تاریخ: ۱۲ بهمن ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۱:۳۹
بازدید: ۲۰۱
کد خبر: ۲۷۸۱۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

عملکرد چشم‌گیر گل‌گهر در خلق ارزش‌

می متالز - گل‌گهر خالق ارزش اقتصادی در استان کرمان است. این شرکت طی 4 سال گذشته موفق شد تا با مدیریت هزینه‌ها و افزایش تولید، سهم خود از خلق ارزش افزوده بخش صنایع و معادن به سه برابر افزایش داده و سودآوری قابل ملاحظه‌ای را تجربه کند.
عملکرد چشم‌گیر گل‌گهر در خلق ارزش‌

به گزارش می متالز، بر طبق آمار عملکرد شرکت گل‌گهر، سود خالص این شرکت نسبت به سال‌های گذشته افزایش داشته است؛ به گونه‌ای که سود خالص 33 درصدی این شرکت در سال 1393 به 42 درصد در سال 1396 افزایش یافته است.

گل‌گهر در حالی موفق به افزایش حاشیه سود خالص طی سال‌های 1393 تا 1396 شد که هزینه‌های تأمین مواد اولیه آن افزایش یافته بود. بهای تمام شده تولید هر تن گندله در سال 1393 معادل 3/37 یورو بود که این میزان در سال 1396 تا حدود 41 یورو افزایش یافت.

نیروی انسانی در صورت‌های مالی شرکت‌ها جزء مؤلفه‌های هزینه‌بر شناخته می‌شود که از دلایل اصلی افزایش بهای تمام‌شده شرکت گل‌گهر است؛ اما این شرکت به نیروی انسانی همواره به چشم دارایی‌های ارزشمندی نگاه کرده است. با راه‌اندازی طرح‌های منطقه، مجموع کارکنان پیمانی و اصلی شرکت و شرکت‌های تابعه، از سال 1394 تاکنون از 13 هزار نفر به 19 هزار نفر افزایش یافته است که حدود 50 درصد افزایش را شامل می‌شود. طی 4 سال گذشته جذب کارکنان اصلی این شرکت نزدیک به 3 برابر افزایش داشته است. همچنین براساس لایحه جامع خدمت‌رسانی به ایثارگران، تعداد افراد جذب شده از ایثارگران نیز تقریبا 3 برابر شده است.

عملکرد مناسب گل‌گهر در حوزه سودآوری در حالی است که این شرکت از جامعه بومی با رویکرد توسعه پایدار حمایت می‌کند. این شرکت ارتقای سطح کیفی زندگی جامعه بومی را یکی از مسئولیت‌های مهم خود می‌داند. از میان طرح‌های حال حاضر شرکت، 12 مورد مربوط به بهبود و توسعه زیرساخت‌ها و همچنین کاهش اثرات زیست‌محیطی فعالیت‌های شرکت می‌شود.

در حوزه طرح‌های توسعه‌ای نیز این شرکت اجرای 42 پروژه با ارزش کل 2816 میلیون یورو به‌صورت ارزی و 32،316 میلیارد ریال به‌صورت ریالی را در دست اجرا دارد که از این میان، بالغ بر 4/23 درصد از منابع ارزی و 9/60 درصد از منابع مالی ریالی تأمین شده است.

مهم‌ترین طرح‌های شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر در بخش زیرساخت و بهبود کیفیت زندگی، شامل احداث مجتمع آب شیرین‌کن بندرعباس، پروژه انتقال آب خلیج فارس به استان‌های مرکزی کشور، احداث نیروگاه سیکل ترکیبی یک هزار مگاواتی در سیرجان و احداث بیمارستان فاطمه‌الزهرا گل‌گهر می‌شود.

تعدادی از طرح‌های توسعه‌ای شرکت گل‌گهر در راستای کاهش آثار مخرب زیست‌محیطی فعالیت‌های این شرکت اجرا شده‌‌اند. مهم‌ترین آن‌ها شامل طرح جامع بازیابی 2/7 میلیون متر مکعب آب در سال و پروژه سولفورزدایی از گاز خروجی کارخانه گندله‌سازی است.

علاوه بر موارد فوق، شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر برای توسعه زیرساخت‌های فرهنگی و اجتماعی جامعه بومی، انجام مشارکت در احداث راه‌آهن سیرجان- کرمان، تکمیل مجموعه عظیم ورزشی گل‌گهر، ایجاد شبکه فاضلاب شهری و تأسیس شرکت فاضلاب شهری، اعطای 10 میلیارد ریال به کمیته امام خمینی (ره) برای مشارکت در ساخت 250 واحد مسکونی برای افراد تحت پوشش کمیته، پروژه احداث کمربند سبز و درختکاری به میزان 5 هزار هکتار، بازسازی عمارت صدرزاده و احداث موزه سنگ گل‌گهر، مشارکت در عمران شهرستان سیرجان، مشارکت حداکثری در احداث، تصفیه‌خانه آب آشامیدنی سیرجان، مشارکت در ساخت مصلی، به‌سازی تنها سینمای سیرجان، به‌سازی مرکز نگهداری معلولین، حمایت از خانواده‌های بی‌بضاعت، حمایت از نخبگان علمی سیرجان، راه‌اندازی مرکز تأمین البسه منطقه گل‌گهر در راستای اشتغال‌زایی زنان با همکاری کمیته امداد امام خمینی (ره)، کمک 12 میلیارد ریالی به بازماندگان معدن زمستان یورت، کمک 7 میلیارد ریالی به زلزله‌زدگان استان کرمانشاه و مشارکت فعال در جشنواره‌ها، همایش‌ها و مراسم‌های مختلف فرهنگی را نیز در کارنامه خود دارد.

بررسی عملکرد شرکت گل‌گهر طی چند سال اخیر در حوزه‌هایی نظیر خلق ارزش، سودآوری، اشتغال‌زایی و خدمات اجتماعی به گونه‌ای بوده است که می‌توان این شرکت را سرآمد شرکت‌های معدنی کشور و الگویی مناسب برای سایر شرکت‌ها دانست.

عناوین برگزیده