تاریخ: ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۵:۵۵
بازدید: ۸۲
کد خبر: ۳۰۶۲۹۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

رشد فناوری‌ها برای افزایش ایمنی معادن

‌می‌متالز - ایمنی همواره یکی از مهم‌ترین ارکان معدن‌کاری بوده‌است. از دیرباز نیروی کار اصلی‌ترین نقش را در معادن ایفا کرده‌است؛ بنابراین حفظ سلامت وی برای کارفرما ضروری است. با پیشرفت معدن‌کاری روش‌های جدیدتر معمولا به صورت هم زمان بازدهی معدن و همچنین ضریب ایمنی کارگران معدن را افزایش داده‌اند.

به گزارش می‌متالز، امروزه نیز با ورود تکنولوژی‌های جدید به حوزه معدن و صنایع معدنی، علاوه‌بر افزایش بازدهی شرکت‌ها و بهره وری نیروی کار، حفظ سلامت کارکنان این حوزه نیز به اهداف فناوری‌ها تبدیل شده‌است. معدن‌های زیرزمینی بیشترین خطر را به‌کارگران تحمیل می‌کنند؛ بنابراین تمرکز روی معادن زیرزمینی می‌تواند نتایج مطلوبی را برای معدن‌کاران به‌همراه داشته باشد.

نقشه برداری سه بعدی از معادن و ساختن دوقلوی دیجیتالی برای معادن و تمام تونل‌ها و معابر آن، می‌تواند مدیریت معدن و همچنین حفظ ایمنی در معادن را تضمین کند و مدیران را برای بروز مشکلات احتمالی آماده کند. در گزارشی که و ب‌سایت تحلیلی - خبری اینوویشن (innovationnewsnetwork) منتشر کرده‌است؛ برخی از این فناوری‌ها بررسی شده‌اند. در این گزارش آمده است: مایک کمپیگوتو، رئیس SafeSight Exploration، مجموعه‌ای از راه حل‌های بازرسی و نظارت از راه دور را معرفی می‌کند که می‌تواند کارآیی و ایمنی در معادن را بهبود بخشد. اکنون فناوری‌های جدید توجه خود را به ایجاد تاثیرات عمیق بر صنعت معدن معطوف کرده اند. به‌عنوان مثال فناوری لیزر حرکتی، ضبط ویدئو با وضوح بالا (HD)، تصویربرداری حرارتی و فناوری سنجش گاز به اندازه کافی کوچک و پیچیده شده‌اند تا ایمنی در معدن را بهبود بخشیده و از افرادی که در اعماق زمین کار می‌کنند محافظت کنند. SafeSight Exploration Inc یک سازمان با فناوری‌های پیشرفته است که به فناوری‌های کاربردی در بخش معدن می‌پردازد. ماموریت این شرکت ارائه روش‌های پیشرفته بازرسی و نظارت از راه دور است که به معادن در بهبود ایمنی، کاهش زمان توقف، افزایش کارآیی عملیاتی و بهینه سازی مدیریت دارایی در معدن کمک می‌کند.

با به کارگیری فناوری‌های نوین در معادن کارگران در نهایت امن‌تر هستند. در برخی از روش‌ها کارگران به‌طور کامل از مسیر آسیب حذف شده‌اند و اپراتور‌ها ماشین‌آلات معدنی را به داخل معدن هدایت کرده و در آنجا کنترل می‌کنند. با حذف کارگر از مسیر آسیب، احتمال آسیب جدی را ازبین می‌بریم. از طرف دیگر بهره وری نه تن‌ها در نقطه‌ای که نوآوری معرفی می‌شود بهبود می‌یابد، بلکه در طول زنجیره ارزش ترکیب می‌شود تا جایی‌که در نهایت در میزان سودآوری شرکت تاثیر چشمگیری می‌گذارد. می‌توان گفت که این نوآوری‌ها قابلیت انطباق «فراتر از معدن» را دارند تا بر آینده دیجیتالی سایر صنایع، از جمله نفت و گاز، تولید برق و ساخت وساز تاثیر بگذارند. امروزه فناوری‌های جدیدی متولد شده‌اند که در مراحل مختلف معدن‌کاری به معدن‌کاران کمک می‌کنند. بخش مهمی از معدن‌کاری که به شدت موردتوجه فناوران واقع شده‌است، ایمنی کارکنان در معادن است. در این گزارش به تفکیک ۳ بخش از فناوری‌هایی که در معادن به‌کار می‌روند تا ایمنی کار در معدن را افزایش دهند تشریح می‌شوند: نجات آسیب دیدگان در معادن زیرزمینی؛ اندازه گیری و مدیریت شفت‌ها و حفره‌های معدنی؛ نقشه برداری زیرزمینی با استفاده از فناوری‌های تشخیص نور و محدوده (LiDAR.)

