تاریخ: ۲۲ بهمن ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۲:۵۳
بازدید: ۲۵۵
کد خبر: ۲۸۶۱۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات عنوان کرد:

تغییر مدیریت گل‌گهر را تکذیب می‌کنم

می متالز - نشست خبری هلدینگ سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات با حضور عزیزالله عصاری، مدیرعامل این شرکت برگزار شد. دکتر عصاری در ابتدای این نشست از افتتاح رسمی طرح گندله‌سازی ۵۵۰ هزار تنی صبانور در (16 بهمن ماه 97) با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول ریاست جمهوری خبر داد.
تغییر مدیریت گل‌گهر را تکذیب می‌کنم

به گزارش می متالز، عزیزالله عصاری، مدیرعامل هلدینگ سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات در این نشست گفت: واحد کک طبس این مجموعه با ظرفیت ۴۵۰ هزار تن به‌صورت آزمایشی راه‌اندازی شده است. یک شرکت چینی، اجرای این پروژه را بر عهده داشت اما با شروع تحریم‌ها، از ادامه همکاری با ما خودداری کرد. با این وجود، پروژه یاد شده با همت متخصصان داخلی و استفاده از متخصصان چینی که به کشور دعوت کردیم راه‌اندازی شد.

وی گفت: این هلدینگ و شرکت‌های تابعه آن، طی ۲ سال گذشته عملکرد قابل قبولی از خود به نمایش گذاشته‌اند. پروژه شرکت‌های زیرمجوعه این گروه همچون گل‌گهر، صبانور، خراسان، گهرزمین و ... مجموعا با ۲ میلیارد یورو سرمایه راه‌اندازی شدند. پروژه‌های دیگری نیز با سرمایه ۵ میلیارد یورو تعریف شدند. قرار بر این بود که تامین مالی این پروژه‌ها از طریق جذب فایننس خارجی تامین شود؛ هرچند که با اعمال مجدد تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران، خللی در روند تامین مالی ایجاد شد. بنابراین هر ماه نشستی را با حضور مدیران عامل شرکت‌های زیرمجموعه برگزار می‌کنیم تا چالش‌ها برطرف شوند. خوشبختانه به نتایج مطلوبی هم درخصوص تامین مالی رسیده‌ایم که به‌زودی اعلام خواهد شد.

عزیزالله عصاری گفت: در حال حاضر پروژه‌های توسعه‌ای را محدود کرده‌ایم تا شرایط به ثبات برسد.

مدیرعامل هلدینگ سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات افزود: در نشستی که با حضور خداد غریب‌پور، رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران و جعفر سرقینی، معاون معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت برگزار شد، تاکید کردم که برای حفظ زنجیره تولید در شرکت‌های معدنی همچون واحدهای زیرمجموعه هلدینگ توسعه معادن و فلزات (تولیدکنندگان سنگ آهن، کنسانتره و گندله)، هوای فولاد مبارکه اصفهان را داشته باشید. این شرکت تولید حدود نیمی از فولاد کشور را در اختیار دارد. حفظ تولید این مجموعه، اهمیت ویژه‌ای برای ما دارد.

عصاری گفت: شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات در نظر داشت برای توسعه حمل ترکیبی جاده، ریل و دریا از اسکله بارکو استفاده کند. بر همین اساس نیز مذاکراتی با ایمیدرو ترتیب دادیم؛ هرچند به نتیجه مطلوب نرسید. درنتیجه با همکاری شرکت سرمایه‌گذاری امید، گل گهر، چادرملو، گهر زمین و سازمان کشتیرانی، شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی همراه ریل جاده دریا را در سال ۹۶ تاسیس کردیم. هزینه تاسیس اسکله جدید حدود ۴۰۰ میلیون یورو برآورد می‌شود. تامین مالی این پروژه با تحریم مواجه شده اما تلاش‌ها ادامه دارد. درنتیجه اگر شرایط فراهم شود همچنان استفاده از اسکله بارکو برای ما اولویت دارد. بر همین اساس با حضور دکتر غریب‌پور مذاکرات مجددی برای دریافت بخشی از اسکله بارکو آغاز شده است و امیدواری درخصوص به نتیجه رسیدن آن وجود دارد.

مدیرعامل هلدینگ سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات همچنین در این نشست عنوان کرد: حقوق دولتی معادن در سال آتی افزایش خواهد یافت. در پیشنهاد دولت برای بودجه سال آتی، حقوق دولتی معادن، افزایش ۴۳ درصدی داشت. البته هنوز با این لایحه موافقت نشده است. با این وجود به نظر می‌رسد طبق شرایط فعلی کشور افزایش حقوق مذکور حتمی باشد.

عصاری، اکتشاف را محور توسعه معادن خواند و گفت: بر همین اساس نیز کنسرسیوم اکتشاف با محوریت توسعه معادن شکل گرفته است.

