تاریخ: ۱۴ اسفند ۱۳۹۷ ، ساعت ۰۳:۰۹
بازدید: ۳۲۰
کد خبر: ۳۰۰۹۴
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

نجات معادن «آلبلاغ» از دست سودجویان در صورت واگذاری به شخص

می متالز - برداشت غیرمجاز سرب و روی از معادن «آلبلاغ» منطقه حفاظت شده ساریگل اسفراین در خراسان شمالی امسال شدت گرفته و سبب نگرانی محیط زیست و مسئولان شده، اما هنوز اقدام عملی برای جلوگیری از این تخلف انجام نشده است.
نجات معادن «آلبلاغ» از دست سودجویان در صورت واگذاری به شخص

به گزارش می متالز، این معدن در منطقه تحت مدیریت حفاظت محیط زیست خراسان شمالی است و به همین دلیل امکان ثبت آن میسر نیست از این رو سازمان صنعت، معدن و تجارت استان درخواست دارد تا این منطقه از مدیریت حفاظت محیط زیست خارج شود تا بتواند آن را ثبت کند اما اداره کل حفاظت محیط زیست این خطه با آن موافقت نمی کند.

به گفته مسئولان ذیربط خراسان شمالی، عیار بالا و صرفه اقتصادی معدن سرب وروی آلبلاغ سبب شده تا سودجویان با وجود برخورد های نیروی انتظامی، به برداشت غیرمجاز ادامه دهند. سودجویان، ماده معدنی سرب و روی برداشت شده را از نقاط سخت گذر برداشت کرده و با الاغ به پایین دست می کشانند و آن را به استان زنجان منتقل می کنند.

«علی اصغر رضازاده»، معاون صنایع و معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی دراین باره گفت: چندین نوبت شکایت به دستگاه قضا برده است و تاکنون 3 پرونده در دادگستری تشکیل شده که یک پرونده منجر به صدور رای و یک نفر محکوم به زندان شده است. عامل اصلی برداشت غیرمجاز سرب و روی در شهرستان اسفراین شناسایی و با حکم قضایی روانه زندان شد و چند نفر در این زمینه شناسایی و دستگیر شدند.این افراد، مواد معدنی را با الاغ به پایین کوه حمل و در مکانی دپو می کنند و پس از انباشت با کامیون به استان زنجان منتقل می کنند.

رضازاده اظهار داشت: امسال ، دست زیاد شده و به علت سود آور بودن، افراد زیادی به برداشت غیرمجاز از این معدن روی آورده اند و از آنجا که عیار سرب و روی در معدن مزبور بالاست، سودجویان را وسوسه کرده است.

وی با بیان اینکه این معدن در منطقه تحت مدیریت حفاظت محیط زیست واقع است از این رو نمی توان آن را ثبت و به شخص واگذار کرد، افزود: تنها راه برای حل اساسی این مشکل که البته درخواست و پیشنهاد شده، این است که اداره کل حفاظت محیط زیست استان محدوده معدنی را از تحت مدیریت خود آزاد کند تا بتوانیم معدن را ثبت و بهره برداری از آن را به شخص واگذار کنیم.در این صورت کار حفاظت و مراقبت از معدن هم توسط بهره بردار انجام می شود اما حفاظت محیط زیست با آن موافقت نمی کند.

عناوین برگزیده