تاریخ: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۳:۵۳
بازدید: ۹۹
کد خبر: ۲۵۶۷۵۶
سرویس خبر : آهن و فولاد

روند صعودی قابل توجه قیمت آهن خام وارداتی چین

‌می‌متالز - به نقل از منابع خبری، قیمت آهن خام وارداتی (BPI) در چین طی دو هفته گذشته در بحبوحه رشد عرضه و تقاضا در بازار داخلی افزایش یافته است.

ارزیابی قیمت آهن خام وارداتی چین

به گزارش می‌متالز، شاخص قیمت دو هفته‌ای فست مارکت برای آهن خام وارداتی چین در روز پنجشنبه ۵۹۰ تا ۶۰۰ دلار در هر تن ارزیابی شد که نسبت به قیمت ۵۸۵ تا ۵۹۰ دلار در دو هفته قبل، رشد ۵ تا ۱۰ دلاری در هر تن را تجربه نمود.

در همین حال، قیمت پیشنهادی برای آهن خام وارداتی چین در روز پنجشنبه ۵۸۰ دلار به ازای هر تن cfr چین شنیده شد و فعالان اصلی بازار نشان دادند که سطح غالب بازار بین ۵۹۰ تا ۶۰۰ دلار در هر تن cfr چین بود.

همچنین، اخیراً قیمت محموله‌های آهن خام داخلی چین در سطوح بالایی قرار داشت و موجب افزایش انتظارات خریداران نسبت به قیمت‌های وارداتی شد. باید توجه داشت این افزایش انتظارات به دلیل تقاضای شدید این محصول نیست.

ارتباط افزایش قیمت آهن خام و کک

یکی از منابع آگاه بازار در استان هبی اعلام کرد: «قیمت آهن خام عمدتاً به واسطه افزایش قیمت کک حمایت شد، زیرا قیمت کک در چین در هفته گذشته به روند صعودی خود ادامه داد».

بر اساس اعلام منابع خبری، کارخانه‌های بزرگ در استان‌های هبی و شاندونگ روز چهارشنبه ششمین دور افزایش قیمت کک را از آغاز فوریه پذیرفتند و این بار قیمت این محصول ۲۰۰ یوان (۳۱ دلار) در هر تن افزایش یافت.

به گفته منابع بازار، اختلالات در تدارکات بین استانی به دلیل وضعیت کووید – ۱۹ در چین نیز به افزایش قیمت‌های داخلی کمک کرده و جریان منابع به میزان قابل توجهی کند شده است.

دولت نیز محدودیت‌های مختلفی را برای حمل و نقل بین منطقه‌ای اعمال نموده تا نرخ آلودگی به کووید – ۱۹ را مهار کند. با این حال، این امر باعث مشکلات حمل و نقل برای کارخانه‌های فولاد شده است.

افزایش قیمت آهن خام داخلی به دلیل عرضه کم

بر اساس داده‌های موجود، یکی از منابع تجاری مستقر در پکن معتقد است که افزایش قیمت آهن خام داخلی بیشتر به دلیل عرضه کم این مواد است و نه به دلیل میزان تقاضای خوب برای این محصول.

در دو هفته گذشته در بازار واردات آهن خام، مذاکرات بین خریداران و فروشندگان با وجود شکاف بزرگ بین خرید و فروش آهن خام وارداتی محدود شده است، به طوری که در چین قیمت‌ها همچنان نسبت به قیمت‌های بالای جهانی عقب مانده، اما قیمت‌های پیشنهادی آهن خام وارداتی بین المللی بالا است.

در همین حال، آخرین ارزیابی قیمت برای آهن خام وارداتی در ۱۴ آوریل، حدود ۹۸۰ – ۹۹۰ دلار در هر تن cfr خلیج مکزیک، ایالات متحده، بود که نسبت به ۱۰۰۰ – ۱۰۱۰ دلار در هر تن cfr در ۱ آوریل کاهش یافته است.

قیمت پیشنهادی برای آهن خام وارداتی به چین ۷۸۰ دلار در هر تن cfr چین شنیده شد، در حالی که، در روز پنجشنبه پیشنهاد‌هایی از روسیه با قیمت ۶۹۰ دلار به ازای هر تن Cfr چین شنیده شد، اما نگرانی‌های مربوط به روش پرداخت برای آهن خام وارداتی از روسیه، خریداران در چین را از رزرو محموله دور نگه داشته است.

در همین حال، در اوایل ماه جاری محموله‌ای از آهن خام وارداتی در شرق هند به قیمت ۸۳۰ دلار در هر تن فوب به ایالات متحده فروخته شد و آخرین بار هزینه حمل و نقل آهن خام از شرق هند به چین در حدود ۵۰ دلار در هر تن تخمین زده شد که قیمت معادل آن برای حمل مواد هندی به بنادر شرقی چین ۸۸۰ دلار در هر تن cfr می‌باشد.

منبع: آرتان پرس

عناوین برگزیده