نجات آسیب دیدگان در معدن زیرزمینی: فناوری اکنون می‌تواند دامنه پاسخ‌های امدادی به معادن را حتی به زیر زمین گسترش دهد. روش‌ها و فناوری‌های جدید امدادی ایمن‌تر هستند، می‌توانند برای مدت طولانی تری زیرزمین کار کنند و همچنین می‌توانند با سرعت بیشتری جزئیات موقعیتی که نیاز به نجات یا بازیابی دارند را تشخیص داده و شناسایی کنند. شرکت Safesight مجموعه جدیدی از ابزار‌ها را برای نجات آسیب دیدگان و پاسخ اضطراری زیرزمینی ایجاد‌کرده‌است. این ابزار به صورت آنی وضعیت و موقعیت آسیب دیدگان را گزارش می‌دهد تا ابزار‌های امدادی به سرعت با تجهیزات متناسب و سازگار خود را به محل حادثه برسانند. رئیس این شرکت این‌گونه نحوه دستیابی به این فناوری را تشریح می‌کند: پس از همکاری و مشاوره با متخصصان در این زمینه، مجموعه‌ای از راه حل‌های نوآورانه را ایجاد کردیم که می‌توانند با شرایط اضطراری در حال تغییر در آینده معدن سازگار شوند. ابزار‌های ما ویدئوی HD از راه دور، دید حرارتی و آنالیز سطوح گاز را ارائه و بررسی می‌کنند. این داده‌ها می‌توانند در هر قالبی که شرایط اقتضا می‌کند یا مدیران آن معدن به آن تسلط دارند، ارائه شوند. فناوری فیلم‌برداری حرارتی را می‌توان در فضا‌های تنگ یا مناطقی که ورود روبات‌های امدادگر در آن‌ها ناامن است، استفاده کرد. مانند مناطق فروریخته یا جایی‌که شرایط زمین اجازه دسترسی به روبات را نمی‌دهد. همچنین هنگامی که دود یا گردوغبار در اثر آتش سوزی، خاموشی یا سقوط زمین ایجاد شود، فناوری دید حرارتی می‌تواند ارائه تصاویر از محیط را تضمین کند.

فناوری حسگر گاز می‌تواند تقریبا به هر نقطه فراتر از نقطه عملیاتی روبات‌های امدادگر برسد تا به سرعت شرایط تنفس را تعیین کند و به‌طور بالقوه میزان ذخیره اکسیژن در محل حادثه را حفظ کند. نکته هیجان انگیز داستان اینجاست که به وسیله یک مبدل در خارج از زمین داده‌های به دست آمده از حسگر‌های داخل معدن در سریع‌ترین زمان ممکن دریافت شده، تحلیل شده و به دو بخش فرستاده می‌شوند. اولی امدادگران و دیگری تجهیزات امدادی مجهز به هوش‌مصنوعی. در این‌صورت در سریع‌ترین زمان ممکن می‌توان عملیات امدادی را با خطر کمتری انجام داد. رشد و توسعه این فناوری‌ها باعث شده‌است تا در خارج از معدن و در صنایع دیگر نیز از آن‌ها استفاده شود.

مدیریت شفت‌ها و حفره‌های معدنی: وقتی این فناوری وجود دارد چرا مردم را به چاه‌ها و حفره‌های زیرزمینی ناشناخته بفرستیم؟ فناوری زیرزمینی برای آینده معادن اکنون مدیریت تونل‌ها و حفره‌ها را ایمن‌تر و دقیق‌تر می‌کند. برخی از شریان‌های معدنی شامل تونل‌ها و حفره‌ها و مسیر‌های انتقالی کارگران و مواد معدنی می‌شوند. این مسیر‌ها برای جابه جایی کارگران یا مواد معدنی به‌کار می‌روند تا کارگران را به نقاط مختلف و مواد معدنی خام را به سنگ شکن‌ها و آسیاب‌ها منتقل کنند. هنگامی که این شریان‌ها مسدود می‌شوند، مواد حرکت نمی‌کنند و زنجیره ارزش زیرزمینی متوقف می‌شود. یکی از روش‌ها برای روبه‌رو نشدن با این مشکلات یا رفع آنها، ایجاد دوقلو‌های دیجیتال است. ایجاد دوقلوی دیجیتال برای تونل‌ها و حفره‌های معدنی می‌تواند راه حل‌ها و روش‌های مناسبی برای مدیریت آن‌ها ارائه دهد. در صورت بروز مشکل نیز می‌توان با سرعت و دقت بیشتر به رفع مشکل پرداخت. امروزه دقت عملکرد دوقلو‌های دیجیتالی به کمتر از یک میلی متر رسیده‌است.

نقشه برداری زیرزمینی برای ایمنی در معدن: قابلیت نقشه برداری سه بعدی زیرزمینی اکنون سه‌برابر سریع‌تر از روش‌های سنتی تکمیل می‌شود. نقشه برداری LiDAR در حرکت ارزان‌تر، سریع‌تر و ایمن‌تر از هر روش سنتی مدل سازی است. انعطاف پذیری آن، اجازه می‌دهد تا داده‌ها را از طریق هوا، زمین و کابل ضبط و منتقل کند. برای آینده معدن، این به‌معنای داده‌های تمیز تر، کاربردی‌تر و سریع‌تر در انتقال به‌شمار می‌رود. به‌عنوان مثال ابزار Safe scanner یک اسکنر سبک وزن و در حال حرکت است که می‌تواند داده‌ها را در چندین گروه جمع‌آوری کند تا نیاز‌های لحظه‌ای را برآورده کند و درعین حال اپراتور‌ها را از خطرات دورنگه می‌دارد. اپراتور‌ها می‌توانند از پهپاد‌های زیرزمینی، واحد‌های زمینی راه دور یا کابل برای جمع‌آوری داده‌ها در هر نقطه استفاده کنند. در روش‌های امروزی تحلیل داده‌ها با سرعت بسیار بیشتری نسبت به روش‌های سنتی صورت می‌گیرد. می‌توان گفت آخرین گام برای توسعه فناوری‌های مدرن در حوزه معدن و صنایع معدنی پذیرش این فناوری‌ها توسط مدیران و تصمیم‌گیران این حوزه است.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده