تاریخ: ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۰:۲۹
بازدید: ۹۷
کد خبر: ۳۰۶۱۷۶
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

افزایش قیمت لیتیوم با روند تقاضای پایدار

‌می‌متالز - قیمت کربنات لیتیوم طی هفته منتهی به پنج‌شنبه هشتم ژوئن ۲۰۲۳ افزایش یافت. این افزایش قیمت به دلیل ثبات حجم تقاضا در صنایع پایین‌دستی و تلاش فروشندگان برای افزایش قیمت‌ها اتفاق افتاد که به نوبه خود موجب روند صعودی قیمت هیدروکسید لیتیوم در چین شد.

به گزارش می‌متالز به نقل از موسسه «Fastmarkets»، افزایش قیمت‌ها در بازار لیتیوم چین به سایر بازار‌ها نیز تسری پیدا کرد و در نتیجه قیمت لیتیوم در سایر نقاط جهان نیز روند صعودی به خود گرفت. در ادامه گزارش به دو مطلب مهم و تاثیرگذار در قیمت لیتیوم و توضیحات پیرامون آن اشاره خواهد شد. نخست اینکه قیمت لیتیوم چین به دلیل حجم تقاضای پایدار افزایش یافت و دوم اینکه فعالان بازار خبر از تقاضای پایدار برای کربنات لیتیوم مورد استفاده در تولید باتری‌ها در هفته منتهی به روز پنج‌شنبه هشتم ژوئن ۲۰۲۳ دادند.

منابع مطلع از وضعیت بازار اعلام کردند که برخی از مصرف‌کنندگان لیتیوم در بازار فیزیکی، عمدتا به اندازه نیاز خود از این ماده خریداری می‌کنند. برخی دیگر، اما در میان افزایش تولید کاتد باتری لیتیوم آهن فسفات در ماه ژوئن ۲۰۲۳، تمایل به افزایش حجم خرید از بازار‌های فیزیکی پیدا کردند.

برخی از فروشندگان کربنات لیتیوم نیز انتظار داشتند که قیمت‌ها در آینده نزدیک افزایش بیشتری پیدا کند. به همین دلیل در هفته اول ماه ژوئن ۲۰۲۳ تلاش کردند قیمت‌های کربنات لیتیوم بیشتر افزایش رشد یابد.

یکی از تولیدکنندگان لیتیوم در چین عنوان کرد: به نظر می‌رسد قیمت لیتیوم کربنات مورد استفاده در تولید باتری در کوتاه‌مدت، به ۳۵۰ هزار یوان در هر تن برسد و ما لیتیوم تولیدی خود را با این قیمت عرضه کرده‌ایم.

برخی از فروشندگان نیز از عرضه مواد اولیه در هفته منتهی به روز پنجشنبه هشتم ژوئن ۲۰۲۳ در بحبوحه افزایش قیمت‌ها در کوتاه‌مدت خودداری کردند. با این حال، بسیاری از مصرف‌کنندگان در صنایع پایین‌دستی نسبت به افزایش قیمت‌های کربنات لیتیوم مقاومت نشان دادند. یکی دیگر از منابع تولید‌کننده لیتیوم در چین اعلام کرد که فروشندگان در تلاش هستند تا فشار ناشی از افزایش هزینه‌ها در صنایع پایین‌دستی را به مصرف‌کنندگان خود منتقل کنند.

فعالان بازار اعلام کردند که مقاومت مصرف‌کنندگان در برابر افزایش قیمت‌ها، سرعت روند صعودی قیمت کربنات لیتیوم در چین را محدود کرد.

ارزیابی موسسه «Fastmarkets» برای کربنات لیتیوم با غلظت حداقل ۹۹٫۵ درصد مورد استفاده در تولید باتری، جهت عرضه در بازار فیزیکی با شرط تحویل محصول درب کارخانه تولیدکننده در چین، قیمت ۳۱۰ هزار تا ۳۳۰ هزار یوان (۴۳،۵۰۶ تا ۴۶،۳۱۳ دلار) در هر تن در روز پنجشنبه هشتم ژوئن ۲۰۲۳ را نشان داد که نسبت به قیمت ۳۰۰ هزار تا ۳۲۰ هزار یوان در هر تن در هفته قبل از تاریخ مذکور، حدود ۱۰ هزار یوان در هر تن افزایش داشت.