وی هم‌افزایی قابلیت‌ها و توان شرکت‌ها برای دسترسی به منابع عظیم معدنی کشور، حصول مساعدت و امتیازات لازم از وزارت صنعت، معدن و تجارت برای ترغیب و تسهیل در انجام این کار بزرگ را از اهداف تشکیل این کنسرسیوم دانست و افزود: شرکت‌های بزرگی همچون فولاد مبارکه اصفهان، شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر، فولاد خوزستان، شرکت معدنی و صنعتی چادرملو، هلدینگ میدکو، ذوب آهن اصفهان، صبانور، شرکت سرما‌گذاری امید، گهر زمین، غدیر و .... در این کنسرسیوم حضور دارند. هیئت اجرایی ۵ نفره‌ای نیز در این کنسرسیوم تشکیل شده‌اند. این نخستین بار است که چنین پتانسیلی در کشور گرد هم آمده؛ با این وجود هنوز هیچ پهنه‌ای جهت تکمیل فعالیت‌های اکتشافی در اختیار این مجموعه قرار نگرفته است چرا که متاسفانه مدیران دولتی در این خصوص امکان تصمیم‌گیری ندارند.

عصاری درپاسخ به شایعات مطرح شده مبنی بر تغییر مدیریت عامل شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر عنوان کرد: مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر از سوی شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات تعیین می‌شود که تاکنون صحبتی درخصوص تغییر مدیریت این مجموعه نشده است. وی افزود: ثبات مدیریت، یکی از لازمه‌های موفقیت یک مجموعه است. این ثبات در شرایط کنونی حاکم بر کشور و با وجود تحریم‌ها اهمیت ویژه‌ای دارد.

در ادامه این جلسه، گزارشی از عملکرد این شرکت ارائه شد که به این شرح است:

شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات در ۱۵ اسفند ماه سال ۷۴ با سرمایه ۱۰ میلیارد ریال تاسیس شد. این مجموعه در سال ۷۷ با نماد "ومعادن" در بورس پذیرش شد. چشم‌انداز این مجموعه در سال 1404، تبدیل شدن به برترین شرکت سرمایه‌گذاری تخصصی معدن و صنایع معدنی در منطقه خاورمیانه و کشورهای مشترک المنافع CIS است. این مجموعه حفظ و ارتقای ثروت سهامداران را مهم‌ترین اصل برای خود می‌داند و می‌کوشد تا ضمن استفاده بهینه از سرمایه‌های انسانی و منابع مالی در زنجیره ارزش، صنایعی که دارای مزیت رقابتی هستند، سرمایه‌گذاری کند تا با خلق ارزش در قالب ترکیب سود، یا افزایش ارزش سرمایه‌گذاری‌ها، رضایتمندی سهامداران و ذینفعان را محقق کند.

سهامداران اصلی این هلدینگ عبارتند از: شرکت فولاد مبارکه اصفهان، صندوق عشایر، شرکت سرمایه‌گذاری صدرتامین. مقایسه عملکرد این مجموعه در ۲ سال ۹۶ و ۹۵ حکایت از آن دارد که در سال ۹۶ میزان دارایی شرکت، بدهی آن، حقوق صاحبان سهام و سود خالص افزایش داشته است. بازدهی مجموعه در سال ۹۵، حدود ۷.۷ درصد گزارش شد و در سال ۹۶، به حدود ۴۳.۵ درصد افزایش یافت.

شرکت‌های مهم زیر مجموعه این هلدینگ و همچنین سهم این هلدینگ در این شرکت‌ها عبارتند از: گل گهر: ۲۲ درصد، چادرملو: ۱۷ درصد، سنگ آهن گهر زمین: ۲۰ درصد، صبانور: ۸۶ درصد، آهن و فولاد ارفع: ۲۱ درصد، فولاد خراسان: ۶۹ درصد، گسترش کاتالیست ایرانیان: ۸۶.۳۸ درصد، شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی همراه ریل جاده دریا: ۱۶.۷ درصد.

همچنین برنامه‌های آتی شرکت توسعه معادن و فلزات برای عبور از شرایط اقتصادی موجود مطرح شدند: فروش دارایی‌های غیرمولد، آزادسازی منابع و نقدینگی، استفاده از فرصت واگذاری سهام شرکت‌ها و دارایی‌های مازاد دستگاه‌های دولتی و عمومی، کاهش ریسک سرمایه‌گذاری با متنوع‌سازی و ورود به صنایع حمل‌ونقل و انرژی، ایجاد مزیت رقابتی و کاهش بهای تمام شده از طریق بهبود زیرساخت، تقویت امور بین‌الملل و سرمایه‌گذاری خارجی جهت تامین مالی، و انتقال تکنولوژی، استفاده از فرصت‌های تامین مالی داخلی و خارجی، بازبینی و تصویب سند برنامه راهبردی شرکت، مطالعات راهبردی در زمینه کانی‌های غیرآهنی مانند پلی‌متال( در راستای تکمیل زنجیره مواد معدنی)، استفاده از ظرفیت پیش فروش یا تهاتر محصولات برای تامین مالی پروژه‌ها، استانداردسازی صورت‌های مالی بر اساسIFRS، سرمایه‌گذاری در طرح‌های دانش بنیان داخلی جهت حل مشکلات زنجیره تولید در شرکت‌ها، تلاش جهت افزایش شفاف‌سازی و پذیرش شرکت‌های تابعه و وابسته در بازار بورس.

عناوین برگزیده