تاریخ: ۰۵ آبان ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۱:۴۱
بازدید: ۸۷
کد خبر: ۲۷۸۶۶۰
سرویس خبر : انرژی

گذار به انرژی‌های تجدیدپذیر برای کامودیتی‌های مختلف

‌می‌متالز - در سخنرانی رئیس جمهور چین در کنگره حزب کمونیست این کشور، بازار کالا‌ها چندان مورد توجه قرار نگرفت و شی جین پینگ به ادامه روند سیاست‌های فعلی در کشور چین به عنوان بزرگ‌ترین واردکننده منابع طبیعی جهان تاکید داشت.

به گزارش می‌متالز، شی جین پینگ در سخنرانی خود که در افتتاحیه کنگره حزب کمونیست چین که هر دهه دو بار برگزار می‌شود، گزارش خود مبنی بر عدم ایجاد تغییر در سیاست‌های دولت در مورد کالا‌ها را اعلام کرد که هیچ‌گونه تغییر شگرفی در اولویت‌های اقتصادی دولت ایجاد نشده است.

البته هنوز هم می‌توان انتظار شنیدن خبر‌های مثبت از این گردهمایی را داشت، اما موضوع حائز اهمیت این است که تقاضای چین برای کالا‌های وارداتی افزایش نخواهد یافت.

با این وجود، وی در سخنرانی خود به ریسک‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت برای تقاضای کالا و همچنین برخی چشم‌انداز‌های بلندمدت نگرش آتی بازار صعودی برای کالا‌های مرتبط با گذار به انرژی‌های تجدیدناپذیر اشاره داشت.

از اصلی‌ترین موارد در ریسک‌های کوتاه‌مدت، می‌توان به تعهد دولت چین به اجرای سیاست سخت‌گیرانه کنترل شیوع ویروس کرونا که با استفاده از افزایش محدودیت و قرنطینه و کاهش تقاضا برای صنعت و سوخت‌های فسیلی و حمل‌و‌نقل است، اشاره کرد.

واردات نفت خام به چین در هشت ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل، حدود ۴.۷ درصد کاهش یافت که می‌توان آن را به افت روند تقاضا که ناشی از اجرای سیاست سخت‌گیرانه کنترل شیوع ویروس کرونا است، نسبت داد.

اصلی‌ترین مسائلی که شی‌جین پینگ در سخنرانی خود به آن اشاره کرد، تضمین امنیت عرضه غلات و انرژی و همچنین تعهد به اولویت دادن به حفاظت از محیط زیست و ترویج سبک زندگی بر مبنای انرژی‌های تجدیدپذیر بود.

وی در ادامه مطرح کرد که چین قصد دارد تا سال ۲۰۶۰ به هدف انتشار کربن صفر برسد، اما در رسیدن به این هدف، شاهد اوج انتشار گاز‌های گلخانه‌ای تا سال ۲۰۳۰ خواهد بود. به علاوه، وی تصریح کرد که دستیابی به این اهداف به طور پیوسته و مطابق با منابع انرژی کشور چین خواهد بود.

همچنین پینگ گفت که دولت در نظر دارد بر اساس منابع طبیعی و انرژی‌های تجدیدپذیر این کشور طبق روشی برنامه‌ریزی شده و مرحله‌ای در راستای رسیدن به این اهداف گام بردارد. البته باید به این نکته اشاره داشت که چین در یک دوره کوتاه‌مدت (تا سال ۲۰۳۰)، با افزایش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای مواجه خواهد شد.

این موضوع می‌تواند به معنی استفاده از زغال‌سنگ به صورت ترکیبی با عناصر دیگر انرژی در چین برای دهه‌های آینده تلقی شود، اما شایان ذکر است که این کشور تلاش خواهد کرد تا واردات سوخت‌هایی که منجر به تولید آلاینده‌ها می‌شوند را کاهش دهد و در عوض بر استفاده از منابع عظیم داخلی خود تمرکز کند.

همچنین چین به دنبال راهکار‌هایی برای کاهش اتکای خود به نفت خام وارداتی است و در این راستا، گذار به انرژی‌های تجدیدپذیر می‌تواند یکی از این روش‌ها در رسیدن به این هدف باشد.

وی در ادامه تاکید کرد بعید است که چین بتواند تولید نفت خام داخلی را تا حد زیادی افزایش دهد، اما انتظار می‌رود که کاهش تقاضا بهترین راه برای تقلیل اتکای این کشور به واردات نفت باشد.


وسایل نقلیه الکتریکی


تغییر نگرش در مورد استفاده از وسایل نقلیه الکتریکی می‌تواند منجر به کاهش تقاضا برای بنزین و گازوئیل و در نتیجه کاهش استفاده از خودرو‌های با سوخت فسیلی شود. در همین راستا، آمار متقاضیان برای ثبت وسایل نقلیه جدید در چین نشان می‌دهد که ۲۵ درصد تقاضای ثبت شده متعلق به خودرو‌های برقی یا هیبریدی (بنزینی-برقی) است.

نیمی از خودرو‌های الکتریکی جدید در جهان در چین به فروش می‌رسد و این احتمال وجود دارد که دولت چین بر سیاست استفاده از این نوع خودرو‌ها به منظور افزایش سهم خودرو‌های الکتریکی در بازار داخلی ادامه دهد و از آن حمایت کند.

در همین راستا، افزایش فروش خودرو‌های الکتریکی بدین معنی است که تقاضای چین برای فلزات موجود در باتری وسایل نقلیه الکتریکی مانند لیتیوم، کبالت و نیکل در بلندمدت افزایش خواهد یافت. همچنین تقاضا برای مس نیز افزایش می‌یابد؛ چراکه این کشور به سمت استفاده بیشتر از انرژی الکتریکی پیش می‌رود.

وی بر این باور است که چین باید در تمام زمینه‌ها به خودکفایی برسد، اما بر خلاف نظر پینگ، این امکان با توجه به کمبود منابع طبیعی داخلی برای تولید برخی از کالا‌ها امکان‌پذیر نیست.

از جمله این منابع طبیعی ناکافی می‌توان به سنگ‌آهن، فلزات موجود در باتری‌ها، مس و گاز طبیعی اشاره کرد که تقاضای آن‌ها از حجم قابل دسترس برای عرضه بیشتر است.

رئیس جمهور چین در پایان خاطرنشان کرد که گذار به انرژی‌های تجدیدپذیر نیز به احتمال زیاد تقاضا برای این کالا‌ها را افزایش و در عین حال تقاضا برای نفت خام و زغال‌سنگ را کاهش می‌دهد.

منبع: فلزات آنلاین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده