تاریخ: ۱۴ اسفند ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۳:۵۲
بازدید: ۲۱۶
کد خبر: ۳۰۱۶۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

علامت بهبود تولید در بهمن‌ماه

می متالز - شاخص مدیران خرید در مقایسه با دی‌ماه ۲۱ درصد افزایش یافت.
علامت بهبود تولید در بهمن‌ماه

به گزارش می متالز، شاخص مدیران خرید در بهمن‌ماه با افزایش ۲۱ درصدی نسبت به دی‌ماه به رقم 47.63 رسید. در این شاخص وضعیت رونق و رکود بخش‌های مختلف اعم از صنعت، خدمات و کشاورزی با پرسیدن سوالات معیار از مدیرانی که وظیفه واحد خرید یا فروش یک بنگاه اقتصادی بزرگ را برعهده دارند، استخراج و محاسبه می‌شود.

اطلاعات موردنیاز برای محاسبه شاخص مدیران خرید در ۵ مولفه اصلی شامل «مقدار تولید محصول‌ها»، «سفارش‌های جدید از مشتریان»، «سرعت تحویل از سوی تامین‌کنندگان»، «موجودی کالا» و «میزان استخدام نیروی کار» و ۷مولفه فرعی شامل «قیمت خرید مواد اولیه»، «موجودی انبار»، «صادرات کالا»، «قیمت تولیدات»، «مصرف سوخت»، «میزان فروش» و «انتظارات تولید» جمع‌آوری می‌َشود.

نتایج محاسبه این شاخص ازسوی مرکز آمار و اطلاعات اقتصادی اتاق بازرگانی ایران در بهمن‌ماه، از بهبود تولید بنگاه‌ها خبر می‌دهد. ارزیابی‌ها حاکی از این است که رونق تولید در برخی گروه‌های صنعتی شامل «محصولات فلزی»، «چوب، کاغذ و مبلمان»، «محصولات لاستیک و پلاستیک»، «پوشاک و چرم» و «محصولات شیمیایی» بیشترین تاثیر را در بهبود عدد شاخص مدیران خرید در بهمن‌ماه نسبت به دی‌ماه داشته‌اند. تغییرات مقدار تولید محصول‌ها و میزان سفارش‌های جدید نیز مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار در عدد شاخص مدیران خرید بهمن‌ماه است.

عناوین برگزیده