش روزانه خود گفت: اندازه افزایش موجودی در دو هفته آینده کلید تغییرات قیمت کویل نورد گرم خواهد بود.

بورس آتی شانگهای

پرمعامله‌ترین قرارداد ماه مه کویل نورد گرم در روز دوشنبه با قیمت ۴۹۲۸ یوان در هر تن بسته شد که نسبت به روز جمعه گذشته ۱۰۵ یوان در هر تن کاهش داشت.

منبع: آرتان پرس

عناوین برگزیده