تاریخ: ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۴:۳۳
بازدید: ۱۷۲
کد خبر: ۲۵۷۴۸۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

بیش از ۵۸ درصد معادن کردستان فعال است

‌می‌متالز - رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان با اشاره به وجود ۳۴۲ معدن در این استان گفت: از این تعداد در حال حاضر بیش از ۵۸ درصد آن فعال و مابقی در حال تجهیز، راکد و نیمه فعال است.

به گزارش می‌متالز، بختیار خلیقی روز چهارشنبه اظهار داشت: ۳۴۲ معدن در استان وجود دارد که از این تعداد ۲۰۰ معدن فعال، ۱۳۴ معدن غیرفعال و هشت معدن هم در حال تجهیز است.

وی با اشاره به اینکه بیشترین معادن استان در شهرستان‌های سنندج با ۵۹ معدن، قروه ۵۸، سقز ۵۷ و بیجار ۴۲ معدن است، اضافه کرد: اشتغال اسمی مجموع معادن استان چهار هزار و ۹۱۹ و اشتغال واقعی آن‌ها هم سه هزار و ۶۵۵ نفر است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان تعداد پروانه‌های اکتشاف معادن صادر شده در استان را ۱۲۹ پروانه خواند و یادآور شد: اکتشافات انجام شده در پهنه‌های معدن استان منجر به شناسایی هفت محدوده امیدبخش طلا و سنگ آهن در پهنه سقز، ۶ محدوده در پهنه بیجار و ۱۴ محدوده هم در پهنه قروه شده است.

خلیقی ادامه داد: مقدمات انجام عملیات پرواز ژئوفیزیک هوایی در پهنه دیواندره هم انجام شده و قرار است در مرداد ماه سال جاری این مهم آغاز شود.

وی یکی از معادن مهم استان را معدن طلای ساریگونی قروه خواند و اظهار داشت: این معدن با ذخیره قطعی بیش از ۱۴ میلیون تن طلا با عیار ۱.۲۴ گرم در تن و تولید سالانه بیش از پنج تُن طلای خالص بزرگترین تولیدکننده طلای کشور است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان با اشاره به اینکه کردستان از لحاظ تولید طلا رتبه اول کشور و از نظر ذخیره هم دومین استان در ایران اسلامی است، اضافه کرد: از نظر ذخیره سنگ آهن هم رتبه پنج کشوری را داریم.

۵۰ درصد از کل سطح استان کردستان به مساحت ۱۲ هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع پهنه بندی و تحت اکتشافات نوین معدنی و زمین شناسی قرار گرفته است.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) کردستان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده