تاریخ: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۱:۳۲
بازدید: ۲۳۰
کد خبر: ۲۵۶۰۴۸
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
سیگنال مثبت بازار به افزایش قیمت تایر

لاستیک سواری تا ۲۰ درصد گران‌تر در بورس فروخته شد

‌می‌متالز - تایرفروشان با رقابت بر سر خرید محصولات سواری «گروه صنعتی بارز» در بورس کالا، هر سبد اعلامی را تا ۲۰ درصد گران‌تر از نرخ مصوب فروش توسط کارخانه خریداری کردند.

به گزارش می‌متالز، تایرفروشان با رقابت بر سر خرید محصولات سواری «گروه صنعتی بارز» در بورس کالا، هر سبد اعلامی را تا ۲۰ درصد گران‌تر از نرخ مصوب فروش توسط کارخانه خریداری کردند. به گزارش روزنامه «دنیای‌خودرو» هفته گذشته گروه صنعتی بارز اولین فروش بورسی خود در سال جدید را انجام داد و این‌بار با حجمی کمتر از آخرین فروش‌های سال گذشته پا به بازار گذاشت.

اگرچه سال گذشته به‌صورت میانگین نزدیک به ۱۰۰۰ تن تایر در بورس عرضه می‌شد، اما این‌بار تنها ۴۰۰ تن تایر عرضه شد. اما ازسوی دیگر تقاضا برای خرید ۲۷۰۰ تن تایر سواری از گروه صنعتی بارز به ثبت رسید و اگرچه با تقاضا‌های گذشته تفاوت چندانی نداشت، اما نسبت به میزان عرضه‌شده هفت برابر بیشتر بود.

نکته جالب توجه در عرضه اخیر گروه صنعتی بارز، تعیین قیمت پایه فروش به میزان هر کیلوگرم ۵۴ هزار و ۳۲۹ تومان برای هر سبد بود که با بالا گرفتن رقابت برای خرید، این رقم به ۶۵ هزار و ۲۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم هم رسید.

پایین‌ترین نرخ خرید نیز ۶۲ هزار و ۷۹۹ تومان بود که بازهم از قیمت ستون یک تعیین‌شده توسط سازمان حمایت تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان بیشتر بود. براساس بررسی‌های صورت گرفته قیمت خرید تایر در بورس کالا، این‌بار به‌صورت میانگین ۱۶ درصد بیش‌از نرخ ستون یک یعنی آنچه باید توسط کارخانه به عمده فروش فروخته شود، چکش خورد؛ حداکثر قیمت نیز مربوط به خریداری بود که ترجیح داد کالا را در قالب ۸ سبد دو تنی، ۲۰ درصد گران‌تر از نرخ مصوب خرید از کارخانه خریداری کند.

این یعنی سیگنال مثبت بازار به دولت و کارخانه‌های تولیدی که بازار کشش افزایش منطقی قیمت‌ها را دارد. با این‌حال سازمان حمایت هنوز بر سر بالا نرفتن قیمت تایر با تولیدکنندگان این محصول در کشاکش است، آن‌هم در شرایطی که براساس ماده ۱۸ قانون توسعه ابزار‌ها و نهاد‌های مالی جدید به منظور تسهیل اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، مصوب ۲۵ آذرماه سال ۸۸ دولت مکلف است کالای پذیرفته‌شده در بورس را از نظام قیمت‌گذاری خارج کند.

اگرچه دولت در اقدامی فراتر از قانون تولیدکنندگان تایر‌های سواری را در تگنای قیمت‌گذاری قرار داده و فعالان این صنعت را مجبور به تولید وفروش محصول نهایی همراه با زیان انباشته می‌کند اما بازار به‌عنوان تعیین‌کننده نبض اقتصاد این صنعت، سیگنال را به مسوولان می‌دهد که کشش جذب قیمت‌های واقعی را دارد.

منبع: دنیای خودرو (اخبار خودرو)

عناوین برگزیده