تاریخ: ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۱:۴۳
بازدید: ۱۸۸
کد خبر: ۲۸۹۰۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

بازاری آرام اما مبهم

می متالز - هر التهابی را پایانی است. به‌طور معمول و بنا بر تجربه، التهابات بازار در طول سال از ۲ تا ۳ روز بیشتر نمی‌شود، علت طولانی‌تر شدن التهابات این‌بار به دلیل ورود تقاضای شب عید و پیش‌خرید‌های نیاز اسفند و فروردین و حتی در مواردی اردیبهشت سال آینده بود.
بازاری آرام اما مبهم

به گزارش می متالز، این موضوع را به عینه در نقطه فروش در مواردی شاهد بودیم و درواقع تقاضای حداقل ۲ ماه آینده، همان‌طور‌که بارها عنوان شد پیشخور شده است.
اکنون بیشتر انبارها پروپیمان و دست بنکدار نیز حداقل یکی دو حواله آماده تزریق به بازار است.
اینکه گفته می‌شود تقاضای موثر فروکش کرده است، درواقع برای نرخ‌های کنونی بازار خارج از بورس کالا تقاضای موثری نیست ولی از آنجایی‌که غول نقدینگی در کشور همیشه آماده به تخریب است، اگر بازهم میلگرد آجدار ۳۲۰۰ تومانی در بورس کالا عرضه شود، بدون‌شک این غول باز هم پرقدرت و با ولع زیاد پا به میدان خواهد گذاشت چراکه برای سفته‌بازان این اختلاف ۱۰۰۰ تومانی نرخ پایه بورس با نرخ بازار، هرطورکه حساب کنید، حداقل از لحاظ روانی توجیه خرید دارد، به‌ویژه اینکه این روزها محدودیت خرید از بورس کالا برای محصول نهایی هم به حداقل ممکن کاهش پیدا کرده است.
اما این پایان ماجرا نیست، هر چقدر خریدهای داخلی بیشتر و با حجم نامتناسبی نسبت به خروجی مصرفی واقعی، وارد بورس کالا شود همین خریدها با قدرت بیشتری دوباره از سوی سفته‌بازان به بازار تزریق خواهد شد، درواقع کلیات مسئله که «محدودیت صادرات متاثر از تحریم» و «تقاضای مصرفی ضعیف داخلی» است، همچنان بدون راه‌حل اساسی به قوت خود باقی مانده است.
در ادامه نقشه راه پیش‌رو، به‌نظر می‌رسد فولادسازان تمام تلاش خود برای حفظ این سطوح قیمتی به کار ببندند اما در نهایت این تقاضای مصرفی واقعی است که همراه با متغیرهای بنیادین اثر‌گذار بر بازار شامل نرخ حواله دلار نیمایی و سمت و سوی نرخ‌های جهانی روند آینده بازار را تعیین می‌کنند.
در این میان بدیهی است، مصوبات و شیوه‌نامه‌های دولتی نیز نقش بسزایی در تنظیم روابط این متغیرها و میزان اثرگذاری آنها در رویارویی با بازار داخلی ایفا کرده و نقش‌آفرینی می‌کنند.
محمد اصفهانی / کارشناس بازار فولاد

عناوین برگزیده