تاریخ: ۳۰ فروردين ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۸:۲۴
بازدید: ۲۰۰
کد خبر: ۲۹۹۶۸۸
سرویس خبر : آهن و فولاد
حسینی‌کیا:

سازوکار جدیدی برای قیمت فولاد و پتروشیمی در نظر گرفته شود/ منفعت فروش دلاری برخی کالا‌ها نصیب عده‌ای محدود می‌شود

‌می‌متالز - عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: سود حاصل از تولید کالا‌های پایه‌ای بسیار است و این سود نصیب عده‌ای محدود می‌شود؛ برای رفع این موضوع یا هزینه انرژی، دستمزد کارگران و مواد اولیه تولیدکنندگان کالا‌های پایه‌ای به صورت جهانی محاسبه شود یا نحوه محاسبه قیمت کالا‌های پایه‌ای اصلاح شود.

به گزارش می‌متالز، سیدجواد حسینی کیا درباره قیمت کالا‌های پایه‌ای، گفت: در حال حاضر علیرغم اینکه مواد اولیه موردنیاز تولید کالا‌های پایه‌ای از داخل تامین می‌شود و با نرخ ریال به دست تولیدکنندگان می‌رسد، اما محصول نهایی این زنجیره براساس دلار و قیمت‌های جهانی قیمت‌گذاری می‌شود این رویه موجب شده صنایع پایین دست مانند خودروسازان یا تولیدکنندگان لوازم خانگی با مشکلات بسیار روبه‌رو شوند.

نماینده مردم سنقر در مجلس شورای اسلامی در تشریح مشکلات مذکور، افزود: در حال حاضر خودروسازان مواد اولیه موردنیاز خود مانند ورق فولاد، پتروشیمی و... را از بورس با نرخ‌های متفاوت خریداری می‌کنند که برای رفع این مشکل باید شرایطی فراهم شود که تولیدکنندگان پایین دست بتوانند نیاز خود به صورت سالانه و با نرخ‌های ثابتی که توسط دولت تعیین می‌شود، تامین کنند.

وی اضافه کرد: سود حاصل از تولید کالا‌های پایه‌ای بسیار است و این سود نصیب عده‌ای محدود می‌شود؛ برای رفع این موضوع یا هزینه انرژی، دستمزد کارگران و مواد اولیه تولیدکنندگان کالا‌های پایه‌ای به صورت جهانی محاسبه شود یا نحوه محاسبه قیمت کالا‌های پایه‌ای اصلاح شود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه دولت باید برای ساماندهی این حوزه تصمیم‌گیری کند، تصریح کرد: چرا تولیدکنندگان کالا‌های پایه‌ای که محصولات خود را دلاری به فروش می‌رسانند، حقوق مالکانه را با نرخ ریال پرداخت می‌کنند.

منبع: خبرگزاری مجلس شورای اسلامی (خانه ملت)

عناوین برگزیده