تاریخ: ۲۴ دی ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۸:۱۸
بازدید: ۱۴۲
کد خبر: ۲۶۴۶۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
نظرسنجی هفتگی بورس

اتفاق نظر اهالی بازار در صعود شاخص

می متالز - معاملات بورس تهران در هفته گذشته با رشد 2/4 درصدی شاخص کل به پایان رسید. این اتفاق در شرایطی رخ داد که اغلب سهامداران و کارشناسان در نظرسنجی «دنیای بورس» روند شاخص سهام در هفته جاری را صعودی ارزیابی کردند.
اتفاق نظر اهالی بازار در صعود شاخص

به گزارش می متالز به نقل از دنیای بورس، بازار سهام معاملات این هفته را در حالی پی می‌گیرد که اکثریت کارشناسان و سهامداران شاخص کل را صعودی ارزیابی کرده‌اند.

الف) کارشناسان

صعودی: 84 درصد از کارشناسان حاضر در نظرسنجی «دنیای بورس» روند شاخص سهام در هفته جاری را صعودی ارزیابی کرده‌اند. رشد قیمت نفت اصلی‌ترین دلیل این نگاه نزد این دسته از کارشناسان بوده است. به اعتقاد این افراد رشد قیمت نفت در روزهای اخیر بار دیگر به تقویت خرید سهام و رشد شاخص کل منجر خواهد شد. از سوی دیگر، کاهش نگرانی‌ها در زمینه جنگ تجاری بین آمریکا و چین نیز با تقویت بازارهای جهانی از سهام کالامحور بازار حمایت خواهد کرد. در این میان، نرخ دلار نیز در روزهای اخیر با افزایشی تدریجی بار دیگر به کمک معاملات سهام در هفته جاری خواهد آمد. خوش‌بینی نسبت به گزارش‌های فصل پاییز نیز می‌تواند این مسیر را بهبود ببخشد.

کم‌نوسان: 12 درصد کارشناسان حاضر در نظرسنجی «دنیای بورس» معتقدند شاخص سهام در هفته جاری کم‌نوسان خواهد بود. این گروه از کارشناسان می‌گویند به‌رغم عوامل حمایتی همچون قیمت نفت و دلار، نگرانی‌های سیاسی، به‌ویژه بی‌عملی اروپا در حوزه برجام احتیاط را در معاملات سهام حاکم خواهد کرد. ضمن آنکه زمان انتشار گزارش‌های 9 ماهه نزدیک می‌شود و سهامداران بیشتر در انتظار محتوای این گزارش‌ها خواهند بود تا برای سرمایه‌گذاری تصمیم مناسب‌تری بگیرند. به دنبال این شرایط سطح عمومی قیمت سهام در یک مسیر کم‌نوسان حرکت خواهد کرد.
نزولی: 4 درصد کارشناسان شرکت‌کننده در این نظرسنجی روند نماگر اصلی بورس را نزولی پیش‌بینی کرده‌اند. این افراد معتقدند صعود قیمت در هفته گذشته با توجه به شرایط پیرامون بازار (برخی نگرانی‌های سیاسی) احتیاط سهامداران را بیشتر خواهد کرد. از سوی دیگر، ارزش معاملات بازار در هفته گذشته کاهش داشت که این رویداد هم در افت قیمت‌ها طی هفته جاری اثر گذار خواهد بود. از سوی دیگر، شاخص سهام به سقف کانال کوتاه‌مدت خود نزدیک شده است که موضوع بر نماگر بازار فشار وارد خواهد کرد.

ب) سهامداران: 

صعودی: 70 درصد سهامداران حاضر در نظرسنجی «دنیای بورس» روند نماگر اصلی بازار سهام را صعودی ارزیابی کرده‌اند. این دسته از سهامداران معتقدند فضای معاملات سهام تحت تاثیر چندین عامل همچنان مثبت است و بنابراین ورود نقدینگی از سوی سهامداران حقیقی ادامه خواهد داشت و رشد قیمت‌ها را تداوم خواهد بخشید. علاوه بر این، فعالان بازار کاهش نرخ سود بانکی و همچنین روند قیمت نفت و دیگر بازارهای جهانی را در صعود قیمت‌ها طی هفته جاری اثرگذار می‌دانند. بر همین اساس، به نظر می رسد صعود شاخص سهام به واسطه رشد قیمت در نمادهایی که ارزش بازار بالایی دارند، ادامه یابد.از طرفی، پیش‌بینی‌ها از تداوم رشد نرخ ارز طی معاملات هفته از دیگر عوامل حمایت‌کننده از بازار سهام به شمار می‌رود.

کم‌نوسان: 19 درصد سهامداران حاضر در نظرسنجی «دنیای بورس» معتقدند شاخص سهام طی معاملات این هفته روند کم‌نوسانی را تجربه خواهد کرد چون پس از کسب بازدهی‌های اخیر، انگیزه شناسایی سود منجر به تشدید فشار فروش خواهد شد. با وجود این، تقاضای سهام توان پاسخگویی به این عرضه‌ها را دارد و مانع از ریزش قیمت سهام می‌شود. بر همین اساس به نظر می رسد بورس در هفته پیش رو روند کم‌نوسانی را در پی بگیرد. 

نزولی: 11 درصد سهامداران حاضر در نظرسنجی دنیای بورس معتقدند شاخص سهام در این هفته روند نزولی را تجربه خواهد کرد. این کارشناسان می‌گویند رشد اخیر قیمت‌ها در هفته گذشته، فرصت شناسایی سود چشمگیری را به معامله‌گران داده است. بر همین اساس تجربه سهامداری بسیاری از افراد در دوره‌های صعود پس از یک دوره نسبتا طولانی افت قیمت‌ها، بر فشار فروش سهامداران دامن بزند و این امر به افت قیمت سهام منجر خواهد شد.

عناوین برگزیده