تاریخ: ۱۱ بهمن ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۲:۵۰
بازدید: ۳۳۶
کد خبر: ۲۷۷۵۷
سرویس خبر : متالورژی و مواد

دیرگدازها در برابر تحریم‌ها نیز نمی‌سوزند

می متالز - صنعت نسوز به‌عنوان تامین‌کننده صنایع مادر کشور به‌ویژه صنعت فولاد بالای ۹۰درصد قادر شده است خود را بومی‌سازی کند و نیاز واحدهای مختلف در صنایع فولاد، سیمان و پتروشیمی و... را رفع کند.
دیرگدازها در برابر تحریم‌ها نیز نمی‌سوزند

به گزارش می متالز، یکی از مهم‌ترین مشکلات دیرگدازها این است که با وجود تحریم‌ها تامین مواد اولیه آنها تا حدی با مشکل روبه‌رو شده است، هرچند در همین روزهای تحریم، نسوزهای داخلی بیشتر موردتوجه مصرف‌کنندگان داخلی قرار گرفته است و نه‌تنها با رکود روبه‌رو نشده‌اند، بلکه روزهای پرکاری را در حال سپری کردن هستند.

 

تحریم‌ها توان را افزایش داده است

درباره حال‌وروز صنعت نسوز آتش انتظامی مدیرعامل شرکت دیرگداز آذر عنوان کرد: شرکت دیرگداز آذر ۲۵ سال پیش ازسوی برخی افراد بازنشسته شرکت ذوب‌آهن اصفهان تاسیس شد و با توجه به تجربه‌هایی که این افراد در این شرکت در زمینه تولید و مصرف نسوز و حساسیت‌های نسوز در صنعت فولاد کسب کرده بودند، این شرکت را راه‌اندازی کردند.
انتظامی در ادامه خاطرنشان کرد: شرکت ما یکی از تامین‌کنندگان شرکت‌های فولاد مبارکه، ذوب آهن اصفهان، فولاد خوزستان، فولاد خراسان و... به‌شمار می‌رود.
وی افزود: در این مدت این شرکت سعی کرده از دانش خود بهره گرفته و با توجه به اینکه صنعت فولاد را هم خوب شناخته است، نسوزهایی تولید کند که بیشتر در خدمت صنعت نسوز قرار گیرد.
مدیرعامل شرکت دیرگداز آذر با اشاره به وضعیت صنعت نسوز در کشور عنوان کرد: در کشور حدود ۸۵ تا ۹۰درصد نسوز مورداستفاده واحدهای فولادی در داخل تولید می‌شود.
انتظامی در ادامه خاطرنشان کرد: از آنجا که در ایران منابع باکیفیت نسوز وجود ندارد و امکانات فرآوری آن نیز تاکنون فراهم نشده است، بنابراین بخش بزرگی از مواد اولیه صنعت نسوز از خارج از کشور تامین می‌شود. البته مواد اولیه‌ به چند دسته قابل‌تقسیم هستند که برخی از این مواد منشأ آلومینایی و برخی منشأ منیزیتی دارند. البته سیمان نسوز سیمان خاصی است که مواد اولیه آن از خارج تامین می‌شود.
وی با اشاره به موضوع تحریم‌ها بیان کرد: تحریم‌ها در زمینه واردات برخی محدودیت‌ها را برای صنعت نسوز ایجاد کرده است که واحدها را تا حدی دچار مشکل می‌کند. البته ترکیب بیشتر مواد اولیه و تبدیل آن به نسوز در داخل کشور انجام می‌شود. بنابراین باتوجه به کیفیتی که محصولات نسوز دارد، موردتوجه فولادسازان قرار می‌گیرد. مدیرعامل شرکت دیرگداز آذر ادامه داد: امروز فولاد نسوز موردنیاز در صنعت، در داخل تولید می‌شود.
انتظامی با اشاره به باصرفه‌بودن نسوزها در داخل خاطرنشان کرد: امروز کیفیت نسوز داخلی آنقدر افزایش یافته که فولادسازان قادر هستند با هزینه کمتری آن را تهیه کنند. حتی عمر نسوز آنقدر افزایش یافته که در زمان هم می‌توان صرفه‌جویی کرد که باعث افزایش تولید برای واحدها شود.
وی در ادامه یادآور شد: البته تا پیش از این به دلیل اختلاف کم دلار با ریال بعضی شرکت‌های فولادی ترجیح می‌دادند برخی نسوزهای خود را از خارج تامین کنند اما باتوجه به اختلاف نرخ دلاری که هم‌اکنون پیش آمده و با توجه به موضوع تحریم‌ها، واحدهای فولادی بیشتر به سمت نسوزهای داخلی متمایل شده‌اند. برای نمونه ما ظرفیت خود را از هزار تن به ۹ هزار تن افزایش داده‌ایم.
مدیرعامل شرکت دیرگداز آذر تاکید کرد: بعد از تحریم‌ها نه‌تنها کار واحدهای فولادی کاهش نیافته که بیشتر هم شده است. البته محدودیت‌های خرید مواد اولیه از خارج را داریم اما در کل خللی در کار برای این صنعت پیش نیاورده است.

 

فقط در زمان تحریم‌ها تولید داخلی اولویت قرار نگیرد

همچنین درباره صنعت نسوز حسین عمو مدیرعامل شرکت ایکانسوز نقش جهان عنوان کرد: شرکت ایکانسوز نقش جهان صفحه‌های دریچه کشویی را ساخته است و با شرکت‌های بزرگ در ارتباط بوده و همواره یکی از تامین‌کنندگان شرکت‌های بزرگی چون فولاد مبارکه و فولاد خوزستان و... بوده است.
عمو در ادامه خاطرنشان کرد: در زمینه تولیدات داخلی با مشکلی روبه‌رو نیستیم و اگر شرایط مهیا بود ما قادر به صادرات بیشتری هم در این زمینه بودیم. موضوع این است که در زمینه تامین داخلی، واحدهای فولادی باید همکاری بیشتری داشته باشند و نیاز خود را از طریق داخل تامین کنند چراکه میزان تولید به شکل قابل‌توجهی بالا است و تامین‌کننده نیاز داخل است.
وی در پاسخ به این پرسش که صنعت نسوز تا چه اندازه قادر است خود را بومی‌سازی کند، گفت: صنعت نسوز به شکل قابل‌توجهی قادر شده است خود را بومی کند اما موضوع این است زمانی که هوا تاریک می‌شود صحبت از بومی‌سازی آغاز می‌شود اما زمانی که هوا روشن می‌شود، روند بومی‌سازی به فراموشی سپرده می‌شود. اگر از تمام صنعتگران این پرسش را داشته باشید که اگر تحریم‌ها برداشته شود، کسی دوباره سراغ شما خواهد آمد، خواهید شنید که همگی معتقدند در زمان تنگنا تولیدکنندگان داخلی موردتوجه قرار
می‌گیرند. از این‌رو زمانی که در تحریم به‌سر می‌بریم، موردحمایت قرار می‌گیریم و زمانی که تحریم‌ها رفع می‌شود، شرکت‌های خارجی و واردات در اولویت قرار می‌گیرند.
مدیرعامل شرکت ایکانسوز نقش جهان در ادامه تاکید کرد: بومی‌سازی و مسائل و مشکلات آن در تمام صنایع باید به صورت اصولی موردپیگیری قرار گیرد نه به‌شکل تبلیغاتی و نمایشی. عمو با اشاره به این موضوع که هرچند تحریم‌ها مشکلاتی را برای تولیدکنندگان به‌وجود آورده است، عنوان کرد: موضوع این است زمانی که امریکا تحریم‌های خود را علیه کشور ما اعلام کرد، از سوی داخل با یک‌سری قوانین بیشتر در معرض تحریم داخلی قرار گرفتیم. وی با اشاره به تامین مواد اولیه عنوان کرد: تامین مواد با وجود تحریم‌ها با مشکل روبه‌رو شده است. وی ادامه داد: برای حل مشکلات باید به فکر مسکن‌های موقتی نبود و اصولی آنها را برطرف کرد.

عناوین برگزیده