تاریخ: ۱۲ دی ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۳:۳۰
بازدید: ۲۱۴
کد خبر: ۲۵۷۷۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
عقبگرد بورس با فشار عرضه‌ها

نقشه نیمروز بورس چهارشنبه (12 دی)

می متالز - معاملات امروز سهام در دو جبهه کاملا معکوس دنبال شد. شاخص کل سهام عمدتا تحت فشار عرضه در سهام کالایی دوباره در دوربرگردان قرار گرفت و حدود 1000 واحد از ارزش خود را از دست داد. در نقطه مقابل، صف‌آرایی سرمایه‌های خرد در تک‌نمادهای گروه بانکی و استقبال بورس‌بازان از نمادهای خودرویی جبهه‌ای کاملا معکوس در این دو صنعت را رقم زد. حرکت الاکلنگی پول‌ها در این دو جبهه بورسی از اشتیاق بورس‌بازان برای نوسان‌گیری از موج‌های صعودی و نزولی بازار حکایت دارد.
نقشه نیمروز بورس چهارشنبه (12 دی)

به گزارش می متالز، شاخص کل بورس تهران پس از 5 صعود پی‌درپی، در معاملات امروز متوقف و به مسیر نزولی بازگشت. کسب سود از نوسان‌های کوتاه‌مدت خود را به یکی از ویژگی‌های برجسته معاملات روزهای اخیر تبدیل کرده و زمینه را برای گردش پول‌‌ها بین صنایع مختلف مهیا کرده است. در واقع، فقدان محرک برای حرکت صعودی سهام گروه‌های کالایی بازار و ریسک بازار جهانی موجب خروج سرمایه‌گذاران با نگرش کوتاه‌مدت از سهام این گروه‌ها و هجوم به سمت سهام صنایع رقیب شد.

بازار جهانی در آغاز سال نو میلادی سیگنال‌های مطلوبی ارسال نمی‌کند و رخوت معاملاتی را به وابستگان بورسی تحمیل کرده است. در فضای نیمه‌تعطیل روزهای نخست سال نو میلادی، انتشار آمار منفی تولید چین با تنزل شاخص مدیران خرید این کشور به کمترین سطح طی قریب به 3 سال گذشته، نشان‌دهنده وضعیت نامطلوب بازار جهانی است. حال، بازارها منتظر انتشار آمار اشتغال و شاخص مدیران آمریکا برای آخرین ماه سال گذشته میلادی هستند. در صورت بروز نشانه‌های منفی از این گزارش‌ها که امشب منتشر می‌شود، این موضوع می‌تواند از دو کانال بازارها را تحت تاثیر قرار دهد: از یک طرف، موید انقباض تقاضاست که طبعا قیمت کالاهای پایه را تحت فشار بیشتر خواهد گذاشت؛ در عین حال، آمار ضعیف از انتظار اقتصادی می‌تواند مقامات آمریکا را به حل مناقشه و ایجاد توافق با طرف چینی ترغیب کند، که در این صورت برای بازارهای جهانی خبر مثبتی قلمداد می‌شود. بخشی از تشدید فشار بر قیمت سهام کالایی را می‌توان از این منظر نگریست. از طرف دیگر، خروج پول‌های خرد از گروه‌های مرتبط تا انتشار گزارش‌های فصلی-عمدتا در پایان دی‌ماه- و گسیل به سمت سهام بانکی و خودرویی هم در چنین آرایشی در بازار موثر واقع شده است.

 

دومین روز یکه‌تازی بانک‌ها 


برای دومین روز پیاپی است که بانک‌ها نبض تقاضای سهام را در اختیار دارند و منابع پولی را به تصرف خود در آورده‌اند. بیش از نیمی از جریان کل نقدینگی معاملات امروز در اختیار سهام بانک‌ها قرار دارد و در این میان، نماد بانک پاسارگاد در دومین بازگشایی همچنان یکه‌تاز عرضه جذب نقدینگی و تقاضای پرحجم و صف پرشمار خرید است. این نماد که از روز گذشته پس از حدود دو سال توقف، معاملات خود را از سر گرفت، به شاخص‌ترین سهام بازار این دو روز در جذب نقدینگی تبدیل شده است. میل شدید تقاضا برای این سهم در معاملات امروز موجب دست‌به‌دست شدن بیش از یک میلیارد و 300 میلیون سهم بانک پاسارگارد به ارزش حدود 186 میلیارد تومان شد و با وجود این حجم سنگین، صف خرید این نماد تا پایان کار بازار پا بر جا ماند. علاوه بر ارزش قابل ملاحظه معاملات در نمادهای بانکی، بررسی تغییر مالکیت سهام حاکی از حرکت محسوس سرمایه‌های خرد از صنایع کالایی به سمت سهام بانکی است.
با وجود ضعف بنیادی و عدم توجیه صورت‌های مالی بانک‌ها به نظر می‌رسد خوش‌بینی به افزایش سرمایه بانک‌ها بر شدت تقاضا و میل به کسب سود از نوسان روزانه یا هفتگی قیمت در این گروه‌ افزوده است.

حجم نقدینگی گسیل شده به سمت نمادهای این گروه این نگرانی را تشدید می‌کند که با ورود به فاز بعدی اصلاح صورت‌های مالی بانک‌ها(که دیر یا زود بایستی به وقوع بپویندد) کل بازار سهام را تحت‌الشعاع قرار داده و جذابیت این بازار را برای مدت طولانی خدشه‌دار کند. بر این اساس می‌توان انتظار داشت که خریداران این گروه دید بلندمدت و یا حتی میان‌مدت نسبت به سهامداری این گروه را ندارند و در این شرایط باید پاسخ این سوال در کانون توجه قرار گیرد که آیا در صورت وقوع چنین ریسک‌هایی خریداران بعدی سهام تا چه حد در سمت تقاضا عرض‌اندام خواهند کرد؟

 

فعال‌شدن مجدد تقاضا در خودرویی‌ها

 

پس از بانک‌ها، شاهد گردش بیشترین ارزش پول‌ در معاملات گروه خودرویی هستیم. این صنعت بورسی که همچنان در انتظار تعیین تکلیف قیمت نهایی خودروهای پرتیراژ خود است در میانه معاملات امروز با رشد تقاضا مواجه شد و با چرخش روند قیمت در برخی از نمادها صف خرید را هم تجربه کرد. انتشار اخباری مرتبط با تصویب معافیت مالیاتی برای افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها محرک اصلی معاملات این گروه و نمادهای بانکی بوده است. طبق برخی اخبار، امروز مجلس چنین طرحی را به تصویب رسانده است که صحت‌سنجی آن نیاز به بررسی بیشتری خواهد داشت.
همچنین قسمتی از فعال شدن موج تقاضا در گروه خودرو را می‌توان به انتظار برای تعیین قیمت محصولات اصلی دو شرکت بزرگ این صنعت یعنی سایپا و ایران خودرو نسبت داد که قرار است فردا توسط سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان تعیین تکلیف شود.

عناوین برگزیده