از سوی دیگر، قیمت هیدروکسید لیتیوم در چین نیز طی هفته منتهی به پنجشنبه هشتم ژوئن ۲۰۲۳ روندی صعودی داشت که دلیل آن، افزایش هزینه‌ها برای تولید کربنات لیتیوم بود.

یکی از معامله‌گران لیتیوم در چین بیان کرد که حجم تقاضا برای هیدروکسید لیتیوم بسیار اندک است؛ چراکه نرخ تولید کاتد باتری نیکل کبالت منگنز در صنایع پایین‌دستی بالا نیست.

در عین حال ارزیابی موسسه «Fastmarkets» برای لیتیوم هیدروکسید مونوهیدرات با غلظت حداقل ۵۶٫۵ درصد مورد استفاده در تولید باتری، جهت عرضه در بازار فیزیکی با شرط تحویل محصول درب کارخانه تولیدکننده در چین، قیمت ۳۰۰ هزار تا ۳۵۲ هزار یوان در هر تن در روز پنجشنبه هشتم ژوئن ۲۰۲۳ را نشان داد که نسبت به قیمت ۲۹۰ هزار تا ۳۲۰ هزار یوان در هر تن در هفته قبل از تاریخ مذکور، حدود ۱۰ هزار تا ۳۲ هزار یوان در هر تن افزایش داشت.

افزایش قیمت لیتیوم در بازار کشور‌های آسیای شرقی

قیمت‌های هیدروکسید لیتیوم در بازار کشور‌های آسیای شرقی طی هفته منتهی به روز پنجشنبه هشتم ژوئن ۲۰۲۳ افزایش یافت که به دنبال افزایش قیمت لیتیوم در بازار چین اتفاق افتاد.

به گفته فعالان بازار، تقاضا برای لیتیوم هیدروکسید در هفته منتهی به روز پنجشنبه هشتم ژوئن ۲۰۲۳ ثابت بود. بر همین اساس با افزایش قیمت هیدروکسید لیتیوم در چین، قیمت این ماده در بازار کشور‌های آسیای شرقی نیز روند صعودی به خود گرفت.

علاوه‌‎براین، محدودیت در دسترسی تولیدکنندگان به هیدروکسید لیتیوم نیز خود به یکی از عوامل افزایش قیمت‌ها تبدیل شد. یکی دیگر از تولیدکنندگان لیتیوم بیان کرد که با توجه با محدودیت در دسترسی به هیدروکسید لیتیوم در بازار فیزیکی معاملات انجام شده اخیر افزایش بیشتری نسبت به قیمت‌های اعلام شده در هفته منتهی به روز پنجشنبه ۸ ژوئن ۲۰۲۳ خواهد داشت.

قیمت کربنات لیتیوم در بازار کشور‌های آسیای شرقی در روز سه‌شنبه ۶ ژوئن از ۳۴ تا ۴۲ دلار به ازای هر کیلوگرم، به ۴۲ تا ۴۸ دلار در هر کیلوگرم در روز دوشنبه پنجم ژوئن ۲۰۲۳ افزایش یافت.

ارزیابی روزانه موسسه «Fastmarkets» برای کربنات لیتیوم با غلظت ۹۹٫۵ درصد مورد استفاده در تولید باتری، با شرط تحویل محصول بر روی عرشه کشتی در بنادر چین، ژاپن و کره‌جنوبی، قیمت ۴۲ تا ۴۸ دلار به ازای هر کیلوگرم در روز پنجشنبه هشتم ژوئن ۲۰۲۳ را نشان داد که نسبت به قیمت ثبت شده در روز قبل از آن تغییری نداشت.

