تاریخ: ۱۴ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۰:۲۲
بازدید: ۲۰۶
کد خبر: ۳۰۹۴۶۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
ثبت دستاوردی دیگر از محققان جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان؛

کسب دانش فنی استحصال نیکل و کبالت از منابع معدنی کشور

‌می‌متالز - پژوهشگران گروه ژئو شیمی جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان موفق به کسب دانش فنی استحصال نیکل و کبالت شده اند؛ اکنون مرحله آزمایشگاهی و پایلوت این طرح فناورانه به اتمام رسیده و در حال جذب سرمایه گذار برای تولید کارخانه صنعتی این دو فلز است.

به گزارش می‌متالز، ابوذر پورمدنی، رئیس جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان گفت: ما در این مجموعه چند ساختار داریم که در حوزه پژوهشی، کسب دانش فنی و تولید محصول دانش بنیان فعالیت دارند. یکی از این ساختار‌ها پیرامون تولید مواد شیمیایی و پلیمری است که اکنون پژوهشگران مرکز شیمی و مهندسی شیمی و گروه پلیمر جهت تحقق این مهم اقداماتی را انجام داده اند. رزین اپوکسی سنگ (ماده چسبناک و رقیقی که برای بالا بردن استحکام سنگ‌های مختلف به کار می‌رود) از جمله محصولاتی است که توسط محققان این مجموعه در چند گرید تولید می‌شود؛ محصولی که وارداتی است و ارزبری زیادی به همراه دارد. در حال حاضر با تلاش پژوهشگران این مجموعه این محصول با کیفیت بالا و قیمتی کمتر تولید و تجاری سازی می‌شود. در کنار این محصول پژوهشگران این گروه برای تولید رزین عایق الکترونیکی و زیورآلات نیز اقداماتی انجام داده اند.

وی افزود: فسفاته کشش نیز از دیگر محصولات این مجموعه است. این محصول برای مخزن سازی استفاده می‌شود و مورد نیاز مراکز شیمی است. خوشبختانه پژوهشگران این مجموعه دانش فنی تولید این محصول را کسب کرده اند و اکنون نیز به مرحله تجاری سازی و فروش رسیده است.

وی تصریح کرد: پژوهشگران گروه ژئو شیمی این واحد نیز در دو زمینه اکتشاف و فرآوری مواد معدنی و اکتشاف منابع آبی فعالیت می‌کنند. امروزه بسیاری از مواد تولیدی در داخل کشور فرآوری نشده و به صورت خام فروشی خارج می‌شوند؛ این مساله باعث خروج زیاد ارز از کشور نیز می‌شود. هم اکنون پژوهشگران این گروه توانسته اند دانش فنی استحصال نیکل و کبالت را کسب کنند؛ مرحله آزمایشگاهی و پایلوت این طرح فناورانه به اتمام رسیده و در حال جذب سرمایه گذار برای تولید کارخانه صنعتی است.

پورمدنی درباره اهمیت این طرح اظهارداشت: نیکل و کبالت از جمله فلز‌های تحریمی محسوب می‌شوند که برای وارد کردن آن‌ها باید هزینه زیادی صرف کنیم. با واردات این فلز‌ها نیز ارز زیادی از کشور خارج می‌شود، اما اکنون پژوهشگران این مجموعه توانسته اند برای نخستین بار در کشور نیکل و کبالت را از مواد معدنی استحصال کنند.

رئیس جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان به سیناپرس گفت: تیتانیوم نیز مصرف زیادی در کشور دارد. اکنون۴۰ تا ۴۵ درصد از فرآوری تیتانیوم در کشور انجام می‌شود. این محصول نیز مرحله آزمایشگاهی اش را طی کرده و ۹۸ درصد خالص سازی آن در حال انجام است.

وی درباره طرح‌های فناوری این مجموعه پیرامون اکتشافات منابع آب نیز افزود: جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان با معاونت علمی ریاست جمهوری پیرامون اکتشاف منابع آب عمیق و آب ژرف دو الی سه پروژه انجام داده است. بنا دارد دو تا سه طرح دیگر نیز در این زمینه انجام دهد. این طرح‌ها از جمله طرح‌های فناورانه‌ای بودند که پیش از این توسط کشور‌های خارجی انجام می‌شدند، اما اکنون به وسیله کارشناسان داخلی و جهاددانشگاهی صنعتی اصفهان در حال پیگیری است.

وی یادآورشد: متخصصان مرکز خدمات تخصصی بهره وری و مهندسی صنایع این واحد برای تدوین برنامه ریزی استراتژیک یا افزایش چرخه بهره وری با سازمان‌ها و ادارات دولتی و خصوصی نیز فعالیت‌هایی انجام داده است.

وی خاطرنشان کرد: همچنین قرار است سه گروه ژئو شیمی (که به روی فرآوری مواد معدنی اقداماتی انجام می‌دهد) و گروه کشاورزی (که در فرآوری ضایعات کشاورزی فعالیت دارد) و گروه پلیمر (که در بحث فرآوری مواد پلیمری اقداماتی انجام می‌دهد) پژوهشکده‌ای تحت عنوان فرآوری ایجاد کنند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان برای تحقق این اهداف از شرکت‌های دانش بنیان نیز حمایتی به عمل می‌آورد، گفت: در حال حاضر اساس نامه یکی از شرکت‌های این مجموعه اصلاح شده و با توجه به فعالیت‌های پژوهشی ما در حال دانش بنیان شدن است. بنا داریم محصولاتی که در معاونت پژوهشی تولید آزمایشگاهی می‌شوند، به این شرکت واگذار شود و به مرحله تجاری سازی برسند.

رئیس جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان بیان کرد: تاکنون تنها تولید داخل داشته ایم، اما مرکز شیمی و گروه پلیمر این مجموعه با چند کشور برای صادرات محصولاتش رایزنی‌هایی انجام داده است.

منبع: سینا پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده