تاریخ: ۱۷ دی ۱۳۹۷ ، ساعت ۲۰:۱۳
بازدید: ۱۷۸
کد خبر: ۲۶۱۴۷
سرویس خبر : آهن و فولاد

نگاهی به اثرات تعرفه های امریکا بر بازارهای جهانی فولاد

می متالز - تعرفه هایی که امریکا در سال 2018 بر واردات فولاد و آلومینیوم به این کشور اعمال نمود موجب شد قیمت فولاد در بازار داخلی این کشور رشد چشمگیر داشته باشد و قیمت ورق گرم در ماه جولای به اوج 10 سال اخیر برسد. حال بیایید ببینیم این تعرفه ها چه تاثیری بر زنجیره عرضه فولاد در سطح جهان داشته است؟؟
نگاهی به اثرات تعرفه های امریکا بر بازارهای جهانی فولاد

چین

به گزارش می متالز، پس از اعمال این تعرفه ها توسط امریکا صادرات ورق گرم چین کاهش داشته ولی افت تقاضای داخلی و کاهش قیمت ها در بازار چین موجب شد از اواخر اکتبر بازار ورق گرم چین صادرات هم داشته باشد. از اواسط سپتامبر قیمت ورق گرم در چین نزولی شد و در 27 نوامبر به کف یک سال  گذشته رسیده 514 تا 517 دلار هر تن ثبت شد. در کل سال گذشته بازار صادرات ورق چین با کمبود تقاضا به ویژه در جنوب شرق آسیا روبرو بوده ولی افت بازار داخلی موجب شد برخی کارخانه ها در بازار صادرات از اواخر اکتبر موفقیت هایی داشته باشند. کشورهایی چون کره جنوبی و امریکای جنوبی به بهبود تقاضای ورق گرم چین کمک نمودند.

ویتنام که یکی از خریداران اصلی ورق گرم چین بود طبق مقررات جدید امریکا از صادرات ورق سرد و گالوانیزه به امریکا که از مواد اولیه چینی تهیه شده باشد منع شد. از این رو صادرات ورق گرم چین به ویتنام آسیب زیادی دید. البته چین معتقد است که کمترین لطمه را از تعرفه های جدید امریکا دیده چون امریکا چندین دهه است که سعی دارد صادرات فولاد چین را مختل کند  و سال های اخیر کمتر از 10 درصد فولاد تولیدی چین به بازارهای جهانی می رفته است. با این حال این جنگ تجاری روند رشد تقاضای فولاد جهانی را با مشکل مواجه نموده که به طور غیر مستقیم موجب افت تقاضای کالای چینی شد.

در 11 ماه نخست 2018 چین 63.78 میلیون تن محصولات فولادی صادر کرد که 8.6 درصد نسبت به سال 2017 افت داشته است.

این جنگ تجاری بر اعتماد سرمایه گذاران به بازارهای فولاد نیز لطمه زده و موجب شده تقاضای فولاد در این صنعت کم شود. البته اخیرا بازار صادرات چین به دلیل رکود تقاضای داخلی فعال تر شده و ممکن است سال 2019 نیز مصرف فولاد چین بهتر شود.  شاید سال های آتی کاهش سرعت رشد صنعت خودروسازی چین عامل دیگری برای تشدید رکود در بازار ورق گرم این کشور شود.

 

اروپا

در حالی که این تعرفه های اعمالی امریکا تاثیر مستقیمی بر بازار فولاد اروپا نداشته، کمیسیون اروپایی نیز طرحی را تصویب کرد تا اجازه ورود غیر مستقیم 26 کالای فولادی امریکایی به اروپا را ندهد. در ابتدا خریداران اروپایی نگران شدند نتوانند نیاز خود را وارد کنند ولی مشخص شد مشکلی پیش نمی آید. این اقدامات کمیسیون اروپایی از قیمت ها در بازار داخلی اروپا حمایت نکرد و در واقع با افت قیمت های وارداتی به ویژه از ترکیه ارزان تر هم شد. ترکیه به دلیل رکود بازارش مجبور شد قیمت ها را کاهش دهد این کشور ورق گرم خود را به اروپا به ویژه جنوب اروپا صادر می کند چرا که این منطقه همیشه نیاز به واردات ورق گرم داشته و ترکیه هم با تعرفه های اعمالی امریکا از صادرات به این کشور تقریبا منع شده بود از این رو صادرات به اروپا را افزایش داد.

شاید کمیسیون اروپایی تعرفه هایی فصلی برای واردات از هر کشور به طور جداگانه وضع کند البته ظاهرا مربوط به واردات ورق گرم نمی شود. گرچه تا پیش از این نیز تعرفه های آنتی دامپینگ موجب شده ورق گرم چین، روسیه، اوکراین ، ایران و برزیل جایی در بازار اروپا نداشته باشد.

مشخص نیست چه تعرفه هایی اعمال می شود و چه قدرتی خواهند داشت از این رو خریداران اروپایی ترجیح می دهند عقب بنشینند تا مقررات نهایی تصویب شوند.

 

امریکا

پس از آن که این تعرفه های امریکا اوایل مارس سال گذشته اعمال شدند قیمت ورق گرم در این کشور در خلال حدودا چهار ماه  10.3 درصد معادل 85.6 دلار هر شورت تن رشد داشته به سطحی رسید که تقریبا 10 سالی بود مشاهده نشده بود. در جولای ورق گرم در امریکا به اوج 916.80 دلار هر شورت تن رسید که از اکتبر 2008 به بعد بی سابقه بوده است.

در واقع قیمت ورق گرم در امریکا در جولای گذشته 43.3 درصد نسبت به آوریل 2017 که تحقیقیات مربوط به اعمال این تعرفه ها آغاز شده بود بالا رفت.

از طرفی قیمت ورق گرم وارداتی در امریکا 21.2 درصد از اوایل مارس تا اواسط جولای گذشته رشد قیمت داشته  است. خریداران ورق در امریکا معتقدند همه شاخص ها از جمله تقاضا، بازارهای فیوچرز و جو بازار نشان می دهد بازار رو به کاهش است. ولی عرضه کننده ها هنوز سعی دارند ادعا کنند نیمه نخست سال 2019 بازار رونق خواهد داشت.

منبع: ایفنا
عناوین برگزیده
کاش نمی‌دیدمت!
یادداشت علیرضا مخبر دزفولی قائم‌مقام مدیرعامل در امور ستادی و مسوولیت‌های اجتماعی شرکت فولاد خوزستان

کاش نمی‌دیدمت!