تاریخ: ۱۲ بهمن ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۰:۵۹
بازدید: ۲۳۱
کد خبر: ۲۷۸۰۳
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
ایوب باباسالاری، مدیر فروش شرکت ملی صنایع مس ایران اعلام کرد:

اسید سولفوریک تولید شرکت ملی مس کیفیت مناسبی دارد

می متالز - اسید سولفوریک محصولی استراتژیک در کشور به‌شمار می‌رود. تولید و تامین این محصول در کشور می‌تواند موجبات توسعه بسیاری از صنایع کشور را بیش از پیش فراهم کند.
اسید سولفوریک تولید شرکت ملی مس کیفیت مناسبی دارد

به گزارش می متالز، مدیر فروش شرکت ملی صنایع مس ایران گفت: شرکت مس در راستای رسالت خود مبنی بر حفاظت از محیط زیست و کاهش آلایندگی واحدهای ذوب مس، همزمان با توسعه واحدهای ذوب اقدام به اصلاح واحد قدیمی تولیدی اسید سولفوریک و راه‌اندازی واحدهای جدید تولید اسید سولفوریک در سرچشمه و خاتون‌آباد کرده است. واحد قدیمی اسید مجتمع سرچشمه دارای ظرفیت تولید 100 هزار تن اسید سولفوریک بود که با اصلاح تکنولوژی، فرآیند تولید آن از فرآیند تک‌جذبی به فرآیند دوجزبی تغییر داده شده و با تغییر کیفیت گاز ورودی، به ظرفیت تولید آن نیز افزوده شده است. از طرفی دیگر واحدهای جدید با ظرفیت سالانه 600 هزار تن در دست احداث است. بنابراین شرکت ملی مس با احتساب میزان کنسانتره ورودی به واحدهای ذوب، در مجموع بیش از یک میلیون تن تولید اسید خواهد داشت. شرکت ملی مس به تقاضای محدود بازار داخلی واقف بوده و برنامه منسجمی نیز علاوه بر فروش داخلی، برای صادرات اسید سولفوریک تولیدی در نظر گرفته است که همزمان با تکمیل واحدهای جدید تولید است، زیرساخت‌های حمل‌ونقل ریلی تا بندرعباس و صادرات با کشتی ایجاد در حال نهایی‌سازی هستند. مصرف اسیدسولفوریک مازاد در صنایع پایین دستی از دیگر مواردی هستند. مدیریت شرکت ملی مس در نظر دارد که باعث توسعه صنایع پایین دستی اسید در کشور و خلق ارزش بیشتری شود.

باباسالاری ادامه داد: عرضه مازاد اسید سولفوریک شرکت در بورس کالا از واحد اسید قدیمی، به سال 95 برمی‌گردد که پس از آن با افزایش تقاضای داخلی شرکت، دیگری اسیدی در بورس عرضه نشد. با افزایش تولید اسید، این شرکت طی هفته‌های گذشته اقدام به عرضه اسید تولیدی از واحد اصلاح شده قدیمی در بورس کالا کرده است و توانست موفقیت چشمگیری در فروش آن نیز به‌دست آورد. در حال حاضر این اسید با بالاترین کیفیت و با غلظت 93 درصد به‌دلیل پایین بودن دما در مجتمع سرچشمه به مشتریان عرضه می‌شود. همانطور که اشاره شد، غلظت پایین صرفا ناشی از محدودیت دمایی موجود در واحد سرچشمه است که به‌زودی رفع خواهد شد. اما از حیث کیفیت که به عناصر سنگین محتوی آن مربوط است، اسید سولفوریک تولیدی کیفیت بسیار مناسبی دارد.

وی در پایان صحبت‌های خود اظهار کرد: علاوه بر اینکه اسید سولفوریک در بورس کالا عرضه می‌شود، بخش دیگری از محصول در خارج از بورس نیز به فروش می‌رسد که عرضه آن بیشتر از عرضه در بورس کالا بوده است. سیاست فروش داخلی را با سایر فعالان بازار اسید هماهنگ کرده‌ایم تا ضمن ورود منطقی به بازار، عملکرد سایر فعالان بازار را بر هم نزنیم. از همین رو تمرکز برای فروش محصول در مناطق نزدیک به مجتمع‌های تولیدی شرکت است که به لحاظ بعد مسافت و هزینه‌های حمل و نقل اسید، توجیه کمتری برای تامین اسید سولفوریک از مناطق دورتر دارد.

عناوین برگزیده