تاریخ: ۲۱ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۲:۱۹
بازدید: ۱۷۴
کد خبر: ۲۸۷۹۳۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

اظهارات متناقض درخصوص قیمت سیمان / ماجرای تعطیلی ۵۰ واحد تولیدی چه بود؟

‌می‌متالز - تولید کارخانه‌های سیمان در کشور با قطع گاز این واحد‌ها دچار تغییراتی شده و همین سبب اظهارات متناقضی از سوی مسوولان شده است.

به گزارش می‌متالز، از اواخر آذر ماه پیش‌بینی‌هایی مبنی بر قطع گاز کارخانه‌های سیمان با آغاز فصل زمستان و به تبع آن افزایش قیمت سیمان منتشر می‌شد؛ از همان ابتدا فاطمی‌امین؛ وزیر صمت قاطعانه این موضوع را تکذیب و شایعه دانست و حتی خبر از کاهش قیمت سیمان داد.

با تشدید مصرف گاز و کمبود آن، گاز صنایع مختلف از جمله سیمان قطع و مازوت جایگزین آن شد. انتظار می‌رفت با تشدید آلودگی هوا در کلانشهر‌ها کار به قطع مازوت این واحد‌های تولیدی هم برسد که با بهبود کیفیت هوا این اتفاق رخ نداد.

اما در میان وزارت صمت و انجمن‌های مرتبط با سیمان اظهارنظر‌های متفاوتی درخصوص وضعیت این صنعت شکل گرفته که برخی حاکی از کاهش قیمت و برخی دیگر خبر از کمبود و افزایش نرخ سیمان در آینده‌ای نزدیک می‌دهد.


قیمت سیمان با سرد شدن هوا کاهش یافته


اسماعیل کاظمی، رییس اتحادیه فروشندگان مصالح ساختمانی تهران هم نظر متفاوتی در خصوص بازار سیمان ارائه کرده است. او می‌گوید سرمای هوا و رکود در بخش ساخت‌و‌ساز‌ها سبب کاهش قیمت در بازار محصولات ساختمانی می‌شود و اخیرا هم قیمت مصالح ساختمانی از جمله سیمان کاهش یافته است.

وزارت صمت: به دنبال حاشیه سازی‌اند


امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت با تاکید بر ادامه فعالیت همه کارخانه‌های سیمان، درخصوص جوسازی‌های رسانه‌ای در این زمینه هشدار داده است. وی در توییتی نوشته است: «امروز هم یک میلیون و ۱۵۰ هزار تن سیمان عرضه شد و تا آخر سال ذخیره کلینکر (۱۳ میلیون تن) در واحد وجود دارد. انتظار جو‌سازی رسانه‌ای نداریم و با آن برخورد می‌کنیم.»

وزارت صمت در واکنشی دیگر خبر از رشد ۶ درصدی تولید سیمان در ۹ ماهه ۱۴۰۱ داده و اعلام کرده که حاشیه سازان به دنبال افزایش قیمت‌ها در بورس کالا هستند.

وزارت صنعت با متهم کردن انجمن سیمان می‌گوید که آن‌ها با مطرح کردن تعطیلی صنایع به دنبال افزایش قیمت‌ها در بورس کالا هستند و گرنه ساخت‌و‌ساز کاهش یافته و مازاد عرضه وجود دارد.

خبر تعطیلی ۵۰ کارخانه سیمان دروغ محض است


اظهارنظر دیگر از وزارت صمت متعلق به سیف‌الله امیری، مدیرکل دفتر صنایع معدنی این وزارتخانه است. امیری به خبر تعطیلی ۵۰ کارخانه سیمان واکنش نشان داده و این موضوع را دروغ محض دانسته است. وی گفته است که تمام واحد‌های تولیدی در حال فعالیت‌اند و آن‌هایی هم که گاز ندارند، به اندازه کافی مازوت در اختیار دارند.

او همچنین گفته است که کمبود سیمان نداریم و برای دو ماه و نیم آینده ذخایر کافی وجود دارد.

گاز ۵۴ شرکت تولیدی قطع و مازوت جایگزین آن شده است


از طرف دیگر رئیس انجمن سیمان هم به اظهارنظر معاون وزیر صمت واکنش نشان داده و گفته است که گاز ۵۴ شرکت تولیدی قطع و آن‌ها مازوت مصرف می‌کنند. او گفته است که «ما نگفتیم که تولید متوقف شده بلکه گفتیم گاز شرکت‌ها قطع شده و تولید آن‌ها با هزینه‌های بیشتری انجام می‌شود.»

وی همچنین کمبود تولید سیمان و افزایش قیمت سیمان را نیز رد کرده است.

سیمان گران شده و شاهد مشکلات ساخت و ساز خواهیم بود


اما جدیدترین اظهارنظر‌ها درخصوص قیمت سیمان متعلق به ایرج رهبر، عضو کانون انبوه‌سازان است؛ او با انتقاد از موضع مسوولان که رویه تکذیب افزایش قیمت‌ها را دنبال می‌کنند، گفته است که سیمان گران شده و شاهد مشکلات ساخت و ساز خواهیم بود.

قیمت فعلی سیمان


قیمت سیمان در سال جاری ۳ دوره نوسان قیمتی داشته؛ ابتدا در فصل بهار و همزمان با ورود به بورس به حدود ۲۸ و سپس به ۵۰ هزار تومان رسید. آخرین بار نیز اواخر آبان ماه انجمن سیمان درخواست افزایش ۳۵ درصدی قیمت سیمان را به بورس کالا اعلام و باعث شد با اجرای آن قیمت هر پاکت سیمان به ۷۰ تا ۸۰ هزار تومان برسد.

در حال حاضر ۵۴ واحد تولیدی با مصرف مازوت به فعالیت خود ادامه می‌دهند، کیفیت هوا نیز در مرز آلودگی قرار دارد؛ هیچ بعید نیست که کاهش کیفیت هوا مسوولان را مجبور به قطع مصرف مازوت کند و این شرایط به کاهش تولید سیمان و تاثیر آن بر بخش ساخت‌و‌ساز منجر شود.

منبع: اقتصاد آنلاین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده