تاریخ: ۱۹ آذر ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۶:۱۸
بازدید: ۹۴
کد خبر: ۲۸۳۸۰۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
پژوهشگر اقتصادی مطرح کرد؛

عرضه خودرو در بورس کالا یک اتفاق مثبت بوده است

‌می‌متالز - یک پژوهشگر اقتصادی با اعلام اینکه عرضه خودرو در بورس کالا یک اتفاق مثبت بوده است، گفت: یک تصمیم سبب شد مجموع نقدینگی‌ها جذب صنعت خودرو شده و حتی به این صنعت هم کمک قابل توجهی کند.

به گزارش می‌متالز، اقتصاد آزاد یعنی اقتصادی که دولت در تولید، فروش، توزیع و دیگر بخش‌ها هیچ نقشی نداشته باشد و عوامل بازار یعنی فروشندگان و خریداران بر آن نظارت داشته باشند. اقتصاد آزاد را می‌توان شفاف‌ترین نوع اقتصاد دانست و همین مساله سبب می‌شود تا نه تنها راندمان فعالیت اقتصادی بیشتر شود بلکه قیمت‌ها نیز کمتر باشد.

اقتصاد آزاد در نقطه مقابل اقتصاد دولتی یا اقتصاد سیاسی قرار دارد. در اقتصاد دولتی، دولت بر بخش‌های مختلف اقتصاد کنترل دارد و تولید، توزیع و فروش همگی با کنترل کامل دولت انجام می‌شود.

محمد ناطقی، پژوهشگر اقتصادی در این‌باره گفت: با در پیش گرفتن اقتصاد آزاد شاهد اتفاق‌های مثبت در بازار و صنایع مختلف خواهیم بود. آزاد سازی صنعت خودرو باعث شده شرکت‌های خودرویی حدود ۲۰۰ همت افزایش درآمد داشته باشند و این موضوع می‌تواند فروش کل صنعت خودروسازی کشور را برای سال ۱۴۰۲ به ۵۰۰ همت برساند.

وی با بیان اینکه موضوع عرضه خودرو در بورس کالا یک اتفاق مثبت بوده است، ادامه داد: دولت از محل درآمد مالیاتی آزادسازی ۲۰ تا ۳۰ همت افزایش درآمد دارد. بنابراین، یک تصمیم ساده سبب شده مجموع نقدینگی‌ها جذب صنعت خودرو شود و حتی به این صنعت هم کمک قابل توجهی کند.

ناطقی بر این باور است که آزاد سازی‌ها باعث می‌شود رشد اقتصادی در سال ۱۴۰۲ مثبت شود، زیرا بخش مهمی از اقتصاد کشور که وابسته به صنعت خودرو بوده و با این تصمیم درست، به رشد و توسعه خواهد رسید.

این پژوهشگر اقتصادی عنوان کرد که تورم یک متغیر پولی است، اما در کلان وابسته به ریسک سیستماتیک کشور است. با توجه به اینکه کشور به شدت پرریسک است و در اقتصاد کلان ناآرامی بسیار وجود دارد، رشد قیمت ارز و تورم موجود باعث شده که مردم سخت باور کنند که شرایط اقتصادی با ثبات شود و تا زمانی که ریسک‌ها برداشته نشود، نگاه بلندمدت بر بازار امکانپذیر نیست.

وی اظهار کرد: با اقتصاد آزاد از قیمت‌گذاری دستوری فاصله خواهیم گرفت و با آزاد شدن بازار خودرو بخش از بازار سرمایه که مربوط به خودرو و بورس کالا است از این داستان منتفع خواهند شد.

ناطقی بازار سرمایه را بهترین بازار برای سرمایه‌گذاری دانست و گفت: به جرات می‌توان گفت ۷۰ تا ۸۰ درصد پرتفوی سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه ایران است.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده