تاریخ: ۲۶ آذر ۱۴۰۱ ، ساعت ۰۲:۴۲
بازدید: ۱۳۳
کد خبر: ۲۸۴۶۷۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد

ارزندگی سهم‌های کامودیتی‌محور و دلاری بازار در سایه افزایش نرخ ارز

‌می‌متالز - کارشناس بازار سرمایه گفت: بازار سرمایه در سایه شفافیت سیاست‌گذاری‌های دولت، می‌تواند حرکتی منطقی داشته باشد و نیازی به تزریق نقدینگی به صندوق‌ها برای حمایت از قیمت سهام نیست.

به گزارش می‌متالز، محمدحسن شمسی مدیرعامل کارگزاری توسعه اندیشه دانا در خصوص وضعیت فعلی بورس بیان کرد: در مورد تمامی سهم‌های بازار نمیتوان تحلیلی یکسان داشت؛ اما حتما سهم‌های کامودیتی محور و دلاری بازار با توجه به شیب صعودی نرخ ارز، ارزنده هستند.

وی اضافه کرد: نکته اینجاست که بودجه ۱۴۰۲، ریسکی پیش روی بازار سرمایه است و ابهامات در رابطه با نرخ گاز، خوراک پتروشیمی ها، بهره مالکانه، مازوت، و .... موجب شده سرمایه‌گذاران انگیزه چندانی برای ورود نقدینگی به این بازار نداشته باشند و دغدغه سرمایه‌گذاران بابت بودجه ۱۴۰۲ منطقی است. در صورتی که بودجه ۱۴۰۲ ریسک جدیدی به صنایع تحمیل نکند، می‌توان به رشد بازار سرمایه خوشبین بود. چرا که صنایع صادرات‌محور بازار در صورت ثبات شرایط، پتانسیل رشد دارند. البته مشکلاتی در برخی صنایع ما وجود دارد که می‌بایست برطرف شود. یکی از این مشکلات، گره زدن فرمول نرخ خوراک پتروشیمی‌ها به هاب اروپا است که توجیه منطقی ندارد. صنایع ما باید همچون سایر رقبا در منطقه که دسترسی به انرژی ارزان قیمت دارند، از مزیت انرژی برخوردار باشند.

شمسی در ادامه گفت: در مجموع معتقدم نباید انتظار داشت تمامی سهم‌های پرتفوی سهامداران رشد کند. طبیعی است که هر سهم را باید بر اساس شرایط و ویژگی‌های همان سهم تحلیل کرد و رشد دسته جمعی نماد‌ها معنایی ندارد. ضمن اینکه حمایت از سهم‌ها توسط صندوق توسعه بازار سرمایه و صندوق تثبیت هم ضرورت ندارد. بازار سرمایه در سایه شفافیت سیاست‌گذاری‌های دولت، می‌تواند حرکتی منطقی داشته باشد و نیازی به تزریق نقدینگی به صندوق‌ها برای حمایت از قیمت سهام نیست. البته مشروط بر آنکه فعالان بازار سرمایه هم رفتاری عقلایی داشته باشند و یا با تحلیل و بر اساس اخبار صنایع، اقدام به خرید سهام کنند و یا از طریق سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بازار سرمایه، مدیریت پرتفوی خود را به صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سبدگردان‌ها بسپارند.

منبع: تحلیل بازار

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده