تاریخ: ۰۵ خرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۱:۲۹
بازدید: ۱۶۳
کد خبر: ۲۶۰۹۵۴
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
سرپرست اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان غربی

تأثیر شرکت‌های دانش بنیان در توسعه معادن و صنایع معدنی

‌می‌متالز - سرپرست اداره کل صنعت، معدن وتجارت استان آذربایجان غربی اظهار کرد: شعار «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» محور اصلی و کلیدی رویکرد اقتصادی شعار سال می‌باشد که از سوی مقام معظم رهبری نامگذاری شده است نه‌تن‌ها دولت، بلکه فعالان بخش خصوصی نیز باید در برنامه‌های خود به آن بپردازند.

به گزارش می‌متالز، عبدالحمید سرتیپی گفت: شعار «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» محور اصلی و کلیدی رویکرد اقتصادی شعار سال می‌باشد که از سوی مقام معظم رهبری نامگذاری شده است نه‌تن‌ها دولت، بلکه فعالان بخش خصوصی نیز باید در برنامه‌های خود به آن بپردازند.

وی افزود: در بخش معدن حضور شرکت‌های دانش‌بنیان نه‌تن‌ها در تولید، بلکه در سایر مسائل از جمله مدیریت پسماند‌ها و باطله‌های معدنی، ایجاد اشتغال و افزایش بهره‌وری معادن و همچنین رشد ارزش‌افزوده این صنعت مادر، می‌توانند نقش مهمی را ایفا کنند که این امر از سوی معدنکاران و فعالان بخش معدنی مورد توجه قرار گیرد.

سرتیپی تأکید کرد: در بخش معدن، مشکلات و چالش‌های متعددی وجود دارد که باعث شده تولید در این حوزه با موانع متعددی روبرو شود. کاهش تولید معادن نیز در ادامه بر اشتغالزایی و دیگر ابعاد اقتصادی تاثیرگذار خواهد بود و توجه به فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان و انجام فعالیت‌های مبنی بر فناوری و نوآوری در حوزه معادن و صنایع معدنی می‌تواند بسیاری از این معضلات را برطرف کند.

وی خاطر نشان کرد: نبود تکنولوژی بروز در فعالیت‌های اکتشافی، فرسودگی تجهیزات معدنی، نبود زمینه مناسب فعالیت واحد‌های فرآوری و چالش‌های مربوط به بازاریابی و فروش محصولات معدنی همگی از مهم‌ترین مشکلات فعلی بخش معدن هستند و رفع تمامی این چالش‌ها با توجه بیشتر به شرکت‌های دانش‌بنیان و ظرفیت‌های بالقوه آن‌ها امکان‌پذیر است.

سرپرست اداره کل صنعت، معدن وتجارت استان آذربایجان غربی اضافه کرد: به‌دلیل وجود منابع فراوان معدنی، مواد اولیه برای صنایع و تولید در کشور به میزان کافی فراهم است؛ از این‌رو می‌توان با همکاری شرکت‌ها یا برقراری واحد‌های دانش‌بنیان در بخش معدن، بهای تمام‌شده تولید را به میزان چشم‌گیری کاهش داد و این یکی دیگر از مهم‌ترین اثرات وجود نگاه دانش‌بنیان در تولید بخش معدن است.

سرتیپی تصریح کرد: با بکارگیری نیرو‌ها و ظرفیت‌های دانش‌بنیان در امر بازاریابی می‌توان بازار فروش مناسبی هم در داخل و هم در خارج کشور برای تولیدات معدنی ایجاد کرد. تولید محصولات نوآورانه در کنار پایین بودن هزینه تمام‎شده و در ادامه بازاریابی مناسب و به‌روز، درآمد‌های بخش معدن را به‎طور چشم‌گیری افزایش خواهد داد.

سرپرست صمت آذربایجان غربی عنوان کرد: استان آذربایجان غربی از لحاظ دارا بودن ذخایر سنگ طلا در رتبه دوم کشور و در حوزه سنگ‌های تزئینی جزو استان‌های برتر کشور بوده و در سایر بخش‌های معدنی نیز ظرفیت بالقوه برای افزایش تولید دارد. در این میان، باید به این نکته توجه داشت که بخش معدن از ضریب اشتغالزایی غیرمستقیم بالایی برخوردار است و به ازای هر شغل مستقیم در بخش معدن، حدود ۸ تا ۱۰ شغل غیرمستقیم (در حوزه‌هایی مانند حمل‌ونقل و فرآوری) ایجاد می‌شود؛ از این‌رو با افزایش توجه به فعالیت‌های فناورانه و نوآورانه می‌توان پیش‌بینی بهبود چرخه اقتصادی معادن و در نتیجه افزایش چشم‌گیر اشتغالزایی برای کشور را داشت.

سرتیپی در پایان افزود: معادن به‌عنوان حلقه نخست زنجیره تولید، می‌توانند نقشی کلیدی نه‌تن‌ها در امور جاری بخش تولید، بلکه در توسعه اقتصادی کشور داشته باشند. شرکت‌های دانش‌بنیان با بهره‌گیری از دانش روز و همچنین خلق فناوری و نوآوری می‌توانند از بازو‌های یاری‌گر مهم فعالان معدنی باشند

منبع: سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان غربی

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده