تاریخ: ۰۱ دی ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۱:۰۳
بازدید: ۶۳۴
کد خبر: ۲۵۰۲۶
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
بررسی تجارت جهانی و منطقه‌ای سنگ منگنز (2)

چین؛ غول بزرگ مصرف سنگ منگنز

می متالز - بیش از 90 درصد منگنز مصرفی جهان در صنایع متالورژیکی نظیر تولید فولاد و آلیاژهای غیرآهنی مصرف می‌شود. بزرگترین معادن منگنز در آفریقای جنوبی، اوکراین، استرالیا، هند، چین، گابن و برزیل قرار دارند. تجارت سالانه سنگ منگنز دنیا حدود 25 میلیون تن است که آفریقای جنوبی بزرگ‌ترین کشور صادرکننده کنسانتره و سنگ معدن در دنیا محسوب می‌شود.
چین؛ غول بزرگ مصرف سنگ منگنز

به گزارش می متالز، منگنز به‌دلیل داشتن خصوصیات فیزیکی- شیمیایی خاص به‌عنوان یکی از فلزات استراتژیک مورد استفاده در صنایع فولاد و تولید فروآلیاژ، باتری‌سازی و ... مطرح است. حجم واردات سنگ منگنز چین به‌طور میانگین از سال 2010 تا 2017 حدود 14 میلیون تن در سال بود.

بیش از 90 درصد منگنز مصرفی جهان در صنایع متالورژیکی نظیر تولید فولاد و آلیاژهای غیرآهنی مصرف می‌شود که مهم‌ترین نقش منگنز در این صنعت، احیا‌کننده و تصفیه‌کننده مذاب فولاد و بهبود خواص آن است؛ منگنز گوگرد و عناصر مزاحم را به‌خود جذب کرده و آن‌ها را وارد سرباره می‌کند. صنعت باتری‌سازی (مثل باتری‌های آلکالین و لیتیم ـ دی‌اکسید منگنز) نیز با مصرف 5 تا 7 درصد مصرف کل منگنز، در مقام دوم قرار می‌گیرند. علاوه بر این‌ها، منگنز کاربردهای فرعی در افزودنی خوراک دام و افزودنی‌های کودهای کشاورزی، پرمنگنات، سرامیک، شیشه و آجر دارد.

منگنز در ترکیب اکثر فولادها وجود دارد و مقدار آن معمولا حدود یک درصد وزنی است؛‌ با این وجود در بعضی از انواع خاص فولادها امکان دارد تا 20 درصد نیز منگنز نیاز باشد. برآورد میزان واقعی منگنز مورد نیاز در صنعت فولاد به‌دلیل گستردگی انواع فولاد و متغیر بودن میزان منگنز مصرفی در هر نوع خاص فولاد، مشکل است. آشناترین نوع فولاد با درصد منگنز بالا، فولاد هادفیلد است.

به دلیل کاربرد متنوع منگنز، نحوه و میزان مصرف منگنز در مناطق مختلف جهان تا حدودی متفاوت است. مثلا چین و هند عموما به‌دلیل تولید بالای فولاد، متقاضی سنگ منگنز هستند؛ ولی در کشور آمریکا آلیاژهای آلومینیوم، بزرگ‌ترین بازار مصرف برای فلز منگنز هستند. در اروپا تولید ورق‌های آلومینیومی و در ژاپن نیز صنایع فولادسازی و باتری‌سازی بزرگ‌ترین بازار مصرف برای فلز منگنز هستند.

در نمودار شماره 1، کشورهای بزرگ واردکننده کنسانتره و سنگ منگنز نشان داده شده است. در بازه سال‌های 2010 تا 2017؛ پنج کشور بزرگ واردکننده (چین، هند، کره جنوبی، نروژ و ژاپن) مجموعا حدود 90 درصد از تجارت این ماده معدنی ارزشمند را وارد کرده‌ و با مصرف در صنایع مختلف، آن را به موارد ارزشمندتری تبدیل کرده‌اند. میزان واردات سنگ منگنز چین به‌طور میانگین از سال 2010 تا 2017، حدود 14 میلیون تن در سال گزارش شده است. هند با اختلاف فراوان و با میانگین حدود 2 میلیون و 500 هزار تن در سال، بعد از چین در رتبه دوم بزرگ‌ترین واردکنندگان سنگ معدن منگنز قرار دارد. کشور چین از بین دارندگان بزرگ‌ترین ذخایر منگنز جهان، در جایگاه ششم قرار دارد؛ به‌طوری که حجم ذخایر منگنز (منگنز محتوی) حدود 44 میلیون تن برآورد شده است، اما تقاضای بالای صنایع فولادسازی چین این کشور را به بزرگ‌ترین واردکننده کانسارهای منگنز در دنیا تبدیل کرده است.

عناوین برگزیده