تاریخ: ۱۱ اسفند ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۲:۳۱
بازدید: ۲۸۷
کد خبر: ۲۹۷۵۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

عبور ۱۱ میلیون تُن بار ترانزیتی از ایران

می متالز - مدیر کریدورهای بین‌المللی معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی گفت: سال گذشته ۱۱ میلیون تن بار ترانزیتی از کشور عبور کرده است که امسال این رقم افزایش می‌یابد.
عبور ۱۱ میلیون تُن بار ترانزیتی از ایران

به گزارش می متالز، امین ترفع در نشست خبری هفتمین اجلاس شورای هماهنگی کریدورهای ترانزیتی شمال-جنوب، اظهار داشت: توافقنامه کریدور شمال-جنوب سال ۲۰۰۰ میلادی بین ایران، هند و روسیه امضا شد و در ادامه تعداد اعضای آن به ۱۴ کشور افزایش یافت.

وی افزود: طی این ۱۹ سال ۶ شورای هماهنگی، ۷ اجلاس کارشناسی و یک نشست در سطح وزرا برگزار شده و هفتمین اجلاس شورای هماهنگی کریدورهای ترانزیتی شمال-جنوب روزهای ۱۳ و ۱۴ ماه جاری مقارن با افتتاح راه‌آهن قزوین ـ رشت برگزار می‌شود.

این مسئول خاطرنشان کرد: ایران، روسیه، هند، ترکیه، تاجیکستان، آذربایجان، ارمنستان، عمان، ترکیه، قرقیزستان، قزاقستان، بلغارستان، سوریه و اوکراین کشورهایی هستند که هفتمین اجلاس شورای هماهنگی کریدورهای ترانزیتی سمال-جنوب حضور خواهند داشت.

ترفع در پاسخ به این سوال که آیا پروژهایی که در این کریدور به اتمام نرسیده مانعی برای دستیابی به اهداف نیست؟ گفت: کریدور شمال جنوب مسیرهای متفاوتی دارد و نباید منتظر تکمیل حلقه‌های مفقوده کریدور شمال-جنوب باشیم، اکنون ترانزیت به کشورهای آسیای میانه، قفقاز و روسیه از طریق حمل و نقل ریلی، دریایی، جاده‌ای و به صورت ترکیبی انجام می‌شود.

مدیر کریدورهای بین‌المللی معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی در خصوص حضور بخش خصوصی در این کریدور، افزود: اگر امور تسهیل شود و برای بخش خصوصی سودآور باشد حتما در این پروژه جذب خواهند شد و بر این اساس دو کارگروه حمل ونقل و گمرک برای بررسی تسهیل حضور بخش خصوصی در کریدور شمال -جنوب تشکیل شده است.

وی افزود: راهکارهای تبادل اطلاعات به صورت فرایند پیش‌اظهاری در گمرک‌ها را مدنظر قرار داده‌ایم تا بار با حداقل ماندگاری در گمرکات ترخیص شود و به کاهش زمان سیر و هزینه بینجامد. ترفع از استانداردسازی تعرفه‌ها برای افزایش حضور بخش خصوصی جهت سرمایه گذاری در کریدور شمال-جنوب خبر داد و گفت: طبیعی است که این کریدور رقبایی نیز داشته باشد اما ایران مزیت‌های ترانزیتی متعددی دارد که کشورهای همسایه نمی‌توانند از آن چشم‌پوشی کنند و ایران از لحاظ ترانزیتی قابل دور زدن نیست.

وی تصریح کرد: مراکز لجستیکی در داخل کشور مکان‌یابی شده و ارتباط این مراکز با سایر کشورها ما را به یک زنجیره تامین بین‌المللی متصل می‌کند که کاهش هزینه و افزایش مزیت‌ها را به دنبال دارد. همچنینی در این کریدور تنها به دنبال جابه‌جایی بار نیستیم و حمل و نقل مسافر و اهداف گردشگری نیز مدنظر قرار دارد. ترفع بیان کرد: سال گذشته ۱۱ میلیون تن بار ترانزیتی از کشور ما عبور کرد که امسال این رقم افزایش می‌یابد.

منبع: ایبنا
عناوین برگزیده