تاثیر نوسان قیمت در بازار‌های آسیایی بر افزایش قیمت لیتیوم

تسری یافتن افزایش قیمت‌ها از بازار داخلی چین به سایر بازار‌های جهانی، موجب افزایش قیمت لیتیوم در بازار فیزیکی اروپا و ایالات متحده آمریکا در هفته منتهی به پنج‌شنبه هشتم ژوئن ۲۰۲۳ شد.

در عین حال حجم تقاضا برای کربنات لیتیوم در چین به آرامی در حال افزایش است و این موضوع بر روند قیمت این ماده در دیگر بازار‌های جهان تاثیر می‌گذارد.

یکی از توزیع‌کنندگان فعال در بازار‌های اروپا و آسیا بیان کرد: تعیین پریمیوم برای هیدروکسید به دلیل محدودیت در دسترسی و حجم تقاضای ثابت این ماده با خلوص صنعتی در اروپا منطقی است.

یکی از فروشندگان چینی فعال در اروپا با تایید این نظر اعلام کرد که حجم تقاضا برای هیدروکسید در اروپا بسیار پایین است و حدود ۱۵ روز طول می‌کشد تا پس از امضای قرارداد مواد درخواستی آماده ارسال از چین به مقصد اروپا شود؛ بنابراین دلیلی برای فروش این ماده با قیمت‌های پایین‌تر به اروپا نسبت به چین وجود ندارد.

آخرین ارزیابی موسسه «Fastmarkets» برای قیمت کربنات لیتیوم با حداقل خلوص ۹۹ درصد با شرط تحویل پس از پرداخت تعرفه گمرک در قاره اروپا و ایالات متحده آمریکا، قیمت ۳۹ تا ۴۵ دلار در هر کیلوگرم در روز پنجشنبه هشتم ژوئن ۲۰۲۳ را نشان داد که نسبت به قیمت ۳۵ تا ۳۷ دلار به ازای هر کیلوگرم در هفته قبل از تاریخ مذکور، حدود چهار تا هشت دلار در هر کیلوگرم افزایش داشت.

قیمت اسپودومن تحت فشار ناشی از بازیابی محدود قیمت لیتیوم

قیمت اسپودومن طی دو هفته اخیر منتهی به پنج‌شنبه هشتم ژوئن ۲۰۲۳ روند نزولی داشت و فعالان بازار مقاومت مصرف‌کنندگان در برابر افزایش قیمت اسپودومن در بحبوحه بازیابی محدود قیمت‌ها در صنایع پایین‌دستی لیتیوم را به عنوان علل آن بیان کردند.

یکی از معامله‌گران لیتیوم در بازار عنوان کرد: قیمت لیتیوم در دو هفته اخیر منتهی به پنج‌شنبه هشتم ژوئن ۲۰۲۳، تنها به میزان محدودی بازیابی شده است؛ به همین دلیل چنین بازیابی برای افزایش قیمت اسپودومن کافی نیست. در واقع اگر قیمت اسپودومن بالای چهار هزار دلار در هر تن باشد، حاشیه سود تولیدکنندگان لیتیوم اصلا زیاد نخواهد بود.

ارزیابی دو هفته‌ای موسسه «Fastmarkets» برای اسپودومن با حداقل غلظت ۶ درصد جهت عرضه در بازار فیزیکی، با شرط تحویل محصول بر روی عرشه کشتی در بنادر چین با تقبل هزینه ارسال توسط خریدار، قیمت سه هزار و ۵۰۰ تا چهار هزار دلار در هر تن در روز پنجشنبه هشتم ژوئن ۲۰۲۳ را نشان داد که نسبت به قیمت ثبت شده اخیر که برابر با چهار هزار تا چهار هزار و ۵۱۰ دلار به ازای هر تن بود، حدود ۵۰۰ تا ۵۱۰ دلار کاهش داشت.

افزایش قیمت لیتیوم با روند تقاضای پایدار

منبع: فلزات آنلاین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده