تاریخ: ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۳:۳۸
بازدید: ۱۶۳
کد خبر: ۲۵۷۴۶۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
معاون تولید و بهره‌برداری یک مجتمع صنعتی و معدنی:

خاموشی‌های تابستان موجب کاهش ۱۵۰ هزار تنی تولید شمش شد

‌می‌متالز - معاون تولید و بهره‌برداری مجتمع معدنی و صنعتی چادرملو: مجتمع صنعتی و معدنی چادرملو در تابستان ۱۴۰۰، رکورد تولید یک میلیون و ۴۰۰هزارتن تولید شمش را ثبت کرده است، اما به دلیل قطعی‌های برق بدون برنامه معادل ۱۵۰هزارتن از تولید شمش این مجموعه کاسته شده است.

به گزارش می‌متالز، وحید خلیلی مدیر مجتمع صنعتی چادرملو در بازدید از این مجتمع در نشت خبری درباره آسیب‌های قطع برق به صنایع اظهار کرد:سال گذشته کارخانه ما همه رکورد‌های تولیدی را جا به جا کرد و حدود ۱۲ میلیون تن داشت. رکورد سه میلیون و ۸۰۰ هزار تنی را در گندله سازی داشتیم.

وی ادامه داد: علیرغم اینکه کارخانه فولادسازی کاهش ۱۵۰ هزار تنی را به دلیل قطعی برق داشت، ولی سرجمع تولید ما در این بخش یک میلیون و ۵۰ هزار شمش فولادی بوده است که ۳۰۰ الی ۴۰۰ هزار تن صادر و بقیه در داخل تحویل داده شده است.

مدیر مجتمع صنعتی چادرملو بیان کرد: ما جزو شرکت‌های بورسی هستیم و کسانی که سهامدار چادرملو هستند دچار کمترین افت و خیز‌ها در بازار بورس می‌شوند.

وی با بیان اینکه ظرفیتی همانند چادرملو در کشور بسیار کم است، گفت: شرکت‌هایی همانند چادرملو محرک رشد اقتصادی کشور هستند ما به دنبال این هستیم که از این ظرفیت استفاده کنیم و در استان خط ورق ایجاد کنیم. در حال حاضر در بحث توسعه چابهار در استان سیستان و بلوچستان شرکت کرده ایم. هر جا زمینه توسعه باشد شرکت چادرملو در انجا حاضر می‌شود.

خلیلی با اشاره به خط انتقال آب از خلیج فارس به فلات مرکزی ایران گفت: خط انتقالی آب از خلیج فارس به طول ۸۰۰ کیلومتر است که این آب شیرین سازی می‌شود و به مجتمع می‌آید. ما بنا داریم با اجرای ۳۰ کیلومتر در حومه یزد صرفه جویی را در شبکه احداث آب در استان انجام دادیم.

وی تاکید کرد: با انتقال آب از خلیج فارس به فلات مرکزی ایران کویر کشور گوارا شد و ما می‌توانیم در زمان بحران از آب شرب مردم استان یزد حمایت کنیم.

مدیر مجتمع صنعتی چادرملو با تاکید بر بحث مسئولیت‌های اجتماعی شرکت صنعتی چادرملو گفت: ما در حال حاضر ورزشگاه شش هزار نفری و بیمارستان شهرستان اردکان را توسعه و تجهیز می‌کنیم و قصد داریم ارتباط بدنه صنعت و جامعه را به شکل قوی تقویت کنیم. معتقدیم توسعه واقعی توسعه انسانی است و ما باید در راستای توسعه انسانی گام برداریم.

وی همچنین با اشاره به بحث زیرساخت‌های گاز، آب و برق در این شرکت صنعتی گفت: صنعت فولاد جزو صنعت‌هایی است که وقتی در جایی شکل بگیرد نیازمندی‌های خاص خود را دارد. خوشبختانه با پروژه انتقال آب مشکل ما در بخش آب حل شد به ازای هر تن فولاد کمتر از یک متر مکعب آب مصرف می‌شود و این کمترین میزان آب مصرفی برای صنعت فولاد است. برای یک میلیون تن فولاد تولیدی یک الی دو میلیون متر مکعب آب مصرف می‌شود.

خلیلی تاکید کرد: ما نیروگاه برقی ۵۰۰ مگاواتی تولید برق در اینجا داریم که ۱۸۰ مگاوات برق مصرفی ماست و بقیه را نیز تحویل شهرستان و استان می‌دهیم البته سال گذشته به دلیل قطعی برق همین ۱۸۰ مگاوات را نیز تحویل دادیم البته دو نیروگاه ترکیبی هزار مگاواتی نیز در حال احداث است.

معدن سنگ آهن چادرملو، بزرگترین معدن روباز خاورمیانه است و بیش از ۲۰سال از فعالیت مجتمع بهره‌برداری از این معدن می‌گذرد.

سنگ آهن استخراج شده از این معدن، ماده اولیه تولید فولاد است که طی سال‌های گذشته تولید و صادرات آن به یکی از اولویت‌های کشور بدل شده است و این شرکت تنها شرکت در کشور است که صفر تا ۱۰۰ زنجیره فولاد را در درون خود دارد و در آن سنگ‌آهن پس از برداشت از معادن زیرمجموعه چادرملو به کنسانتره، سپس به گندله و آهن اسفنجی تبدیل شده و در نهایت طی فرایندی شمش فولادی از آن تولید می‌شود.

منبع: خبرگزاری دانا

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده