تاریخ: ۱۱ دی ۱۳۹۷ ، ساعت ۲۰:۲۱
بازدید: ۲۴۰
کد خبر: ۲۵۷۴۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
بازیگران بورس (10 دی)

اختیار معاملات در دست حقوقی‌های بازار / تمایل سهامداران عمده به خرید سهام فلزی و خودرویی

می متالز - معاملات روز دوشنبه پس از سه روز متوالی غلبه معامله‌گران خرد در سمت خرید، در جهت پرتفوی معامله‌گران عمده تغییر جهت داد.
اختیار معاملات در دست حقوقی‌های بازار / تمایل سهامداران عمده به خرید سهام فلزی و خودرویی

به گزارش می متالز، بررسی روند تغییر مالکیت‌ها نشان از آن دارد که بیشترین میزان خرید از سوی سهامداران عمده در نمادهای زیرمجموعه گروه فلزات اساسی بود. این روند با خالص خرید 7.6 میلیارد تومانی حقوقی‌ها در این گروه همراه شد. خودرویی‌ها نیز از دیگر صنایع مورد توجه معامله‌گران حقوقی بازار بود که با انتقال 6 میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی سهامداران عمده روبرو شد. به این ترتیب در این روز بیش از 25 میلیون سهم به ارزش 21 میلیارد تومان در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی جابه‌جا شد.

الف) گروه فلزات اساسی: در صدر خریدهای صورت گرفته در نمادها فلزی، جمع‌آوری سهام فولاد مبارکه اصفهان قرار داشت؛ به‌طوری‌که در این روز بیش از 8 میلیون سهم به ارزش تقریبی 4میلیارد تومانی در مسیر حقوقی به حقیقی جابه‌جا شد. در این راستا 2میلیون سهم مزبور توسط صندوق سرمایه‌گذاری گنجینه زرین شهر خریداری شد.

در همین راستا فولاد خوزستان نیز با خرید و فروش‌های متعددی همراه شد؛ در حالی حدود 123میلیون سهم «فخوز» از سوی گروه توسعه اقتصادی پایندگان عرضه شد که صندوق سرمایه‌گذاری ره‌آورد آباد مسکن، صندوق سرمایه‌گذاری بانک ایران زمین، صندوق سرمایه‌گذاری گنجینه زرین شهر و شرکت سرمایه‌گذاری سامان مجد به خرید سهم پرداخته و در مجموع بیش از 32میلیون سهم را به پرتفوی خود افزودند.

ب) شرکت‌های خودرویی: در صدر خرید معامله‌گران حقوقی، تمایل به جمع‌آوری سهام سایپا قرار داشت. به این ترتیب خالص خرید این معامله‌گران در «خساپا» به 57 میلیون سهم به ارزش 8 میلیارد تومان رسید. در همین راستا موتورسازان ‌تراکتورسازی ‌ایران‌ با خرید سنگین و قابل‌توجه 467میلیون سهمی توسط تراکتورسازی ایران روبرو شد. این در حالی است که مهرکام پارس با عرضه 10میلیون سهمی از سوی سرمایه‌گذاری سمند مواجه شد.

ج) گروه محصول‌های شیمیایی‌: شیمیایی‌ها نیز در این روز شاهد جابه‌جایی 4.7 میلیارد تومانی از سبد سهام حقیقی‌ها به پرتفوی حقوقی‌ها بودند. در این گروه سرمایه‌گذاری مدبران اقتصاد به عنوان سهامدار عمده در «پترول» به خریدهای خود در این نماد ادامه داد و روز دوشنبه حدود 600هزار سهم دیگر را به پرتفوی خود افزود.

در گروه صنعتی پاکشو نیز 230هزار سهم توسط رستوران‌های زنجیره‌ای گل فوده خریداری شد. روندی مشابه در نماد مدیریت صنعت شوینده توسعه صنایع بهشهر با حمایت از سوی دو حقوقی دنبال شد؛ بر این اساس توسعه صنایع بهشهر و صندوق سرمایه‌گذاری اندوخته توسعه صادرات آرمان در مجموع بیش از یک میلیون سهم مزبور را خریداری کردند.

سرمایه‌گذاری صنایع ‌شیمیایی ‌ایران نیز دیگر نماد این گروه بود که خرید سهم از سوی 3حقوقی را تجربه کرد. خرید 500هزار سهم از سوی شرکت بازرگانی وخدمات بندری ایران، خرید 300هزار سهم از سوی گروه سرمایه‌گذاری آتیه دماوند و 100هزار سهم توسط شرکت رفاه اندیش سرمایه انسانی صنعت ومعدن از جمله این خریدها بود.

د) شرکت‌های معدنی: نمادهای زیرمجموعه گروه معدنی نیز در معاملات روز دوشنبه مورد حمایت بازیگران عمده بازار قرار گرفتند و خالص تغییر مالکیتی در حدود 4 میلیارد تومان در کارنامه سهامداران عمده این گروه ثبت شد.  در این روز چادرملو خرید 2میلیون سهم از سوی صندوق سرمایه‌گذاری گنجینه زرین شهر را تجربه کرد. این صندوق به عنوان حقوقی‌ فعال در گل‌گهر نیز اقدام به جمع‌آوری 600هزار سهم کرد. صندوق توسعه معادن وفلزات آرمان نیز به عنوان حقوقی فعال در نماد توسعه معادن و فلزات نیز به خرید  سهم پرداخت و بیش از 8.5 میلیون سهم را جمع‌آوری کرد.

این در حالی است که توسعه معدنی و صنعتی صبانور با عرضه حدود 200هزار سهم از سوی سرمایه‌گذاری توسعه ملی مواجه شد.

عناوین برگزیده