تاریخ: ۱۳ اسفند ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۱:۴۶
بازدید: ۹۴۸
کد خبر: ۲۹۹۹۸
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

سریال طولانی برداشت غیرمجاز از معادن سرب و روی اسفراین

می متالز - برداشت غیرمجاز سرب و روی از معادن آلبلاغ که منطقه حفاظت شده ساریگل اسفراین استان خراسان شمالی است، در امسال شدت گرفته و سبب نگرانی محیط‌زیست و مسئولان شده اما هنوز اقدام عملی برای جلوگیری از این تخلف انجام نشده است.
سریال طولانی برداشت غیرمجاز از معادن سرب و روی اسفراین

به گزارش می متالز، به گفته مسئولان خراسان شمالی، عیار بالا و صرفه اقتصادی معدن سرب و روی آلبلاغ سبب شده است که سودجویان با وجود برخوردهای نیروی انتظامی، به برداشت غیرمجاز ادامه دهند. سودجویان، ماده معدنی سرب و روی برداشت شده را از نقاط سخت‌گذر برداشت کرده، با چهارپایان به پایین‌دست می‌کشانند و آن را به استان زنجان منتقل می‌کنند.
این معدن در منطقه تحت مدیریت حفاظت محیط‌زیست خراسان شمالی است و به همین دلیل امکان ثبت آن میسر نیست، از این‌رو سازمان صنعت، معدن و تجارت استان درخواست دارد این منطقه از مدیریت حفاظت محیط‌زیست خارج شود تا بتواند آن را ثبت کند اما اداره کل حفاظت محیط‌زیست این خطه با آن موافقت نمی‌کند.


شناسایی عامل برداشت غیرمجاز

معاون صنایع و معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی در این باره گفت: چندین نوبت شکایت به دستگاه قضا برده و تاکنون ۳ پرونده در دادگستری تشکیل شده است که یک پرونده منجر به صدور رای و یک نفر محکوم به زندان شده است.
علی‌اصغر رضازاده اظهار کرد: عامل اصلی برداشت غیرمجاز سرب و روی در شهرستان اسفراین، شناسایی و با حکم قضایی روانه زندان شد و چند نفر در این زمینه شناسایی و دستگیر شدند.
وی گفت: این افراد، مواد معدنی را با چهارپایان به پایین کوه حمل و در مکانی انبار می‌کنند و پس از انباشت با کامیون به استان زنجان منتقل می‌کنند. امسال، دست زیاد شده و به علت سودآور بودن، افراد زیادی به برداشت غیرمجاز از این معدن روی آورده‌اند و از آنجا که عیار سرب و روی در معدن مزبور بالاست، سودجویان را وسوسه کرده است.
این مقام مسئول با بیان اینکه این معدن در منطقه تحت مدیریت حفاظت محیط‌زیست قرار دارد، تصریح کرد: از این‌رو نمی‌توان آن را ثبت و به شخص واگذار کرد.
وی خاطرنشان کرد: تنها راه برای حل اساسی این مشکل که البته درخواست و پیشنهاد شده، این است که اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان محدوده معدنی را از مدیریت خود آزاد کند تا بتوانیم معدن را ثبت و بهره‌برداری از آن را به شخص واگذار کنیم.
معاون صنایع و معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی، گفت: در این صورت کار حفاظت و مراقبت از معدن هم از سوی بهره‌بردار انجام می‌شود اما حفاظت محیط‌زیست با آن موافقت نمی‌کند.


برداشت غیرمجاز ادامه دارد

همچنین در این زمینه، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خراسان شمالی، گفت: سازمان حفاظت محیط‌زیست و البته این اداره کل هرگز با آزاد کردن منطقه موافقت نمی‌کند.
سید اصغر مطهری اظهار کرد: نباید این رویه ایجاد شود که عده‌ای به‌صورت غیرمجاز به طبیعت و معدن دست ببرند و محیط‌زیست به ناچار و برای ثبت معدن، منطقه را از مدیریت خود خارج کند.
وی با اشاره به اینکه سودجویان، منطقه را تخریب کرده‌اند، گفت: بارها نیروی انتظامی با برداشت‌کنندگان برخورد کرده و گاهی شاهد برخی درگیری‌ها میان مردم و محیط‌بانان هستیم. شماری از افراد دستگیر شده‌اند و یک نفر هم روانه زندان شده است، ادوات و چهارپایان نیز توقیف شده‌اند اما برداشت همچنان ادامه دارد.
مطهری افزود: برداشت غیرمجاز سرب و روی علاوه بر تخریب طبیعت به لحاظ بهداشتی هم مخاطره‌آمیز و نگران‌کننده است زیرا سبب آلوده شدن منابع آب زیر زمینی و منابع خاک منطقه می‌شود.
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خراسان شمالی اظهار کرد: در آخرین پیگیری‌ها مقرر شد که نیروی انتظامی نسبت به گماردن یک مامور در این منطقه اقدام کند اما هنوز این کار انجام نشده است.


نگرانی از آلودگی منابع آب

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط‌زیست خراسان شمالی هم از آلودگی‌ منابع آب ناشی از برداشت‌های غیرمجاز سرب و روی در اسفراین ابراز نگرانی کرد.
حسین هراتی اظهار کرد: برداشت‌های غیر مجاز از برخی کانسارها از جمله سرب و روی در حوضه آبریز سد بیدواز اسفراین سبب نگرانی شده است.
وی با بیان اینکه بر اساس قانون هیچ شخص حقیقی و حقوقی یا دستگاهی مجاز نیست سلامت منابع آب پایین‌دست را به خطر اندازد، افزود: این کانسارها در بالادست سد بوده و به صورت غیرمجاز، از سوی متخلفان و افراد محلی برداشت شده است.
هراتی گفت: گاهی افراد محلی از این منابع برداشت می‌کنند و سرب و روی را به وسیله حیوان، به پایین دست می‌آورند و به واسطه‌ها می‌فروشند.
معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط‌زیست خراسان شمالی گفت: باید به این نکته توجه کرد که به لحاظ قرارگیری این سازند زمین‌شناسی در بالادست، امکان آلودگی محیط و منابع آب پایین‌دست وجود دارد و گرد و غبار ناشی از آن تهدیدی برای محیط‌زیست و سلامت مردم به شمار می‌رود.


تذکر دادستان به محیط زیست

دادستان عمومی و انقلاب بجنورد به محیط‌زیست خراسان شمالی تذکر داد و گفت: با توجه به برخی دست‌اندازی‌ها به ذخایر ارزشمند معدنی منطقه حفاظت شده ساریگل اسفراین، محیط‌زیست باید برای ایفای وظایف قانونی خود در حفاظت از این معدن جدی‌تر عمل کند.
مسلم محمدیاران بر عزم دستگاه قضایی برای برخورد قاطع با متجاوزان به ذخایر معدنی استان تاکید کرد و افزود: درباره تعدی به معادن، شماری از افراد متخلف دستگیر شدند و برای آنها پرونده قضایی تشکیل شده است. بر اساس این گزارش، رئیس اداره محیط‌زیست اسفراین، طولانی شدن مراحل رسیدگی پرونده و بازه زمانی برای قطعی شدن رای و اجرای آن را عامل جری شدن سودجویان و نیز افراد ساکن در روستاهای اطراف، برای دست‌اندازی به معادن و برداشت غیرقانونی از آن عنوان کرده بود. پارک ملی و منطقه محافظت شده سالوک در شمال غربی شهرستان اسفراین حدود ۲۰ هزار هکتار وسعت دارد و دارای اقلیم نیمه خشک و معتدل است.

عناوین برگزیده