تاریخ: ۱۷ دی ۱۳۹۷ ، ساعت ۰۶:۴۰
بازدید: ۲۸۷
کد خبر: ۲۶۱۰۳
سرویس خبر : زمین شناسی

بازدید مسئولان استانی از محل اجرای طرح دقیق‌سازی گسل‌های شهر کرج

می‌متالز - در راستای انجام طرح دقیق‌سازی گسل‌های شهر کرج، جمعی از مسئولان استانی با حضور در دشت اشتهارد، از نزدیک روند اجرای پروژه پارینه لرزه‌شناسی سامانه گسلی اشتهارد-جنوب باختر کرج را بازدید کردند.
بازدید مسئولان استانی از محل اجرای طرح دقیق‌سازی گسل‌های شهر کرج

به گزارش می‌متالز، در راستای انجام طرح دقیق‌سازی گسل‌های شهر کرج، جمعی از مسئولان استانی از جمله مهندس شکوری سرپرست اداره بحران و پدافند غیرعامل اداره کل راه و شهرسازی استان البرز، مهندس وحید بهادران رئیس اداره امور مهندسان ناظر و اجرای ماده 33 شهرداری کرج و مهندس خدابین از شهرداری کرج با حضور در دشت اشتهارد، از نزدیک روند اجرای پروژه پارینه لرزه‌شناسی سامانه گسلی اشتهارد-جنوب باختر کرج را بازدید کردند.

بر اساس این گزارش، در این بازدید دکتر فریبرز قریب رییس مرکز پژوهش‌های کاربردی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور به همراه مدیران و کارشناسان این سازمان، اداره‌کل راه و شهرسازی استان البرز و شهرداری کرج حضور داشتند.

در این بازدید دکتر حمید نظری معاون پژوهشکده علوم‌زمین سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، در خصوص اهمیت گسل‌های فعال منطقه به‌خصوص گسل جنوب اشتهارد و همچنین روند اجرای پروژه پارینه لرزه‌شناسی سامانه گسلی اشتهارد توضیحاتی به بازدیدکنندگان ارائه کرد.

گفتنی است؛ بازنگری و دقیق‌سازی گسل‌های پنج کلانشهر بزرگ کشور از مرداد ماه سال 1395 با تصویب شورای عالی شهرسازی و معماری به سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور واگذار و مصوب شد تا بر همین اساس نقشه گسله‌های فعال شهرهای بزرگ تهران، کرج، مشهد، تبریز و کرمان بازنگری، دقیق‌سازی و نرخ لغزش آن‌ها تعیین شود.

بر اساس این گزارش؛ از اوایل سال 1396 پروژه‌ای در این رابطه تعریف شده و مرکز پژوهش‌های کاربردی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور به عنوان نماینده این سازمان در استان البرز، انجام مطالعات مربوط به گسلهای فعال کلانشهر کرج را در دستور کار خود قرار داده است.

لازم به ذکر است در مرحله نخست، داده‌های موجود گردآوری و نقشه مقدماتی گسل‌های محدوده طرح تفصیلی شهر کرج و پیرامون آن تهیه شده و در ادامه با توجه به اهمیت و نزدیکی سامانه گسلی اشتهارد به کلانشهر کرج، مطالعات تکمیلی پارینه لرزه شناسی در محدوده سامانه گسلی اشتهارد نیز در دستور کار قرار گرفته است.

گفتنی است، تاکنون مطالعات میدانی، ژئومغناطیس و حفر ترانشه صورت گرفته است و مطالعات سن‌سنجی و دیرینه اقلیم‌شناسی نیز به زودی انجام خواهد شد.

عناوین برگزیده